• شنبه / ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070704978
  • خبرنگار : 71660

زاخارووا: روسیه به‌دلیل ماهیت تروریستی انفجار نورد استریم به دادگاه لاهه شکایت می‌کند

زاخارووا: روسیه به‌دلیل ماهیت تروریستی انفجار نورد استریم به دادگاه لاهه شکایت می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت اگر به شکایت مسکو علیه برخی کشورها در رابطه با «تروریستی» بودن انفجار خطوط لوله گاز نورد استریم پاسخی داده نشود، روسیه شکایت خود را در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «مسکو رسما علیه آلمان، دانمارک، سوئد و سوئیس در رابطه با تحقیقات انفجارهای نورد استریم بر اساس تعدادی از کنوانسیون‌های مربوط به تروریسم شکایت کرده و سایر کشورهایی که ممکن است در این اقدام نقش داشته باشند، در ردیف بعدی قرار دارند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: «روسیه رسما طبق کنوانسیون بین‌المللی ۱۹۹۷ برای سرکوب بمب‌گذاری‌های تروریستی و کنوانسیون بین‌المللی ۱۹۹۹ برای سرکوب تامین مالی تروریسم ادعاهای پیش از محاکمه را علیه آلمان، دانمارک، سوئد و سوئیس ارائه کرده است. کشورهای دیگری هستند که ممکن است در حملات به نورد استریم دخیل باشند.»

در سپتامبر ۲۰۲۲ سه خط لوله از چهار خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» ۱ و ۲ هدف انفجارهای خرابکارانه واقع شدند. پروژه نورد استریم با هدف انتقال گاز از روسیه به آلمان و سپس اروپا طراحی شده و انفجار در این خطوط انتقال گاز شوک ژئوپلیتیکی بزرگی را به جهان وارد کرد. هنوز عامل اصلی این اقدام خرابکارانه مشخص نشده‌اند، اما انگشت‌ها به‌سوی روسیه، اوکراین، ایالات متحده و بریتانیا نشانه رفته‌اند.

روسیه و اوکراین دست‌داشتن در این انفجارها را رد کرده‌اند و تحقیقات دانمارک و سوئد نیز بدون ذکر نام افراد مظنون، به حالت تعلیق درآمده است؛ اما در تحقیقات دادستانی آلمان در مورد این انفجارها، به چند شهروند اوکراینی اشاره شده و برای یکی از آن‌ها نیز حکم بازداشت صادر شده است.

زاخارووا در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: «اگر مسئله دعاوی مقدماتی صدور حکم درباره حمله تروریستی به نورد استریم حل نشود، مسکو به دیوان بین المللی دادگستری سازمان ملل شکایت خواهد کرد.»

سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) روز پنجشنبه ارزیابی جدید خود را درباره خرابکاری در خط لوله گاز روسیه به آلمان و سپس اروپا، موسوم به نورد استریم در سال ۲۰۲۲ منتشر کرد که در آن به تشریح تلاش‌های واشنگتن و لندن برای مداخله در تحقیقات و مقصر دانستن طرف دیگر می‌پردازد.

ماریا زاخارووا در پایان به اسپوتنیک گفت: «به‌رغم درخواست‌های روسیه، تعهدات در زمینه تحقیقات نورد استریم انجام نمی‌شود و غرب علاقه‌ای به انجام تحقیقات موثر در مورد حمله تروریستی علیه نورد استریم ندارد. با این حال، روسیه مصمم است تا تمامی عاملان، سازمان‌دهندگان و هم‌دستان این اقدام تروریستی را شناسایی و به شدت پاسخگو کند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha