• شنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403071410725
  • خبرنگار : 71342

«هاملن» بر تجربه حسی و فکری مخاطب تمرکز دارد

«هاملن» بر تجربه حسی و فکری مخاطب تمرکز دارد

کارگردان نمایش «هاملن» که قرار است از فردا ۱۵ مهر ماه اجرای خود را در عمارت نوفل لوشاتو آغاز کند، معتقد است: این نمایش برداشتی جدید از یک داستان قدیمی است که با سبکی اکسپرسیونیستی به صحنه آمده است و این اجرا با بهره‌گیری از نمادگرایی و حرکات فرم، به شیوه‌ای متفاوت از تئاتر سنتی اجرا می‌شود و هدف این اثر بیشتر از سرگرمی، ایجاد فضایی برای تفکر و تعمق است.

مژگان معقولی به ایسنا گفت: برخلاف بسیاری از نمایش‌های معاصر که بر شوخی‌های سطحی تکیه دارند، "هاملن" بر تجربه حسی و فکری مخاطب تمرکز دارد.

وی ادامه داد: متن نمایش بر روی مفاهیم عمیق انسانی متمرکز است. کاراکترهای نمایش، به‌ویژه شخصیت دانشمند( هامان) از سایرین جدا هستند. در عین حال، شهردار به‌عنوان نمادی از قدرت و زورگویی مطرح می‌شود که با خشونت فیزیکی خود به آسیب‌های جامعه اشاره دارد و همچنین متن نمایش زبانی ساده و مستقیم دارد که مخاطب بتواند به‌راحتی با مفاهیم درگیر شود.

این کارگردان ویژگی‌های نمایشش را برشمرد و افزود: استفاده از نمادهای دیداری مانند ماسک‌ها و هیولاها کمک می‌کند تا احساسات و مفاهیم عمیق‌تری در نمایش منتقل شود.

معقولی درباره انتخاب بازیگران گفت: برای این نمایش از بازیگران جوان و پرشور استفاده شده است. انتخاب بازیگران جوان به این دلیل است که به هنر اصیل تئاتر و نیروی خلاقانه‌ای که این نسل می‌تواند ارائه دهد، باور دارم. این تصمیم به‌منظور اجتناب از استفاده از سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها بوده است، که امروزه بیشتر برای فروش بلیت و جذب مخاطب به کار می‌روند، نه برای ارتقای کیفیت هنری .

به گفته‌ی او؛ تمرینات نمایش "هاملن" حدود سه ماه به طول انجامید. در این مدت، گروه بازیگران به‌طور مستمر روی حرکات فرم، هماهنگی با موسیقی و فضاسازی کار کرده‌اند. این تمرینات با هدف ایجاد تعاملی قوی بین بازیگران و فضای بصری و شنیداری نمایش انجام شد.


کارگردان نمایش «هاملن» در پایان گفت: شیوه اجرایی نمایش کاملاً به سمت اکسپرسیونیسم متمایل است. از ماسک‌ها و هیولاها برای نمایان ساختن جنبه‌های درونی شخصیت‌ها و حالات ذهنی آنها استفاده شده است. موسیقی و حرکات فرم نیز نقش مهمی در انتقال احساسات و مفاهیم بازی می‌کنند. همچنین طراحی صحنه بسیار ساده ولی مؤثر است، با استفاده از فضاهای خالی و نورپردازی‌هایی که به ایجاد حالت‌های خاص ذهنی و احساسی کمک می‌کند. لباس‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که حالت‌های روانی و عاطفی شخصیت‌ها را بازتاب دهند.

نمایش «هاملِن» با کارگردانی مژگان معقولی از۱۵مهر ساعت۱۸ به مدت ۲۰شب در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود.

این نوشته علی منصوری به تهیه‌کنندگی سامان خلیلیان است و «هاملِن» هفتمین تجربه کارگردانی معقولی پس از بازگشت از لهستان است.

معقولی از هنرمندانی است که فعالیت خود را از دهه ۸۰ با بازیگری تئاتر آغاز کرد و برای کارگردانی نمایش «دو سرباز» جایزه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را از آن خود کرد.

این هنرمند در سال ۱۳۹۲ به لهستان مهاجرت کرد و فعالیت خود را با تدریس بازیگری در دانشگاه تئاتر تورون و آموزشگاه‌های معتبر تئاتری ادامه داده و موفق به دریافت لیسانس افتخاری از کشور لهستان شد.

وی موسس گروه تئاتر «شوروم» است که بر پایه حرکت و فرم در تئاتر شکل گرفته و با مشارکت و همراهی بازیگرانی از سراسر جهان به تولید آثار نمایشی می‌پردازد.

نمایش «شیرین» از جمله آثار این هنرمند به شمار می‌آید که بیش از ۱۰ اجرای مختلف در فستیوال‌های اروپایی مانند لندن، هایدلبرگ، ادینبورگ، ترکیه و ارمنستان داشته است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha