• جمعه / ۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۴۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403070604585
  • خبرنگار : 50649

تأکید شهردار شیراز بر ضرورت حفظ منظر یادمانی دفاع مقدس

تأکید شهردار شیراز بر ضرورت حفظ منظر یادمانی دفاع مقدس

ایسنا/فارس شهردار شیراز در خصوص فرهنگ دفاع مقدس و تأکید بر ضرورت حفظ منظر یادمانی آن گفت: موزه‌های دفاع مقدس به دلیل سبک روایتگری ویژه‌شان از اصلی‌ترین بسترهای حفظ فرهنگ مقاومت هستند.

محمدحسن اسدی امروز ، ۶ مهرماه در نشست مسجد وکیل در خصوص فرهنگ دفاع مقدس و موزه یادمانی شیراز اظهار کرد: در کنار سایر تلاش‌های هنری نظیر آنچه در این سال‌ها در حوزه فرهنگ، سینما و موسیقی حماسی برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس صورت گرفته است، موزه‌های دفاع مقدس را نیز به دلیل سبک روایتگری ویژه‌شان باید از اصلی‌ترین بسترهای حفظ فرهنگ مقاومت دانست.‌

به گفته وی، هر چند جنگ اساسا به دلیل چهره نازیبا و تماما ویرانگرش یادآور فجایع انسانی و مصایب بی‌شماری است، اما بی شک براساس مستندات دقیق تاریخی و تأکید بر شواهد بی‌شبهه موجود، آنچه در ایران به‌وقوع پیوست پاسخی تماما دفاعی در مقابل جبهه‌ای متجاوز و اساسا بی‌ثبات استکبار بود.

شهردار شیراز بیان کرد: جنگ به ویژه شبیه به آنچه در دوران جنگ تحمیلی شاهد بودیم، وقتی ویژگی دفاعی به خود می‌گیرد، وارد حوزه‌ای از معنویت، ایثار و حماسه می‌شود و بر ارزش‌های مبتنی بر صلح و عواطف بشر دوستانه استوار می‌شود تا از این طریق به ضد خود تبدیل شود و چهره‌ای جنگ.ستیز به خود بگیرد.

اسدی، تبیین این مهم را به نسل دور از سال‌های جنگ و ذهن‌های پرسشگر به‌ویژه در سال‌هایی که غرب در تلاش برای پنهان ساختن چهره واقعی متخاصمین است، رسالت مهمی دانست که موزه‌های دفاع مقدس برعهده دارند.

وی اضافه کرد: موزه‌ای که روایتگر آن است که در تاریخ معاصر، هرچند ایرانیان هرگز به جنگ ابتدا نکرده‌اند و پدیده‌ای به نام جنگ را نمی‌پسندند اما چناکه  از اعتمادشان سوءاستفاده شود یا به مرزهای هویتی و جغرافیایی آن دست درازی شود، قطعا صحنه تغییر خواهد کرد.

 شهردار شیراز تصریح کرد: موزه دفاع مقدس روایتگر این تفاوت‌های آشکار ایران با جهان جنگ است؛ تفکری حاکم بر کشوری که بر خلاف سایر کشورها به جای وزارت جنگ، وزارت دفاع دارد، طبعا برخاسته از جهان‌بینی دیگری است که بر پایه‌های پایداری، مقاومت، شجاعت، غیرت و آموزه‌های دینی متعالی شکل گرفته و قوام یافته است.

اسدی ادامه داد: جدا از این موزه‌های دفاع مقدس با بهره‌مندی از آرشیو دقیق اطلاعاتی، همچنین استفاده از شیوه‌های مرسوم یادمان‌گرایی، می‌توانند ضمن تقویت منظر یادمانی سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی ایران و دوران دفاع مقدس، گره‌های ذهنی نسل پرسشگر پس از جنگ تحمیلی، از دلایل شکل‌گیری انقلاب گرفته تا چرایی حضور مدافعان حرم در جنگ با داعش، گروه‌های تکفیری و رژیم صهیونیستی در خارج از مرزهای ایران، مظلومیت شهدای ترور، شهدای عرصه علم  و جبهه مقاومت را به شیوه‌ای هوشمندانه، صریح و روشن به شکلی روایت محور، نماد محور و مفهوم محور پاسخ دهد و آنها را به درک شهودی از مقام شهدا، مقاومت و پایداری برساند.

وی با بیان اینکه این موضوع آنجا اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند که بدانیم موزه‌های دفاع مقدس و فرهنگ برساخته از آن، تا کجا می‌توانند بازیگران اصلی تغییر دیدگاه‌های ایران هراس و اسلام‌ستیزانه باشند، بیان کرد: گردشگری جنگ یا به تعبیر صحیح آن توریسم دفاع مقدس، پرمحتوا اما مغفول است، چرا که جنگ در تعریف جهانی خود به رغم تمام چالش‌ها، تلخی‌ها و مصایب، محرک مهمی برای گردشگری است.

شهردار شیراز گفت: این ظرفیت حالا با ثبت موزه‌ها و حوزه‌های دفاع مقدس به عنوان بسته گردشگری اسلامی در سازمان جهانی به‌ویژه در جهان اسلام زمینه حضور گردشگران را دوچندان می‌کند و از سویی اساسا انقلاب‌ها و جنگ‌ها به دلیل ارتباط مستقیمشان با مردم می.توانند زمینه مناسبی برای خلق آثار هنری، بناهای یادمان و معماری را در قالب رویدادها و سمپوزیوم‌ها فراهم کند، چرا که توجه به فرهنگ و هنر دفاع مقدس اساسا نجات‌بخش و گشایشگر است.

اسدی تصریح کرد: توسعه مکانی موزه دفاع مقدس شیراز، طراحی المان‌های مرتبط با فرهنگ پایداری و مقاومت، یادمان‌گرایی، تولید محتوای فاخر با الهام از مفاهیم ایثار و شهادت، بهره‌مندی از ابزارهای چندرسانه‌ای هوش مصنوعی برای معرفی شهدا و توسعه و تجهیز زیر ساخت‌ها مطابق با طرح‌های مصوب، بدیهی به نظر می‌رسد، آنچنان‌که همواره به‌طور شاخص یکی از اولویت‌های مدیریت شهری شیراز در سالیان اخیر بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha