• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1403071612371
  • خبرنگار : 50673

در سال ۱۴۰۳ انجام شد؛

بیماریابی مالاریا در بین بیش از ۲۱ هزار نفر از جمعیت پرخطرهرمزگان

بیماریابی مالاریا در بین بیش از ۲۱ هزار نفر از جمعیت پرخطرهرمزگان

ایسنا/هرمزگان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و رئیس مرکز بهداشت استان از بیماریابی مالاریا در بیش از ۲۱ هزار نفر از جمعیت پرخطر ایرانی و غیر ایرانی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ در استان هرمزگان خبر داد.

 عبدالجبار ذاکری امروز دوشنبه ۱۶مهرماه با بیان این مطلب افزود: بیماری مالاریا همواره بعنوان یکی از چالش‌ها و برنامه‌های مهم در نظام سلامت کشور از دیرباز مطرح بوده که سالیانه باعث ابتلا و مرگ و میر انسان‌های زیادی در جهان می‌شود از این رو تلاش در کشف و درمان به موقع موارد مثبت مالاریا، یکی از اولویت‌های اصلی در حوزه بهداشت استان بوده است.

ذاکری افزود: در ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از ۲۱ هزار نفر در برنامه حذف مالاریا استان هرمزگان بیماریابی و غربالگری شدند که از این تعداد، بیش از ۱۴ هزار نفر مربوط به اتباع غیرایرانی و مهاجر بوده که جهت یافتن شغل در استان هرمزگان بسر می‌برند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: هم اکنون در تمامی خانه‌های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت و بیمارستان‌های استان بیماریابی مالاریا انجام می‌شود و در صورت کشف موارد مثبت، بلافاصله درمان طبق پروتکل‌های کشوری و به‌ صورت کاملا رایگان برای انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان هرمزگان خاطرنشان کرد: با تلاش‌های شبانه روزی همکاران سخت‌کوش حوزه بهداشت استان از دور افتاده‌ترین روستاها تا سطح شهرها در چند سال اخیر شاهد کاهش موارد مثبت در سطح کشور و استان بودیم اما این بیماری همچنان در کشورهای همسایه شرقی شایع است و مناطق جنوب و جنوب شرق کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 ذاکری تاکید کرد: از آنجاییکه این بیماری از طریق پشه آنوفل از فرد بیمار به فرد سالم و در شب هنگام منتقل می‌شود، بهتر است تماس پشه ناقل با انسان سالم محدود شود. از این‌رو لازم است نکات بهداشتی شامل: نصب توری درب و پنجره، استفاده از لباس آستین بلند رنگ روشن، استفاده از پشه بند، استفاده از دورکننده‌های حشرات و ..مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: هم اکنون در تمامی مراکز بهداشتی و درمانی استان و به همت پرسنل پرتلاش بهداشتی و درمانی،  بیماریابی مالاریا انجام می‌شود، بنابراین در کمترین زمان موارد این بیماری تشخیص و درمان می‌شوند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha