• یکشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403070806588
  • خبرنگار : 71021

باستان‌شناسان سراغ محوطه‌ای در جنوب شرقی ایران رفتند که نیمه تخریب‌شده است

باستان‌شناسان سراغ محوطه‌ای در جنوب شرقی ایران رفتند که نیمه تخریب‌شده است

باستان‌شناسان کاوش در محوطه‌ای تاریخی در بندر تیس (سیستان و بلوچستان) را آغاز کرده‌اند که بر اثر ساخت و سازهای بی‌رویه، غیرقانونی و بدون مجوز، در معرض نابودی قرار گرفته و فقط ۲۰ درصد از آن باقی مانده است. تاکنون قطعات سفال لعابدار و دارای کتیبه‌های قرآنی و اشیاء برنزی و شیشه‌ای از این محوطه کشف شده است.

به گزارش ایسنا، محوطه کلندی در مرکز روستای امروزی تیس، از توابع بخش مرکزی شهرستان چابهار، در ۵ کیلومتری شمال شهر چابهار و در محدوده سرزمینی منطقه آزاد چابهار واقع شده است. فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه، اضطراری و نجات‌بخشی بوده که با همکاری منطقه آزاد چابهار و مجوز پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

نوذر حیدری که سرپرست هیأت باستان‌شناسی کلندی است، درباره ضرورت انجام کاوش نجات‌بخشی در این محوطه گفت: متاسفانه این محوطه در همه این سال­‌ها باوجود شناخته بودن به ثبت نرسیده است و به واسطه قرار داشتن در مرکز روستا و ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرقانونی و فاقد مجوزِ ساخت که از یک دهه پیش رشد بسیار فزاینده­ای داشته تقریبا در معرض نابودی کامل قرار دارد. بخش­‌هایی از این محوطه (در حدود ۲۰ درصد) هنوز باقی ­مانده است که ضرورت دارد ضمن نجات دادن بخش­‌های باقی­‌مانده، از جزئیات و کم و کیف این استقرار اطلاعات بیشتری به دست آورد و مقدمات نجات‌بخشی و  ثبت ملی آن فراهم شود و از دست‌اندازی بیشتر به آن جلوگیری شود.

این باستان‌شناس با بیان ‌اینکه این محوطه برای نخستین بار در سال ۱۹۳۷ میلادی در نقشه توپوگرفی که «ارل اشتاین» از روستا و بندر تیس تهیه کرد، معرفی شد، افزود: محوطه از دو برجستگی شرقی و غربی تشکیل شده است که بخش­‌های حاکم‌نشین بندر محسوب می­‌شدند و بخش­‌هایی از این دو برجستگی با وجود تفکیک اراضی و داشتن مالک شخصی هنوز ساخت‌وسازی در آنها صورت نگرفته است.

باستان‌شناسان سراغ محوطه‌ای در جنوب شرقی ایران رفتند که نیمه تخریب‌شده است

سرپرست هیأت باستان‌شناسی اظهار کرد: کاوش‌ها در برجستگی شرقی متمرکز و ترانشه‌ای به ابعاد ۱۰×۵ متر ایجاد شده است که حاوی عناصر متعدد معماری و فضاهای مختلف است و کاوش آن تا رسیدن به خاک بکر و کف فضاها ادامه خواهد یافت. قطعات سفال لعابدار و دارای کتیبه­‌های قرآنی و اشیاء برنزی، شیشه و ... از جمله یافته‌­های کاوش تا این مرحله هستند. مصالح اصلی ساخت عناصر معماری را قطعات ماسه‌سنگ تشکیل می‌­دهد که در ابعاد مختلف هندسی تراش خورده و مورد استفاده قرار گرفته‌­اند.

باستان‌شناسان سراغ محوطه‌ای در جنوب شرقی ایران رفتند که نیمه تخریب‌شده است
برخی آثار یافته‌شده از این محوطه

این باستان‌شناس ادامه کاوش در کارگاه­‌های کاوش‌شده در فصل نخست و رساندن آنها به خاک بکر، آگاهی از آثار مدفون در بخش­‌های دست‌نخورده محوطه و مقدمات تهیه پرونده ثبتی آن، نجات‌بخشی آثار در معرض ساخت و ساز، کاوش و حفاظت آثار تاریخی مدفون در محدوده‌هایی که در معرض ساخت و ساز هستند، مستندنگاری و آسیب‌شناسی محوطه و ارائه آن به استان سیستان و بلوچستان و پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری برای تأمین اعتبار بیشتر برای کاوش‌­های باستان­‌شناسی، حفظ، مرمت و احیاء آثار باقی‌مانده و نیمه تخریب‌شده، شناخت و بررسی دوره‌­های تاریخی و استقراری در محوطه، تملک اراضی شناسایی واقع شده در محوطه و آماده‌سازی محوطه برای تبدیل به سایت موزه باستان‌شناسی را از اهداف این پروژه عنوان کرد.

بنابر گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بندر تیس از پیشینه تاریخی طولانی دارد. با وجود اینکه تاکنون به لحاظ پژوهش­‌های باستان­‌شناختی و به طور مشخص کاوش، هیچ‌کار جدی در آن صورت نگرفته است، با این وجود پیشینۀ آن در منابع مکتوب به پیش از اسلام و سده­‌های نخستین میلادی بازمی­‌گردد. نام این بندر در متون تاریخی با املاهای مختلفی ثبت شده است که «تیز»، «طیس» و «تیس» از رایج­‌ترین شکل نوشتاری نام این بندر است که املای نام «تیز» (Tiz) از بیشترین فراوانی برخوردار است. بر پایۀ برخی مشابهت‌­های  ظاهری در متون کلاسیک یونانی و تطبیق موقعیت جغرافیایی، برخی پیشنهاد داده‌­اند که قدمت این نام ممکن است تا زمان هخامنشی به عقب بازگردد. غیر از این منابع کهن یونانی، کهن­‌ترین سند تاریخی که به نام این بندر (تیز) اشاره کرده، کتاب صوره‌الارض، تألیف محمد بن موسی خوارزمی (۱۸۴-۲۳۲ قمری) است. همچنین کتب معتبر جغرافیدانان و مورخان بزرگ دیگری از سده­‌های آغازین، میانه و متأخر اسلامی مانند اصطخری (سدۀ  ۴ قمری)، در المسالک و الممالک، مقدسی (سدۀ ۴ قمری) در احسن التقاسیم به نام این بندر (تیز) اشاره کرده­‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha