• یکشنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403071511690
  • خبرنگار : 50176

مدیرکل امور عشایری استان خبر داد:

تولید سالانه ۱۵۰ تُن عسل مرغوب توسط عشایر لرستان

تولید سالانه ۱۵۰ تُن عسل مرغوب توسط عشایر لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل امور عشایری لرستان از تولید سالانه ۱۵۰ تُن عسل مرغوب توسط عشایر استان خبر داد.

هوشنگ نورمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: ۱۴ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ‌بر ۸۳ هزار نفر، جمعیت عشایری را در استان تشکیل می‌دهند.

این مسئول اضافه کرد: از تعداد خانوار عشایری استان ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر کوچ‌رو هستند که هر ساله در فصول گرم و سرد کوچ می‌کنند.

نورمحمدی نقش عشایر در اقتصاد و تولید مواد غذایی را مهم برشمرد و با بیان اینکه عشایر با زحمت و تلاش‌های بسیار زیاد، تولیدات بسیار خوبی دارند به‌طوری که این تولیدات نقش مهمی در امنیت غذایی و اقتصاد کشور دارد، گفت: عشایر با تولید صنایع‌دستی نقش خود را در حوزه فرهنگ ایفا و در تولید محصولات صنایع‌دستی انواعی از قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم، خورجین، حصیر و جوراب را تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: عشایر لرستان یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند که سالانه با تولید ۱۲ هزار گوشت قرمز، ۲۵ درصد پروتئین مورد نیاز استان را تامین می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری لرستان یادآور شد: ۲۹ هزار تن انواع محصولات لبنی، ۱۷ تُن روغن حیوانی و یک‌ هزار و ۲۳ تُن پشم از دیگر تولیدات جامعه عشایری در استان است.

نورمحمدی اضافه کرد: در حوزه کشاورزی و باغی سالانه ۱۵۰ تُن عسل مرغوب و ۸ هزار تُن میوه  توسط عشایر استان تولید می‌شود.

او با بیان اینکه هرساله تلاش می‌شود تا با رفع مسائل و مشکلات عشایر بتوانیم کمک کنیم تا تولیدات آنان افزایش یابد، گفت: نیمی از صنایع‌دستی استان توسط عشایر تولید می‌شود.

وی افزود: عشایر با استفاده از پشمی که در اختیار دارند انواعی از صنایع‌دستی بسیار زیبا را تولید می‌کنند که به دلیل کیفیت، نوع و طرحی که در این تولیدات وجود دارد برای فروش این محصولات مشکلی ندارند.

مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: سال‌جاری ۱۷ هزار تُن علوفه دامی در راستای اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در بین عشایر لرستان توزیع شده است.

نورمحمدی افزود: علاوه بر این نیز ۷۰۰ دستگاه پنل خورشیدی در بین عشایر استان توزیع شده تا بتوانند برق مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha