• شنبه / ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403070705450
  • خبرنگار : 71573

واکنش اهالی شعر و ادب به شهادت سیدحسن‌ نصرالله

واکنش اهالی شعر و ادب به شهادت سیدحسن‌ نصرالله

نویسندگان و شاعران در پی اعلام شهادت سیدحسن‌ نصرالله در صفحات مجازی خود با اشتراک هشتگ شهید سیدحسن نصرالله نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

به گزارش ایسنا، رضا امیرخانی، نویسنده عکسی از خود با رهبر فقید حزب‌الله به اشتراک گذاشت و نوشت:«للحق...

یا امیرالمومنین!

این تو و این شبل‌الخمینی.

شهادت می‌دهم که به دست اشقی‌الاشقیا شهید شد. و کتاب تاریخ پی‌روان‌ت ورق خورد..‌.

تسلیت به ره‌بر گرامی»

واکنش اهالی شعر و ادب به شهادت سیدحسن‌ نصرالله

رضا زنگنه، شاعر و ترانه سرا نیز در داستاکی در صفحه شخصی خود نوشته است: 

«ما با شهادت از بین نمی‌رویم. ریشه‌دارتر و مصمم‌تر می‌شویم.»

واکنش اهالی شعر و ادب به شهادت سیدحسن‌ نصرالله

حامد عسکری، شاعر نیز در داستانک خود نوشته است:

به روز واقعه تابوت ما ز سرو کنید

که می‌رویم به داغ بلندبالایی

واکنش اهالی شعر و ادب به شهادت سیدحسن‌ نصرالله

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری نیز با اشتراک فرسته‌ای نوشته است: وقتی آن گفت‌وگوی خاطره‌انگیز و شیرین تمام شد. گفتم می‌شود یکی‌دو خط یادگار توی دفترم برای خوانندگان ایرانی‌مان بنویسید؟

نوشت: «از شما ممنونم و دوستدار و دعاگویتان هستم و امیدوارم که مرا در دعای خالصانه و شریف‌تان فراموش نکنید»!

بعد هم همان روان‌نویس مشکی با بدنه خاکستری را به یادگار گرفتم. سعی کردم کتاب «نصرالله» تصویری متفاوت از او ارائه دهد. پشت جلد کتاب نوشتم حتی کسی که دوستش ندارد باید او را بشناسد و کاش او را می‌شناختیم.

واکنش اهالی شعر و ادب به شهادت سیدحسن‌ نصرالله

واکنش اهالی شعر و ادب به شهادت سیدحسن‌ نصرالله

علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هم در پی شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان پیام تسلیت داد.

«بسم رب الشهداء و صدیقین

همان‌طور که کمتر کسی در دو دهه اخیر تصور می‌کرد سرانجام مبارک و سعادتمندانه‌ای جز شهادت در راه خدا فرجام حیات طیبه حاج قاسم سلیمانی باشد، هم او که سال‌ها در کوه و دشت و بیابان شهادت را جستجو می‌کرد، کمتر کسی هم فکر می‌کرد که خداوند متعال، فرجامی جز شهادت -این والاترین مقام سعادت-برای سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان، آن‌هم به دست پلیدترین دشمن بشریت، رقم زده باشد.

شهادت این سید شهیدان حزب‌الله در زمانی صورت گرفت که اکثر قریب به اتفاق جامعه بشری فارغ از هر مذهب و مسلک و مرامی، به قساوت، جنایت، تجاوز، کودک‌کشی و اقدامات ضد بشری رژیم منحوس و رسوا و بی‌آبروی صهیونیستی گواهی داده‌اند.
 مسیر روشن مبارزه علیه رژیم سفاک صهیونیستی و حامیان آبرو از کف داده و رسوایش، با مدد از خون مطهر هزاران شهید مردم لبنان، غزه، فلسطین تا آخرین مرحله یعنی نصر و فتح قریب ادامه خواهد داشت. ان‌شاءالله.

و من الله التوفیق
علیرضا مختارپور
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران»
 

عباس حسین‌نژاد، شاعر نیز در پستی اینستاگرامی نوشته است:

دوست دارم کلمه شوم

کلمه‌ای که خداوند دوست دارد؛

شهید...

«نصرالله» 

چه دارد می‌شود؟ ای داد از این پاییز! نصرالله! 
خودت تکذیب کن اخبار را! برخیز! نصرالله! 
خبر، از انفجار قلب ها و خانه ها دادند
خبر، بمب است و ویران کرده ما را نیز، نصرالله!
پسِ آن دودها ما «جاءَ نصرالله» می گفتیم
که ما را جز قنوتی نیست دست‌آویز، نصرالله! 
لبی واکن جهان مانده‌ست دلتنگ رجزهایت
مپرس از کاسه‌ی صبری که شد لبریز، نصرالله!
بگو از مرکز فرماندهی -از آسمان- با ما
چه خواهی کرد با اهریمن خونریز،  نصرالله
حسین آمد به بالین تو این ساعت گوارایت
تو و دیدار یار و گریه‌ی یکریز، نصرالله
خودت را سالها مجبور قید زیستن کردی! 
چه شد یکسو نهادی جامه‌ی پرهیز،  نصرالله! 
از این پس،  ضاحیه در حاشیه هرگز نخواهد ماند 
که قلب ماست بیروت شهادت‌خیز،  نصرالله! 

میلاد عرفان پور

این من و این غم و داغی جانکاه
این من و فرصت اشکی کوتاه

گفتم از آیهٔ والفتح بخوان
گفت ای عشق ! مَتی نصرُالله


#محسن_ناصحی

محمد جواد زمانی، شاعر نیز در سروده‌ای آورده است: ای نخل رشید پر ثمر خواهی شد

ای مرد شهید خوش سفر خواهی شد

آیات خدا مرگ ندارد هرگز

ای سوره نصر زنده تر خواهی شد

همچنین محسن عرب خالقی، شاعر نیز نوشته است:

«اگر چه داغ جانسوز است

اگر چه داغ جانکاه است

پیام خون نصرالله ما نصر من الله است»

 مجمع ناشران انقلاب اسلامی در پی شهادت شهید سیدحسن نصرالله، بیانیه‌ای صادر کرد: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ

️سید مقاومت و مجاهد فی سبیل‌الله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، جناب آقای سید حسن نصرالله که لحظه به لحظه عمر گران‌بهای خود را صرف مبارزه با شقی‌ترین جنایت کاران عالم کرد، بعد از گذشت بیش از سی سال رهبری شجاعانه و مدبرانه مقاومت اسلامی در لبنان به کاروان شهدای راه قدس پیوست.

️آن عالم ربانی که فخر شیعیان و مسلمانان و اسوه آزادگان بود، با درایت و شجاعت خود، جنبش حزب‌الله لبنان را به یکی از قوی‌ترین و منسجم‌ترین تشکل‌های سیاسی نظامی منطقه و آنچنان سد محکمی در برابر رژیم صهیون تبدیل کرد که حتی با ضایعه سنگین شهادت فرماندهان و رهبران آن، کوچک‌ترین خللی در انسجام جبهه مقاومت ایجاد نمی‌شود.

️رژیم درندهٔ صهیونیستی با ترور بزدلانهٔ سید مقاومت، علاوه بر قتل عام بیش از ۴۱ هزار نفر از زنان و کودکان و افراد بی‌دفاع و مظلوم، برگ سیاه دیگری به دفتر جنایات خود افزود. قریب به یک سال است که سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی در سکوتی مرگبار به تماشای کشتار وحشیانه انسان‌های مظلوم در غزه و لبنان نشسته‌ و نظاره‌گر پشتیبانی شیطان بزرگ و شیطانک‌های غربی و عربی در کمک‌های تسلیحاتی و نظامی و اقتصادی آنان به این سگ هار هستند.

️مضحکه حقوق بشر و نظام بین‌الملل در این سیرک جهانی آنجا به اوج خود می‌رسد که فرمانده این پادگان تروریستی با وقاحت و صراحت از مقر سازمان ملل برای کشتار انسان‌ها و پیگیری ترور بندگان صالح خدا استفاده می‌نماید. بی شک در این جنگل ظلمانی و با چنین قواعد جهانی، زمین گذاشتن سلاح به امید نهادهای بین‌المللی برای رسیدن به صلح، شوخی احمقانه‌ای است.

اینک بر همگان بیش از پیش آشکار شده که ماشین کشتار و ترور این باند تبهکار تنها با مشت آهنین و عملیات‌های وعده صادق‌ متوقف می‌شود و شاید گزافه نباشد اگر بگوییم درندگی امروز این حیوان وحشی در منطقه حاصل انفعال و تأخیر در پاسخ به ترور مهمان عزیزمان، شهید اسماعیل هنیه رضوان الله علیه است. 

️البته اعتقاد راسخ داریم که همانگونه که پروردگار متعال وعده داده است:«مَن یَتَوَلَّ ٱللَّهَ وَ رَسُولَهُۥ وَٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزۡبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡغَٰلِبُونَ» پیروزی نهایی نصیب مقاومت بوده و خون جوشان همه شهدای مقاومت اسلامی به ویژه سیدالشهدای راه قدس، تضمین‌کننده نصرت الهی خواهد بود.

️مجمع ناشران انقلاب اسلامی شهادت جانسوز عالم ربانی و ذریه رسول الله، جناب آیت‌الله سید حسن نصرالله را به محضر امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای و حزب‌الله قهرمان و دوست‌داران جبهه مقاومت تسلیت و تبریک گفته و بدین‌وسیله از اهالی قلم و فعالان عرصه فرهنگ و ادبیات و نشر دعوت می‌کند تا با لبیک به رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و در راستای پیام مهم امروز ایشان که فرمودند: «بر همه مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند»، با روایت جنایات و سبعیت رژیم صهیونیستی و بیان هنرمندانه مظلومیت و حماسه مجاهدان جبهه مقاومت، به تکلیف انسانی و رسالت تاریخی خود عمل کند.»

 مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  نیز به مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله، پیامی صادر کرد. 

در متن این پیام آمد است: «شهادت مجاهد محبوب، شجاع و جان‌برکف راه اسلام و قرآن، شیعه ستیهنده راه آزادی و آرمان، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله (رضوان‌الله تعالی علیه) را به مولایمان امام زمان ـ روحی فداه ـ ، قائد عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، خانواده شکیبای شهیدان، ملت‌ سوگوار لبنان و ایران و همرزمان دلاور او در حزب‌الله و جبهه مقاومت تبریک و تسلیت می‌گویم.

حقّا که آن عالم عامل، با فرماندهی بی‌نظیر خود در سه دهه سخت و جانفرسا، هم استقلال و تمامیت ارضی لبنان عزیز را در برابر آسیب تهدیدات و آشوب تجاوزات خارجی پاس داشت و هم علم‌دار جهادی جانانه با رژیم سفّاک و جعلی صهیونیستی و جانبداری و دفاع مؤمنانه از ملت ستمدیده فلسطین بود. قدم صدق و نیّت صادق آن عزیز خدا در این مسیر پرخطر چنان بود که جان خود را نیز، در کنار مردم صبور آن دیار، بر سر آرمان مقدسش نهاد. طوبی له و حُسن مآب.

مرگ پیروزمندانه او به دست شقی‌ترین موجودات و در حمله‌ای جنون‌آمیز، پاداش پایمردی او در این جهاد فی‌سبیل‌الله بود: عاش سعیداً و مات سعیداً. امروز هرچند جسم شریفش در میان ما نیست و فقدانش جز به فضل خداوند مهربان جبران نخواهد شد، اما سیره و اندیشه او راهنمای همه آزادی‌خواهان عالم است. او، براستی، تجسم اسلام ناب در این دنیای تاریک و پست بود.

با ایمان عمیق به وعده راستین خداوند در محو باطل و پیروزی حق، امید داریم توفیق انتقام و مبارزه با غاصبان خونریز قبله اول مسلمانان نصیب همه آرزومندان شود و قدس شریف را بزودی زود در دامان صاحبانش ببینیم.

خدایا! خون خشم در رگ‌هایمان پای می‌کوبد و دستانمان برای چکاندن ماشه بی‌قراری می‌کند، اما از گریه گریزی نداریم.

خدایا! این اشک‌های خشمگین نه نشان عجز در مقابل دشمن بی‌رحم که نماد غربت حقیقت است، وگرنه آن که دل به وعده صدق «احدی الحُسنیین» تو خوش دارد کجا از مرگ می‌رمد؟ کجا می‌هراسد؟ کجا پشت به دشمن می‌کند؟ کجا کم می‌آورَد؟

خدایا! نیم قرن است که ستم‌گران زمین، ما را با خون و خشونت آزموده‌اند؛ تهدید کرده‌اند، تحریم کرده‌اند و بر سنگفرش خون ما در بزرگداشت جنایت هورا کشیده‌اند، اما حاشا و هرگز که زبونی ما را دیده باشند.

خدایا! چشم جهان کور است از تماشای حق و گوش جهان کر است از شنیدن فریاد حق‌گویان و زبان جهان لال است از بیان آن حقیقت آفتابی که بر سیمای مظلومان می‌درخشد.

خدایا! تو خود خوب می‌دانی که ما اگر هم مظلومیم، مظلوم شجاعیم.

خدایا! از این تنهایی بی‌پایان شکایت به تو می‌بریم: از این که مولای ما را در پرده غیبت گذاشته‌ای، از فراوانی دشمن، از بسیاریِ فتنه‌، از همنوایی زمان و زمانه بر ما ... اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا وَغَیْبَةَ وَلِیِّنا وَکَثْرَةَ عَدُوِّنا وَقِلَّةَ عَدَدِنا وَشِدّتَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا.

خدایا! نصرالله شهید ما را با سید و سالار شهیدان(ع) همنشین کن و بازماندگانش و ملت لبنان را صبر و پیروزی عطا بفرما. اللهم اعنّا علی ذلک بِفَتحٍ منکَ تُعجِّلهُ و بضُرٍّ تکشِفه و نصرٍ تُعزُّه و سلطان حَقٍّ تُظهرُه و رحمة منک تجلِّلُناها و عافیةٍ منک تُلبِسُناها برحمتک یا ارحم الرّاحمین.»

نغمه مستشار نظامی، شاعر هم شعری سروده و در صفحه شخصی‌اش به اشتراک گذاشته است:

دلی که بر ندارد چشم از آن دلخواه، پیروز است

قدم تا پایمردی می‌کند در راه پیروز است

زمان پلکی زد و بانگ رحیل آمد سواران را

هر آنکس زنده شد زین فرصت کوتاه، پیروز است 

به جز صبح وصال دوست، فتحی نیست در عالم

دلت گر شعله‌ور شد در شهادتگاه پیروز است

بکش ما را، که ما را زنده‌تر کرده‌ ست مرگ آری 

بترس از داغ غزه، اشک لبنان، آه پیروز است!

جهان روشن شد از نور شهادت، جاء نصرالله 

که باشم من؟ خدا فرمود حزب‌الله پیروز است

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha