• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403070504009
  • خبرنگار : 50184

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه:

۱۶۰۰ میلیارد تومان برای ثبت جهانی محور ساسانی - اشکانی نیاز است

۱۶۰۰ میلیارد تومان برای ثبت جهانی محور ساسانی - اشکانی نیاز است

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: طبق برآوردهای انجام شده حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی و ثبت جهانی محور ساسانی نیاز است.

داریوش فرمانی، امروز(پنجم مهر ) در آیین رونمایی از سنگ باستانی کودورو در میراث فرهنگی استان، با اشاره به اهمیت باستانی کرمانشاه، اظهارکرد: تا چندی پیش براساس کاوش‌های باستانی بدست آمده از دوره پارینه سنگی میانی و جدید، تصور بر این بود که کرمانشاه حدود ۲۰۰ هزار سال قدمت دارد، اما با کشفیاتی که اخیرا در استان بدست آمده قدمت این استان به حدود ۱.۵ میلیون سال قبل باز می‌گردد.

وی افزود: محوطه پارینه سنگی قدیم با وسعت حدود ۱۸۵ هکتار در جنوب شهر کرمانشاه کشف شده و نشان می‌دهد که این استان قدمتی بسیار طولانی‌تر از آنچه که تصور می‌شد، دارد. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: این محوطه یکی از بزرگترین محوطه‌های پارینه سنگی روباز دنیاست که توالی سه دوره پارینه سنگی قدیم، میانی و جدید را می‌توانیم در آن ببینیم. 

وی در ادامه به کشفیاتی که اخیرا در تپه تیلینه کرمانشاه صورت گرفته نیز اشاره‌ای داشت و گفت: این کشفیات نشان می‌دهد که حدود پنج هزار سال قبل این منطقه یک مرکز تجاری و مرکز صادرات و واردات بوده است. 

فرمانی با بیان اینکه طبق کشفیات باستان شناسی که تاکنون در کرمانشاه صورت گرفته، این استان یکی از مهمترین مراکز تاریخی دنیا به شمار می‌رود، عنوان کرد: نخستین استقرارگاه بشر در دینور، بزرگترین سنگ نبشته میخی دنیا در بیستون و قدیمی‌ترین نقش برجسته خاورمیانه در سرپلذهاب کرمانشاه قرار گرفته است. 

وی با تاکید براینکه نگاه مسئولین استانی به حوزه میراث فرهنگی باید تغییر پیدا کند، افزود: در گذشته تصور بر این بود که میراث فرهنگی مانع از توسعه است، اما امروز باید بگوییم که میراث فرهنگی بستری برای توسعه محسوب می‌شود، مشروط بر اینکه مسئولین استانی برنامه‌های این حوزه را مورد توجه قرار دهند. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان در خصوص استفاده‌هایی که می‌توان از ظرفیت قدمت بالای کرمانشاه برد نیز گفت: علاوه بر ارزش فرهنگی که این آثار تاریخی دارند، می‌توانیم یک نگاه اقتصادی هم به آنها داشته باشیم. 

وی یادآور شد: در استانی که از مشکل بیکاری بالای جوانان رنج می‌برد، آثار تاریخی می‌توانند زمینه اشتغال جوانان این استان را فراهم کنند که یکی از راه‌های آن راه اندازی سایت موزه‌هاست که می‌تواند به رونق گردشگری و به تبع ایجاد اشتغال در این حوزه کمک کند. 

فرمانی با تاکید براینکه کرمانشاه ظرفیت‌های استثنایی برای راه اندازی سایت موزه‌ها دارد، عنوان کرد: قلعه گبری در سرپلذهاب، تپه تیلینه در کوزران، کاخ شاپور در هرسین، گنج دره در هرسین، قباق تپه  در کوزران، مجموعه آثار ساسانی در قصرشیرین، معبد آناهیتا  در کنگاور، قلعه سرماج در هرسین و ... از جمله محوطه‌های تاریخی استان هستند که می‌توانند به سایت موزه تبدیل شوند. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان به تلاش برای ثبت جهانی محور ساسانی - اشکانی کرمانشاه نیز اشاره کرد و افزود: در تلاش برای گرفتن ردیف بودجه برای این پروژه هستیم و اگر بخواهیم آن را  ساماندهی و به ثبت جهانی برسانیم طبق برآوردهای انجام شده حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهیم. 

وی در ادامه گفت: علاوه بر حوزه میراث فرهنگی، از طریق حوزه گردشگری نیز در تلاش هستیم تا کمکی به بهبود وضعیت اشتغال استان داشته باشیم. به این منظور در حال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در مناطق گردشگر پذیر استان هستیم و از طرفی با همکاری سازمان جهاددانشگاهی برنامه جامع  گردشگری استان را تدوین کرده‌ایم. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
دیروز ۱۵:۲۴

هگمتانه همدان در سال جاری ثبت جهانی شد و در آینده نزدیک فلک و افلاک خرم آباد هم ثبت جهانی می شود چه میزان اعتبار به این طرحها جهت ثبت جهانی تخصیص یافت ؟؟؟؟؟ و لطفا پیگیری لااقل موزه منطقه ای کرمانشاه بالاخره چه زمانی تکمیل و به بهره برداری می رسد ؟؟