• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403071612258
  • خبرنگار : 50260

کارشناس بهداشت مرکز جامع سلامت نوش‌آباد:

خانواده‌ها به دیابت کودکان خود توجهی ندارند

خانواده‌ها به دیابت کودکان خود توجهی ندارند

ایسنا/اصفهان رشد علم و تکنولوژی هر چند که باعث کاهش بیماری‌های واگیردار شده است، اما کاهش فعالیت بدنی و سبک زندگی بر پایه زندگی ماشینی افزایش بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت و فشار خون را به همراه داشته و دیابت به کودکان هم رسیده است.

پژوهش‌های دانشگاهی ثابت کرده که سبک زندگی مبتنی بر فعالیت بدنی هم عامل پیشگیری و هم عامل کنترل هر دو بیماری است که باید در جامعه توسعه پیدا کرده و ترویج شود.

کارشناس بهداشت مرکز جامع سلامت ثامن‌الحجج نوش‌آباد گفت: در نوش‌آباد پژوهش میدانی تأثیر فعالیت بدنی به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته برای کنترل قند مبتلایان به دیابت، از ابتدای خرداد آغاز شده که نتایج سه ماه اول علائم امیدوار کننده به همراه داشته است.

حمیدرضا غلامیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نتایج طرح غربالگری قند و فشار خون که سال گذشته انجام شد، نشان داد که ۱۲ درصد از بانوان و ۸ درصد از مردان بالای ۳۰ سال شهر نوش‌آباد دچار قند خون هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به نتایج پژوهش‌های جهانی، طرح ۵۰ دقیقه ورزش در سه روز هفته با حضور ۵۰ نفر از بانوان مبتلایان به بیماری قند خون زیر نظر کارشناسان ورزش و مراقب سلامت در ورزشگاه بسیج نوش‌آباد از ابتدای خرداد سال جاری آغاز شد.

کارشناس بهداشت مرکز جامع سلامت ثامن‌الحجج نوش‌آباد، افزود: آثار پژوهش در سه ماه اول اجرای طرح برای کنترل قندخون مثبت بود و اجرای برنامه ورزش برای سه ماهه دوم با حضور ۷۵ بانوی بیمار و ۷۵ بانوی سالم ادامه پیدا کرده است.

غلامیان تصریح کرد: حرکات ورزشی هرچند که برای کنترل دیابت مؤثر است، اما افراد مبتلا باید قند خون خود را قبل، هنگام و بعد از ورزش اندازه‌گیری کنند تا از آثار منفی آن جلوگیری شود.

وی گفت: ورزش از نظر سه شاخص آثار روانی بر بیمار، بهبود بیماری‌های اسکلتی - عضلانی و کنترل قند خون آثار مثبتی بر جامعه هدف داشته است.

کارشناس بهداشت مرکز جامع سلامت ثامن‌الحجج نوش‌آباد، تأکید کرد: دیابت نوع اول در گروه سنی کودک و خردسال دیده می‌شود که یک بیماری خود ایمنی است و بدن قادر به تولید انسولین نیست و بیمار نیازمند دارو است که ورزش همراه با تغییر سبک زندگی در کاهش قند خون مؤثر است.

وی تصریح کرد: دیابت نوع دوم نیز، گروه سنی بزرگسال را درگیر می‌کند که ناشی از مقاومت به انسولین و یا کاهش تدریجی تولید انسولین است و معمولاً با تغییرات سبک زندگی و دارو کنترل می‌شود.

غلامیان گفت: با وجود سفارش‌های جامعه پزشکی برای پیشگیری از دیابت و کنترل آن، اما سبک زندگی به گونه‌ای است که برخی از کودکان و نوجوانان به چاقی، اضافه وزن و دیابت مبتلا هستند، اما خانواده‌ها به شناسایی و درمان آن توجهی ندارند که در بلندمدت عواقب ناخوشایندی بر فرد و جامعه تحمیل خواهد کرد.

 درمان دارویی به تنهایی برای کنترل دیابت کافی نیست

 کارشناس مسئول دیابت شبکه بهداشت شهرستان آران و بیدگل نیز به ایسنا گفت: دیابت یک بیماری ناشی از افزایش سطح گلوکز یا قند خون است که انسولین و درمان دارویی به تنهایی برای کنترل این بیماری کافی نیست.

ام‌البنین بیگانه اظهار کرد: اصلاح سبک زندگی، رعایت رژیم غذایی و انجام منظم ورزش سه مؤلفه ضروری برای کنترل قند خون است. ورزش سبب افزایش حساسیت سلول‌های بدن به انسولین و کنترل بیماری می‌شود ضمن اینکه به پیشگیری از بیماری‌های قلبی، عروقی و آسیب اعصاب هم کمک می‌کند.

وی افزود: حفظ و کنترل وزن در محدوده طبیعی، کنترل بهتر فشار خون، افزایش احساس شادی و نشاط، افزایش کیفیت خواب، تقویت حافظه‌، کاهش چربی خون و کلسترول از مهم‌ترین آثار ورزش است.

کارشناس مسئول دیابت شبکه بهداشت شهرستان آران و بیدگل، گفت: ورزش کردن با قند خون مناسب، ریسک افت قند در طی ورزش و فعالیت بدنی را کاهش می‌دهد. بنابراین قبل از شروع ورزش، باید قند خود را اندازه گرفته و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند و در صورت افت قند قبل از ورزش، سریع آن را درمان و از ورزش کردن خودداری کنند.

بیگانه  افزود: پژوهشگران تاکنون برای دیابت، درمان قطعی پیدا نکرده‌اند، اما مبتلایان به دیابت در کنار درمان‌های مناسب دارویی و شیوه صحیح زندگی، می‌توانند مانند سایر افراد جامعه به زندگی فعال خود ادامه داده و خطر ایجاد عوارض دیابت را کاهش دهند.

 پژوهش بررسی ورزش بر کنترل دیابت با مشارکت شورای شهر و نیروی مقاومت بسیج نوش‌آباد، انجمن دیابت و شبکه بهداشت شهرستان آران و بیدگل انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha