معصومه معصومیان در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه جهش تحصیلی یک تصمیم بسیار اشتباه است مگر اینکه دانشآموز از نظر هوشی در بالای منحنی باشد گفت: جهش به شکلی که توسط خانوادهها مد شده کاملاً از نظر روانشناسی رد شده است.
وی با بیان اینکه دانشآموز فقط از نظر یادگیری معلومات او بالا می رود و از نظر عاطفی و اجتماعی رشد نمیکند افزود: ملاک پر کردن ذهن بچه نیست زیرا بازی کردن به رشد اجتماعی او کمک میکند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه چیزی به نام یادگیری پنهان و برنامه درسی پنهان وجود دارد ادامه داد: در جهش تحصیلی فرایندهای لازم برای رشد شخصیت و تربیت تمام ساحتی اتفاق نمیافتد بنابراین این امر توصیه نمیشود.
معصومیان درباره روز بدون کیف و کتاب نیز گفت: این روز یک رویکرد مهارتی بود؛ باید یک چرخش از حافظه محوری به مهارت محوری وجود داشته باشد؛ قرار نیست فقط حافظه بچهها پر شود، باید اختیاری به معلمان داده شود، هدف پایه برای من معلم مشخص شده و معلم با تصمیمگیری برای کلاس که بیشتر مهارتی باشد، روز بدون کیف را رقم بزند.
وی با بیان اینکه اگر ما بتوانیم در تمام مدارس ابتدایی رویکرد مهارتی که خود دانشآموز درگیر یادگیری شود را رقم بزنیم، در دورههای بالاتر موفقیت بهتری خواهیم داشت افزود: رویکرد در آموزش و پرورش ابتدایی تهران همین است که معلمان توانمند شوند و در فرایند یادگیری یاددهی، بچهها فعال و فقط شنونده نباشند که وضعیت خوبی داریم.
انتهای پیام
نظرات