• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403071008219
  • خبرنگار : 50260

رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کاشان:

بهبود کیفی و کمی در حوزه کشاورزی نیازمند آموزش است

بهبود کیفی و کمی در حوزه کشاورزی نیازمند آموزش است

ایسنا/اصفهان رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کاشان گفت: آموزش، یکی از ضرورت‌های بهبود کیفی و کمی در حوزه کشاورزی است که می‌تواند موجب افزایش محصول و درآمد بهره‌برداران شود.

نادر مزینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کشاورزان باید با روش‌های مدرن کشاورزی، استفاده از ماشین‌های کشاورزی، عملیات زراعی، مدیریت منابع آب و ذخیره رطوبت، پیشگیری از فرسایش خاک و مبارزه با علف‌های هرز آشنا شوند تا بهره‌وری آنها افزایش پیدا کند.

وی افزود: کارگاه آموزشی پرورش زعفران، با هدف توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب‌بر و در راستای تغییر الگوی کشت در تولیدات زراعی و باغی شهرستان برگزار شد و کشاورزان با فرایند تولید زعفران از مرحله آماده سازی زمین، تهیه پیاز مناسب، عملیات کاشت، داشت و فرایند بازاریابی محصول آشنا شدند.

رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کاشان تصریح کرد: امتیاز کشت زعفران، نیاز آبی پایین، پاییزه بودن کشت و عدم نیاز به آبیاری در مقاطع زمانی تابستان و بهار که تقاضای آب بیشتری وجود دارد، تقاضای بالای محصول، قیمت و درآمد مناسب آن است.

مزینی تأکید کرد: ماندگاری و خاصیت انبارداری بالا، سازگاری اقلیمی مناسب، میزبانی کمتر نسبت به آفات و بیماری‌های گیاهی، چندساله بودن، کاهش هزینه تولید به علت عدم نیاز به تجدید کشت سالانه، نیاز کمتر به انجام عملیات کشاورزی و نیروی کارگری از دیگر امتیازهای کاشت زعفران است.

وی گفت: سطح زیر کشت زعفران در این شهرستان به رقم ۱۱۰ هکتار رسیده است که متوسط عملکرد آن نیز حدود پنج کیلوگرم در هکتار است و به طور میانگین سال گذشته بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال درآمدزایی داشته است.

رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، افزود: قطب اصلی کشت زعفران، روستاهای علوی، حسنارود و اردهال است که برای ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۴۰۰ نفر نیز به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده و برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی کاشان آموزش‌های توسعه کشت این محصول در سایر مناطق شهرستان است.

وی تصریح کرد: زعفران تولید شده در شهرستان کاشان، در بازارهای داخلی عرضه می‌شود و نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری زعفران برای صادرات این محصول ‌است که تاکنون اقدامی انجام نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha