• پنجشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۲۳:۲۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403071210022
  • خبرنگار : 50649

تفاهم‌نامه طلایه‌داران گردشگری ایران امضا شد

تفاهم‌نامه طلایه‌داران گردشگری ایران امضا شد

ایسنا/فارس طی مراسمی با حضور نمایندگانی از شهرهای شیراز، اصفهان و یزد تفاهم‌نامه طلایه‌داران گردشگری ایران در شیراز به امضا رسید.

این مراسم امروز، ۱۲ مهرماه در سالن جلسات شورای اسلامی شهر شیراز با حضور جمعی از مسئولان هر سه شهر و همچنین مسئولان استان فارس برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در این مراسم، امضای این تفاهم‎‌نامه را گام بزرگی در راستای تمدن‌سازی نوین اسلامی و ارائه الگوی ایرانی ـ اسلامی در حوزه گردشگری است.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام با بیان اینکه ۳ شهر شیراز، اصفهان و یزد زمینه‌های انواع متنوعی از گردشگری از جمله تاریخی، مذهبی و طبیعی را در خود دارد، افزود: کمتر نقطه‌ای در جهان وجود دارد که تمامی این ویژگی‌ها را به طور همزمان دارا باشد. از این رو، باید سبک زندگی ایرانی اسلامی به عنوان یک سبک پیشرفته و ارزشمند به گردشگران خارجی به‌درستی نشان داده شود.

وی تأکید کرد: محیط یک شهر باید چارچوب زندگی را به مخاطب القا کند، چرا که رهاشدگی و رها کردن، هیچ دستاوردی برای گردشگر و مردم آن جامعه ندارد.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: هر گردشگری در شهر یزد چارچوب حاکم را حس می‌کند و در شیراز و اصفهان فضا آزادانه‌تر است و کمتر چارچوب‌ها احساس می‌شود. این در حالی است که باید تلاش کنیم تا گردشگر چارچوب و سبک زندگی را احساس کند و به این چارچوب‌ها احترام بگذارد.

رویکردهای متفاوتی در برابر گردشگران داخلی و خارجی داشته باشیم

امام جمعه شیراز تصریح کرد: در مواجهه با گردشگر داخلی و گردشگر خارجی باید رویکردهای متفاوتی داشته باشیم. از سوی دیگر باید برای انسانیت و سطح زندگی و پیشرفت فرهنگ هزینه شود و این موارد ظرافت می‌خواهد و کار سنگینی است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز هم در این مراسم گفت: برای اجرای این تفاهم‌نامه ضرورت دارد یک هیئت اندیشه‌ورز مرکب از افراد علمی و صاحب‌نظر ۳ استان مد نظر باشد تا طراحی برنامه و تصمیم‌سازی‎ها صورت گیرد. همچنین از توانمندی‌های بخش خصوصی برای ارتقا این برنامه بهره بگیریم و کار تنها دولتی و یا نیمه دولتی نباشد.

سیدابراهیم حسینی ادامه داد: افتخار داریم که مثلث طلایی گردشگری توسط طلایه داران این حرکت ارزشمند طراحی، تدوین، سیاست‌گذاری و هماهنگ شد و امید است مقدمات اجرایی آن به زودی صورت گیرد.

وی تصریح کرد:  شیراز جنت تراز تعداد زیادی از اماکن تاریخی و فرهنگی، مذهبی و هنری را در خود جای داده است و یکی از ارکان مهم گردشگری در میان کلان شهرهای کشور بلکه در خاورمیانه است که برخی از اماکن آن همچون یک کتاب دارای فصول و بخش های متعدد و پر رمز و رامز مطرح است. 

حسینی بیان کرد: شیراز، شهری برای زندگی است با مردمی با اخلاق و بسیار خوب، پایتخت محیط زیست آسیا بوده و به شهر ادب و شعر شهره است و برکات بسیاری از سوی خداوند بر آن نازل شده است اما دو نعمت، برخورداری از دو استان همجوار که مشترکات فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی، دینی، هنری  و اجتماعی فراوان دارد که به معنای حقیقی هر ۳ استان یک مثلث طلایی مقدس را تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: در مثلث گردشگری ظرفیت، توانمندی و استعدادهای بی شماری وجود دارد و تلاش خواهیم کرد تا شهر  شیراز بدرخشد و رشد و پیشرفت اساسی داشته باشد و در تراز جایگاه حقیقی خود قرار بگیرد.

حسینی ادامه داد: در شورای ششم سند سومین حرم اهل بیت(ع) با ۷۲ رویکرد تدوین شد که ۸ بند آن در حوزه گردشگری متمرکز است و امروز شیراز با عنوانی که مقام معظم رهبری برای شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) انتخاب کرد، برخوردار است که ابعاد توسعه و پیشرفت این کلان‌شهر در یک سند با برنامه ۲۰ ساله طراحی و تدوین کرده است که مهم‌ترین بخش آن حوزه گردشگری است و به عنوان رویدادی فرهنگی و فعالیتی اقتصادی مطرح است.

وی تاکید کرد: ما به دنبال آن هستیم تا شیراز به عنوان یک حرم شهر و یک جهان شهر مطرح باشد و برای این موضوع استفاده از ظرفیت‌های دو استان همجوار همچون اصفهان و یزد برای ما یک فرصت مغتنم است. این در حالی است که برنامه‌های گردشگری را فعالیتی پر ثمر و کم عارضه می‌دانیم اما معتقدیم دایره این فعالیت را به پهنای ایران گسترش بدهیم که گام اول  این است که مثلث طلایی شیراز، یزد و اصفهان را دوستانه به هم متصل کنیم.

ضرورت تشکیل هیئت اندیشه‌ورز از ۳ استان

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تأکید کرد: برای اجرای این تفاهم‌نامه ضرورت دارد یک هیئت اندیشه‌ورز مرکب از افراد علمی و صاحب‌نظر ۳ استان مدنظر باشد تا طراحی برنامه و تصمیم‌سازی‌ها صورت گیرد. همچنین از توانمندی‌های بخش خصوصی برای ارتقا این برنامه بهره بگیریم و کار تنها دولتی و یا نیمه دولتی نباشد.

وی بیان کرد: ایجاد یک بانک اطلاعاتی از توانمندی‌ها، تصمیم‌ها، قوانین و ظرفیت‌های هر استان باید در این موضوع احصا شود و مصوبات شورای شهر هر ۳ استان برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی مدنظر باشد.

شهردار شیراز هم در این مراسم گفت: تفاهم‌نامه طلایه‌داران گردشگری ایران میان ۳ شهر تاریخی شیراز، یزد و اصفهان در بازه زمانی ۴ ساله پیش‌بینی شده است و اهداف، موضوعات و برنامه‌های مشترک با شیوه‌های اجرا تهیه و تدارک دیده شده است.

محمدحسن اسدی یادآور شد: بر هیچکس پوشیده نیست که گردشگری پس از صنعت نفت و خودرو ارزآورترین  صنعت درآمدی است و با ظرفیت بسیار خوبی که در حوزه گردشگری در کشور وجود دارد اما اهمیت این موضوع در ۳ شهر شیراز، یزد و اصفهان بیشتر است و توفیقات در هر شهر می‌تواند منجر به یک جریان‌سازی شود و تاثیرات آن برای کل کشور باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ، زیارت و سلامت هر ۳ شهر با یکدیگر اشتراکاتی دارند، ادامه داد: شهر شیراز قطب گردشگری، پزشکی و دانشگاهی است و در کنار یزد و اصفهان می‌تواند اقدامات فزاینده‌ای در حوزه گردشگری با ایجاد مثلث گردشگری ایجاد کند.

شهردار شیراز تاکید کرد: گردشگرانی که به این ۳ شهر وارد می‌شوند پیام‌آور و سفیرانی هستند که تاثیرات ملی و بین‌المللی را داشته باشند اما مصادیقی که در اجرای این طرح می‌توان تعریف کرد در حوزه سرمایه‌گذاری زیرساختی است که این اقدمات  در هر ۳ شهر انجام شده است و باید اجرای این زیرساخت‌ها دنبال شود.

اسدی با بیان اینکه باید به دنبال تدوین طرح کلی مثلث گردشگری ایران باشیم، گفت: برگزاری هفته گردشگری به صورت دوره‌ای به میزبانی هر ۳ شهر مدنظر باشد و اجرای سفرهای انبوه در ۳ شهر، تبلیغات گسترده، تقویت خدمات بین راهی، راه‎های ریلی و جاده‌ای از اهداف این تفاهم‌نامه است که باید این در این طرح  اجرا و عملیاتی شود.

شهردار شیراز اضافه کرد: هر ۳ شهر شیراز، اصفهان و یزد عضو شهرهای تاریخی جهان هستند و شهرداری شیراز عضو هیئت مدیره متروپلیس و مهم ترین کلان شهر جهان است و شهر شیراز عنوان پایتخت محیط زیست را دارد و در طول یک سال حتی یک روز آلوده هم نداشته و این شهر به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی و شهرداری شیراز به عنوان دبیر شهر جهانی صنایع است.

اسدی تاکید کرد: با توجه به شکل گیری مثلث گردشگری در برخی از کشورهای جهان که نتایج بسیار خوبی داشته است، هم‌افزایی بسیار خوبی میان کشورهای مشاهده شده است و در ارائه خدمات مطلوب به گردشگران زیرساخت‌های حملی و نقلی بسیار مشهود است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha