• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403070504026
  • خبرنگار : 71625

مراسمی برای ۸۰ سالگی میلاد کیایی/ مردی که با رتبه‌بندی در موسیقی مخالف است

مراسمی برای ۸۰ سالگی میلاد کیایی/ مردی که با رتبه‌بندی در موسیقی مخالف است

به مناسبت هشتادمین سالگرد زادروز میلاد کیایی (آهنگساز، مدرس و نوازنده پیشکسوت سنتور) مراسم نکوداشت او روز گذشته چهارشنبه ۴ مهرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی خانه موسیقی ایران، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی ایران) گفت: سالیانی است که رشته محبت استاد میلاد کیایی بر گردن ما افکنده شده و هر جا که می‌رود با خود می‌کشاند. من هم آرزو می‌کنم عمرشان دراز باشد همراه با سلامتی و عزت روزافزون. وجه بارز بسیاری از هنرمندان موسیقی جنبه هنر موسیقیایی آن‌هاست اما بعضی از افراد هستند که شعاع وجودی‌شان گسترده‌تر است. کیایی ضمن اینکه یک مدیر باسابقه و تجربه هنری‌ست، هنرمند برجسته‌ای هم در نوازندگی سنتور و هم آهنگسازی است و استاد، یک پژوهشگر ارشد در جهت شناخت و ساخت این ساز نیز هست. کیایی ذهن دقیق و نقادی دارد و اهل مطالعه، کتاب و قلم است و حافظه بی‌نظیری دارد.  

او اضافه کرد: من کمتر کسی را مثل او دیده‌ام. ایشان خاطراتی حتی از پنجاه سال پیش را به خوبی به یاد دارد. او دو کتاب ارزشمند «راز آشکار» و «دل به دریا زدن» تالیف کرده است که اگر تورقی کنید، متوجه خواهید شد که گذشته‌های دور را با دقت و جزییات در آن ذکر کرده است. کیایی یک انسان خوش قلب، مهربان و مهرگستر است.

نوربخش تصریح کرد: ما در بعضی داوری‌ها از استاد کیایی خواهش می‌کنیم در خدمت‌شان باشیم، همیشه سر یک چیز با ایشان بحث می‌کنیم؛ زمانی‌که می‌خواهیم جمع‌بندی کنیم آقای کیایی با رتبه‌بندی و درجه‌بندی افراد مسئله دارد و نگاهی تشویقی به نوجوان‌ها و جوان‌ها دارد و ترجیح می‌دهد راهنمای آنها باشد و راهی برای‌شان باز کند. 

مراسمی برای ۸۰ سالگی میلاد کیایی / مردی که با رتبه‌بندی در موسیقی مخالف است

در ادامه امیر صبوری (رئیس امور فرهنگی و هنری ایرانیان مقیم نیویورک) گفت: کیایی در خانواده هنرمندی رشد کرده است. پدرش گرگین کیایی و برادرانش ایرج و بهمن کیایی همگی اهل فرهنگ و ادب هستند. شاهرخ نادری از قول تمام هنرمندان می‌گوید استاد کیایی در بزرگواری و رفتار نمونه است. 

او افزود: استاد کیایی تنها هنرمندی هستند که تقریبا با تمام خوانندگان ایران ساز زده است. کارهای فرهنگی او در دو جلد کتاب منتشر شده است. این دو کتاب ارزش چندین بار خواندن دارد. آخرین هنرمندی که ایشان با او کار کرد ٱقای گلپایگانی بود. در طول سال‌ها کیایی مشخص می‌کرد که آقای گلپایگانی در چه گامی بخواند. من افتخار داشتم از آن‌ها دعوت کنم به نیویورک تشریف بیاورند و کنسرت‌های بسیاری در سراسر آمریکا داشته باشند. کیایی هنرمندی است که هفت سال از زندگی‌اش را پای کوک سنتور گذاشت. 

مراسمی برای ۸۰ سالگی میلاد کیایی / مردی که با رتبه‌بندی در موسیقی مخالف است

در ادامه میرجلال‌الدین کزازی از نام میلاد کیایی و مهر ماه که او در آن متولد شده است گفت و یادآور شد: میلاد از من خواست درباره نام او اندکی سخن بگویم. میلاد پیوندی با تولد و ولادت ندارد. میلاد نامی مهم و ایرانی است در شاهنامه هم بارها این نام به کار رفته است. خوش می‌دارم هشتادمین سالگرد میلاد کیایی را. سالیان بسیار بماند و با هنر خویش ما را بیفزاید. در ادامه از پشنگ کامکار، وارطان ساهاکیان، داوود گنجه‌ای، قاسم رفعتی، حمیدرضا نوربخش، حمیدرضا عاطفی، عباس سجادی، میرجلال‌الدین کزازی، محمدعلی مرآتی و مهدی مساح‌بیدگلی دعوت شد تا روی صحنه بیایند و به مناسبت هشتادمین سال‌روز تولد میلاد کیایی برای سال‌ها تلاش این هنرمند عرصه موسیقی از او تجلیل کنند. 

مراسمی برای ۸۰ سالگی میلاد کیایی / مردی که با رتبه‌بندی در موسیقی مخالف است

میلاد کیایی هم در سخنانی کوتاه گفت: با اینکه چندین سال ننواخته‌ام و می‌دانم اگر از ساز فاصله بگیرم ناساز می‌شود و قهر می‌کند، اما سعی می‌کنم با آن آشتی کنم و به جای صحبت چند دقیقه‌ای برای‌تان بنوازم.

مراسمی برای ۸۰ سالگی میلاد کیایی / مردی که با رتبه‌بندی در موسیقی مخالف است

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha