• پنجشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071209846
  • خبرنگار : 50549

رئیس چهارمین جایزه ملی داستان حماسی:

مشهد می‌تواند گزینه دریافت نشان ویژه خراسان باشد

مشهد می‌تواند گزینه دریافت نشان ویژه خراسان باشد
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی رئیس چهارمین جایزه ملی داستان حماسی گفت: مشهد در فضای ادبیات کشور دوباره به بالندگی و رشد جدیدی رسیده و می‌تواند گزینه دریافت نشان ویژه مشهد و خراسان باشد.

مجید عسکری امروز ۱۲ مهر ماه، در نشست خبری چهارمین جایزه ملی داستان حماسی اظهار کرد: فراخوان چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در سال ۱۴۰۲ منتشر و در قالب داستان کوتاه و رمان مورد استقبال نویسنده‌ها نیز قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی قرار بود اختتامیه جشنواره سوم خردادماه برگزار شود که به دلیل شهادت رئیس جمهور و بعد از آن انتخابات و ایام محرم و صفر به تعویق افتاد و در اواسط مهرماه برگزار می‌شود.

رئیس چهارمین جایزه ملی داستان حماسی افزود: اگر کار فرهنگی بخواهد به یک رویداد هنری تاثیرگذار تبدیل شود حداقل باید یک دهه کار مستمر در کارنامه خود داشته باشد اما جشنواره جایزه ملی داستان حماسی علی‌رغم این که در دوره چهارم قرار دارد و برای یک رویداد فرهنگ هنری برگزاری یک دوره، کم محسوب می‌شود، باز هم به یک بلوغ و بالندگی نزدیک شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این بلوغ را در جایزه داستان حماسه شاهدیم و به یک تاثیرگذاری خوبی رسیده‌ایم اما دارای نقاط ضعفی بوده که در حال بررسی و آسیب‌شناسی هستیم. باید گفت که نقاط قوتش و بالندگی آن بیشتر جلوه می‌کند.

وی اضافه کرد: اکنون در دوره‌‎ای زندگی می‌کنیم که فضای هنری کشور بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی با همه فراز و نشیب‌هایی که داشته و دارد به نظر می‌رسد برای رسیدن به یک سری نوآوری نیازمند رویکردهای موضعی، فرمی و محتوایی است.

عسکری بیان کرد: اولین و مهم‌ترین شاخصه داستان حماسی نوآوری بوده که رویکرد آن انتخاب یک موضوع نوآورانه است. خاصیت اصلی آن تبدیل جشنواره به یک جشنواره موضوعی همراه با تنوع است، ضمن اینکه می‌تواند تنوع خود را در سراسر کشور حفظ کند.

رئیس چهارمین جایزه ملی داستان حماسی تصریح کرد: وقتی صحبت از داستان حماسی می‌شود و مسئله حماسه را مطرح می‌کنیم می‌توانیم درباره شورآفرینی و هویت بخشی نیز صحبت کنیم. ما در منابع کهن خود از شاهنامه فردوسی گرفته تا سایر منابع ایرانی دارای سابقه ادبیات حماسی هستیم.

وی بیان کرد: علاوه بر این نیز در منابع دینی  حماسه عاشورا را داریم. از طرفی انقلاب اسلامی ما در دوره معاصر با حماسه عجین شده و در واقع داستان حماسی توانسته یک فضای جدیدی را در میان هنرمندان و داستان‌نویسان فراهم کند.

مهمترین رویکرد داستان حماسی همراه کردن طیف‌های متنوعی از نویسندگان است

عسکری گفت: اولین و ‌مهمترین رویکرد داستان حماسی این بوده که توانسته است طیف‌های متنوعی از نویسندگان کشور را با خود همراه کند که این برگرفته از تنوع اقلیمی، نگاه‌های مختلف و تنوع کمی است.

رئیس چهارمین جایزه ملی داستان حماسی افزود: اینکه داستان حماسی بعد از چهار دوره به رشد و بالندگی رسیده به دلیل این است که تقریبا تمام نویسندگان حرفه‌ای و جوان توانستند با یک داستان ارتباط برقرار کرده و در این ۴ دوره شرکت کنند. این اتفاق نشان می‌دهد که داستان حماسی فضای جدیدی را در فضای هنر و نویسندگی کشور ایجاد کرده است.

عسکری با اشاره به اتفاقات اخیر در خاورمیانه گفت: اساس این که هر کشوری بخواهد از یک مرحله که در حال طی کردن آن است به یک رشد و بالندگی برسد و از مرحله ایستایی به  جهش دست یابد و حرکت بزرگی را آغاز کند نیازمند یک روحیه حماسی است.

رئیس چهارمین جایزه ملی داستان حماسی افزود: با توجه و بر اساس روحیه جمعی که در کشور وجود دارد، نیاز است که از ابزار هنر برای انگیزش جوی استفاده شود، همچنین از طرفی مخاطب از این رویکرد استقبال می‌کند.

وی افزود: بسیاری از نویسندگان اذعان داشتند که برگزاری این جشنواره انگیزه درونی را در آنان فعال و به اصطلاح خفتگی درون آنان را دوباره بیدار کرده است. اساسا اگر هنر نتواند با نیازهای جامعه از طریق آثار هنری ارتباط برقرار کند بعد از مدتی افول خواهد کرد. بر این اساس بسیاری از آثار هنری، جشنواره‌ها و جایزه‌ها به دلیل عدم رشد رو به افول هستند، چراکه نسبت دقیقی با فضای اجتماعی ندارند.

وی تصریح کرد: ۲ نکته در جایزه داستان حماسی وجود دارد که باعث شده در فضای هنری کشور جای خوبی باز کند. مشهد در فضای ادبیات کشور دوباره به بالندگی و رشد جدیدی رسیده و می‌تواند گزینه دریافت نشان ویژه مشهد و خراسان باشد، چراکه خراسان همواره مهد تولید ادبیات حماسی کشور است.

وی گفت: حوزه هنری خراسان رضوی با ایجاد این جایزه و با ارائه این فراخوان توانسته دوباره این نشان و هویت را به خراسان برگرداند، البته تا نقطه مطلوب و تولید آثار ویژه فاصله زیادی داریم. در قالب این جایزه توانستیم فضای جدیدی را در عرصه ملی باز کنیم.

در جامعه کنونی ایران بازیابی هویت ملی، دینی و انقلابی ضروری است

ابراهیم زره‌ساز در ادامه تصریح کرد: این رویداد از اهمیت حیاتی برخوردار است و به عنوان یک رویداد ارزشمند در کشور در حال برگزاری است. در جامعه کنونی ایران، بازیابی هویت ملی، دینی و انقلابی ضروری است و برگزاری چنین جشنواره‌هایی یکی از مسیرهای اصلی دست‌یابی به این هدف است.

وی اضافه کرد: جشنواره‌های موضوعی می‌توانند به آشنایی نسل جدید با پیشینه تاریخی و فرهنگی کشور کمک کنند. این جشنواره به معرفی آثار مکتوب حماسی می‌پردازد. من معتقدم ادبیات، پایه تمام هنرها است و می‌تواند زمینه‌ساز تقویت هنرهای دیگر شود.

وی در خصوص برگزاری اختتامیه این جشنواره گفت: اختتامیه جشنواره داستان حماسی روز یکشنبه، ۱۵ مهرماه ساعت ۱۹ در محل آرامگاه فردوسی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha