• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۲۳:۵۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403071612671
  • خبرنگار : 71661

سران آمریکا زلنسکی را دست خالی بازگرداندند

سران آمریکا زلنسکی را دست خالی بازگرداندند

مقامات اوکراین اخیرا برای ارائه طرح پیشنهادی خود و دریافت مجوز حمله به عمق روسیه با سلاح‌های آمریکایی، به نیویورک رفتند، اما شکست آن‌ها در دستیابی به اهداف نشان می‌دهد که کی‌یف در وضعیت دشواری قرار داشته و نمی‌تواند از حمایت قاطع متحدان غربی مطمئن باشد.

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی در مطلبی با اشاره به ناکامی «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در سفر به آمریکا، گزارش داد کی‌یف در موقعیت دشواری قرار دارد و مسائلی مانند بحران غرب آسیا و انتخابات ایالات متحده، تداوم حمایت‌های غرب از این کشور را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

به گزارش واشنگتن‌پست، اوکراین در حال حاضر در وضعیتی دشوار قرار داشته و در مورد امنیت خود و حمایت‌های آتی متحدانش، به‌خصوص آمریکا، بلاتکلیف است. بیش از یک هفته پیش، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین طرحی موسوم به «طرح پیروزی» را به مقامات آمریکایی ارائه داد و راهبرد خود را برای پایان دادن به جنگ با روسیه مطرح کرد، اما جزئیات این طرح و واکنش واشنگتن به آن هنوز مشخص نیست.

بر اساس این گزارش، کی‌یف در حالی به دنبال کسب حمایت‌های بیشتر در سطح بین‌المللی است که فرصت زیادی ندارد، زیرا انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده یک ماه دیگر (در ۱۵ آبان) برگزاری خواهد شد و ممکن است با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه، اوکراین وادار به پذیرش شروط روسیه و اعطای امتیاز ارضی شود.

گرچه جزئیات طرح زلنسکی هنوز منتشرنشده، اما باور عمومی بر این است که رئیس‌جمهور اوکراین در این طرح خواستار تسریع عضویت اوکراین در ناتو یا دریافت نوعی تضمین امنیتی الزام‌آور از سوی متحدان غربی خود است. سفر زلنسکی به ایالات متحده قرار بود لحظه‌ای مهم باشد که در آن رهبران آمریکا حمایت خود از کی‌یف را افزایش می‌دهند، اما به اذعان رسانه آمریکایی، این اتفاق نیفتاد. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با پافشاری بر مخالفت خود با استفاده اوکراین از سلاح‌های دوربرد آمریکایی در حمله به عمق خاک روسیه، زلنسکی را در یک موقعیت سیاسی دشوار قرار داد.

سران آمریکا زلنسکی را دست خالی بازگرداندند
بایدن زلنسکی

بسیاری از چهره‌های صاحب نفوذ در حزب جمهوری‌خواه سفر زلنسکی را نادیده گرفته یا از او انتقاد کردند. او همچنین دیدار پر سر و صدایی با ترامپ داشت، دیداری که در آن نامزد جمهوری‌خواه آمریکا زلنسکی را در برابر دوربین‌های رسانه‌ها تحقیر کرد و گفت که با «ولادیمیر پوتین» همتای روس زلنسکی رابطه بسیار خوبی دارد.

به گزارش واشنگتن‌پست، بازخوردها به سفر زلنسکی نشان داد اوکراین در موقعیت دشواری قرار دارد. این کشور همچنان برای مقابله با قدرت نظامی روسیه به حمایت تسلیحاتی ایالات متحده نیاز دارد، اما مشخص نیست این حمایت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، به‌ویژه با توجه به اینکه تشدید درگیری‌ها در غرب آسیا موجب کاهش توجهات به اوکراین شده است.

سران آمریکا زلنسکی را دست خالی بازگرداندند
دیدار زلنسکی و ترامپ

«میکولا داویدیوک» کارشناس امور سیاسی مستقر در کی‌یف در این باره می‌گوید: «هیچ‌کس قصد ندارد اوکراین را رها کند، اما قطعاً اوکراین در حال حاضر جزئی از سه اولویت اصلی ایالات متحده نیست.» به گزارش رسانه آمریکایی، ناکامی زلنسکی در سفر اخیر نشان‌دهنده عدم آمادگی وی یا تعبیر اشتباه او از جریان سیاسی حاکم بر واشنگتن بود.

روی‌هم‌رفته، زلنسکی که با دست خالی از نیویورک بازگشته، به نشست آتی «گروه تماس دفاعی اوکراین» در آلمان امید بسته است، نشستی که به گفته یک دیپلمات غربی، شرکت‌کنندگان آن سعی دارند طرح عضویت اوکراین در ناتو را به پیش ببرند. با این حال، این منبع که نخواست نامش فاش شود، به واشنگتن‌پست گفت بعید است حمایتی که از در این راستا از اوکراین به عمل می‌آید، بر نیازهای امنیتی این کشور در کوتاه‌مدت تاثیری داشته باشد.

صرف نظر از نتیجه انتخابات آمریکا، هرگونه تغییر در دولت ایالات متحده می‌تواند به معنای کاهش یا قطع حمایت‌ها از اوکراین باشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که تیم زلنسکی در سفر به آمریکا سعی داشت پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری بایدن، حمایت او از طرح پیشنهادی کی‌یف را جلب کند، اما کاخ سفید قصد ندارد اقدامی انجام دهد که ممکن است بر کمپین انتخاباتی «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات تاثیر بگذارد.

زلنسکی و دولت او بارها اعلام کرده‌اند که هیچ بخشی از قلمرو اوکراین را به روسیه واگذار نخواهند کرد، اما به گزارش واشنگتن‌پست، افکار عمومی در اوکراین دست‌کم با اعطای امتیازهای موقت به روسیه موافق هستند. به گفته «آنتون گروشتسکی» مدیر «مؤسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی» در کی‌یف، بسیاری از اوکراینی‌ها برای گفت‌وگو درباره امتیاز ارضی موقت به روسیه آماده هستند، اما به شرطی که عضویت این کشور در ناتو یا دیگر انواع تضمین‌های امنیتی، بخشی از این توافق باشد.

به گزارش واشنگتن‌پست، این تغییر در افکار عمومی اوکراین نشان‌دهنده بار سنگین جنگ است، جنگی که از فوریه ۲۰۲۲ آغاز شده است. درگیری مداوم، همراه با مشکلاتی مانند خاموشی‌های متوالی که ناشی از حملات روسیه به شبکه برق اوکراین است. به اذعان رسانه آمریکایی، روسیه حملات خود در خطوط مقدم را تقویت کرده است، اما اوکراین در سربازگیری و احیای دسته‌های نیروهای مسلح خود به مشکل بر خورده است. واشنگتن‌پست اذعان دارد که گرچه کی‌یف در تابستان حمله‌ای موفقیت‌آمیز به منطقه کورسک داشت، اما در حال حاضر پیشروی اوکراین متوقف شده است و در عین حال، روسیه به پیشروی خود در شرق اوکراین ادامه می‌دهد.

با نزدیک شدن جنگ به یک بن‌بست، ثبات غرب در حمایت از اوکراین کاهش یافته و یک مقام اوکراینی هم به واشنگتن‌پست گفت احتمالاً عدم واکنش مثبت غرب به طرح صلح زلنسکی این بوده که این طرح ایده‌های «قابل‌توجهی» نداشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha