• پنجشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۰:۳۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1403071109331
  • خبرنگار : 71658

مهم‌ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته

مهم‌ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته

از طوفان مرگبار در آمریکا گرفته تا سیل و رانش‌زمین ویرانگر در نپال از جمله مهم‌ترین رویدادهای دنیا در حوزه اجتماعی طی یک هفته گذشته بودند.

به گزارش ایسنا، حوادث مختلف، یافته‌ها و موضوعات مهمِ حوزه سلامت و اتفاقات و مناسبت‌های محیط زیستی در سراسر دنیا هفته گذشته نیز در صدر رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفتند.

رخدادهای دیگری چون طوفان در مکزیک یا هجوم طوطی‌ها به شهری در آرژانتین بخش دیگری از اخبار برگزیده اجتماعی در جهان طی روزهای اخیر هستند که در ادامه مهم‌ترین‌ این رویدادها را به اختصار مرور می‌کنیم:

یک عامل افزایش خطر ابتلا به سرطان سر و گردن

بر اساس یک مطالعه تازه، سلامت ضعیف دهان و دندان ممکن است با انواع خاصی از سرطان مرتبط باشد.

بیماری «کارسینومای سلول سنگفرشی» یا آماس سرطانی سر و گردن (HNSCC) که در دهان، بینی و گلو ایجاد می‌شود، یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در اروپا است که سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر را مبتلا می‌کند.

این سرطان‌ها در مردان شایع‌ترند و بیش از نیمی از بیماران را در عرض پنج سال می‌کشند.

حالا آزمایش‌های تازه نشان می‌دهد باکتری‌هایی که در دهان افراد رشد می‌کنند می‌توانند خطر ابتلا به سرطان سر و گردن را افزایش دهند.

طوفان در مکزیک قربانی گرفت

طوفان موسوم به «جان» در مناطقی از مکزیک ۲۲ کشته برجای گذاشته است.

ساکنان مناطق جنوب غربی مکزیک روز شنبه خانه های سیل زده خود ناشی از این طوفان را که به مدت یک هفته سواحل اقیانوس آرام را ویران کرد و سیل های مرگبار و رانش زمین به همراه داشت و ۲۲ کشته نیز بر جای گذاشت، تخلیه کردند.

به گفته رسانه های محلی در «گوئررو»، ایالتی که بدترین آسیب را از طوفان دیده و یکی از فقیرترین ایالت های مکزیک است، ۱۸ نفر کشته شدند.

معضل کمبود معلم در ژاپن

شبکه رادیویی و تلویزیونی «ان‌اچ‌کی» گزارش داده است معضل کمبود معلمان مدارس در ژاپن به طور فزاینده‌ای جدی شده است.

این رسانه عمومی ژاپن از هیئت‌های آموزشی دولت‌های محلی‌ در سراسر کشور نظرسنجی کرد تا درباره کمبود معلم در مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و همچنین مدارس ویژه معلولان اطلاعات بیشتری کسب کند.

در میان آنها ۴۳ دولت محلی تازه‌ترین آمار کمبود معلم را در ماه سپتامبر داشتند. ان‌ اچ‌ کی این ارقام را با ارقام ماه مه که بلافاصله پس از آغاز سال تحصیلی در آوریل گرفته شده بود، مقایسه کرد.

نتایج نشان می‌دهد که مدارس تحت ۴۳ دولت محلی در مجموع تا سپتامبر با کمبود ۲۳۹۷ معلم روبرو بودند. این رقم نسبت به ماه مه ۵۸۹ نفر افزایش یافت که تنها در چهار ماه نشان‌دهنده افزایش ۱.۳ برابری است.

تصادف در هند ۳۴ کشته و زخمی برجای گذاشت

پلیس هند روز یکشنبه اعلام کرد بر اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس با یک کامیون در ایالت «مادیا پرادش»، دست‌کم ۱۰ نفر کشته و ۲۴ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

مقامات پلیس ایالتی تایید کردند: در پی برخورد اتوبوس با کامیون، ۱۰ نفر کشته و ۲۴ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

گفته می شود که پنج نفر در دم جان باختند و ۲۹ نفر دیگر سریعاً به بیمارستان منتقل شدند. بعداً پنج نفر دیگر در حین مداوا در بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان باختند. حال دو سرنشین نیز وخیم گزارش شده است.

سیل و رانش‌زمین در نپال، جان نزدیک به ۲۰۰ تن را گرفت

منابع خبری محلی می‌گویند شمار تلفات سیل و رانش زمین ناشی از بارندگی‌های بی‌وقفه‌ روزهای اخیر در نپال تا صبح روز دوشنبه به ۱۹۲ نفر افزایش یافته است.

مقامات نپال اعلام کردند این بلایای ویرانگر همچنین ۳۰ مفقود و ۱۹۴ زخمی برجای گذاشته است.

مقامات محلی می‌گویند بیش از ۴۵۰۰ نفر نیز تاکنون نجات یافته‌اند و نیروهای امدادی همچنان به تلاش‌های خود برای نجات افراد ادامه می‌دهند.

مقامات با اشاره به اینکه مجروحان تحت مداوای رایگان هستند، گفتند: دولت، توزیع اقلام امدادی از جمله غذا برای آوارگان بلایای ناشی از بارندگی های مداوم در روزهای جمعه و شنبه را تسریع کرده است.

طوفان در آمریکا

طوفان «هلن» چندین ایالت را در جنوب شرق آمریکا درنوردیده و شمار قربانیان آن نیز تاکنون به بیش از ۱۲۰ تن رسیده است.

ساکنانِ مناطق حادثه‌دیده برای بازگردندان شرایط به حالت عادی در تلاش هستند.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه از کارولینای شمالی بازدید کرد، ایالتی که بخش غربی آن بر اثر سیل ویران شده است.

رئیس جمهور این کشور طی روزهای اخیر دستور کمک به مناطق حادثه دیده را داده است.

هجوم طوطی‌ها به شهری در آرژانتین

شهر «هیلاریو آسکاسوبی» در آرژانتین این روزها با معضل هجوم تعداد قابل توجهی از طوطی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.

زیست شناسان می‌گویند هزاران پرنده سبز، زرد و قرمز به دلیل جنگل‌زدایی در تپه‌های اطراف، به این شهر هجوم آورده‌اند.

این پرنده‌ها کابل‌های برق شهری را گاز می‌گیرند و باعث قطعی برق می‌شوند و با جیغ‌های بی‌وقفه‌شان منجر به ایجاد مزاحمت برای ساکنان می‌شوند.

«دایانا لرا»، یک زیست شناس در این باره گفت: دامنه های تپه در حال ناپدید شدن هستند و این باعث می‌شود که طوطی‌ها برای یافتن غذا، سرپناه و آب به شهرها نزدیک‌تر شوند.

سیل در افغانستان ۱۳ کشته و ۱۶ زخمی برجای گذاشت

مقامات افغانستان روز سه شنبه اعلام کردند که بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیلاب در این کشور جان ۱۳ نفر را گرفته و ۱۶ زخمی نیز برجای گذاشته است.

مقامات افغانستان اعلام کردند که بارندگی های شدید منجر به جاری شدن سیلاب در چند ولایت طی ۱۰ روز اخیر شده است.

سیلاب منجر به تخریب جزئی یا کامل ۱۰۹ منزل مسکونی نیز شده و خسارات مالی هم برجای گذاشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha