• یکشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070806198
  • خبرنگار : 50308

سلول‌های خورشیدی شفاف؛ روش جدید در تامین انرژی پاک

سلول‌های خورشیدی شفاف؛ روش جدید در تامین انرژی پاک

ایسنا/خراسان رضوی سلول‌های خورشیدی شفاف می‌توانند به‌طور مستقیم انرژی را از سطوح شیشه‌ای تامین کنند.

روشن است که دسترسی به منابع انرژی تجدیدپذیر ماندگار که از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشند، برای توسعه جامعه جهانی پایدار ضروری خواهد بود. خورشید به‌عنوان منبع آشکار از انرژی پاک و ارزان در اختیار همگان قرار دارد. انرژی خورشیدی، علاوه بر فیوژن دارای بزرگترین پتانسیل برای برآوردن نیاز جهانی در آینده به‌عنوان یکی از منابع انرژی تجدید شونده مطرح می‌شود.

تحقیقات روی سلول‌های خورشیدی شفاف بسیار مهم است زیرا نویدبخش افزایش قابل توجه قابلیت استفاده از فناوری خورشیدی است. با این حال، کاربرد عملی همچنان با موانع متعددی مواجه است. مهمترین آنها توسعه یک ماژول خورشیدی شفاف است.

سلول‌های خورشیدی شفاف پتانسیل قابل توجهی را به‌عنوان مولدهای انرژی پیوسته دارند و استفاده از آنها در شرایطی که برای دستگاه‌های معمولی ممکن نباشند را امکان‌پذیر می‌سازند. با این حال، تحقیقات با هدف مدولار کردن سلول‌های خورشیدی شفاف به منظور تنظیم ولتاژ و جریان کلی تولید شده توسط آنها، که گامی حیاتی به سوی کاربرد عملی است، هنوز در مراحل اولیه خود است.

بررسی تحقیقات جدید نشان داد، فناوری جدیدی ارائه شده است که می‌تواند به‌طور مستقیم باتری را از صفحه نمایش گوشی هوشمند شارژ کند و روشی برای تامین انرژی مستقیم از شیشه‌های ساختمان‌ها، خودروها و دستگاه‌های موبایل از طریق سلول‌های خورشیدی شفاف خواهد بود.

در این مورد از نوع جدیدی از سلول‌ها و ماژول‌های خورشیدی شفاف با کارایی بالا و در عین حال حفظ خواص بی‌رنگ و شفاف شیشه‌مانند استفاده شده است. در روش مدولارسازی موجود، شکاف بین دستگاه‌ها و سیم‌های فلزی مات، مشکل آسیب دیدن زیبایی سلول‌های خورشیدی شفاف را حل کرده است.

در این روش تمام تماس‌های الکتریکی در قسمت عقب قرار گرفته است تا سلول‌های خورشیدی سیلیکونی کریستالی شفاف شبیه شیشه و ماژول‌های بدون شکاف ایجاد شود. این طراحی نه تنها راندمان تبدیل توان بالا را در سلول‌های خورشیدی نشان می‌دهد، بلکه دید بدون مانع را از طریق ماژول‌های خورشیدی شفاف تضمین می‌کند.

ماژول سلول خورشیدی شفاف به اندازه ۱۶ سانتی‌متر مربع راندمان بالایی دارد که از ۲۰ درصد  تا ۱۴.۷درصد در انتقال متغیر است و در عین حال زیبایی‌شناسی مشابه با یک دستگاه جداگانه را حفظ می‌کند. همچنین با استفاده از نور طبیعی خورشید موفق به شارژ گوشی هوشمند شده است و این امکان را اثبات کرد که صفحه نمایش یک دستگاه تلفن همراه کوچک می‌تواند به‌عنوان منبع انرژی استفاده شود.

منابع

برگرفته از «سلول های خورشیدی نیمه شفاف مبتنی بر تکنولوژی رنگدانه‌ای در استفاده نوینی از انرژی خورشیدی»، ذبحی، زهرا، نیک فرجام، علیرضا و کسائیان، علی بخش/ تکنولوژی و تحقیق

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۱۳:۱۱

درود بر ایسنای خراسان رضوی با این مطالب علمی و خوبش