• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403070503867
  • منبع : نمایندگی سمنان

معاون قوه قضائیه:

اولویت استخدام نیرو برای دادگاه‌های صلح با ‌نیروهای شوراهای حل اختلاف است

اولویت استخدام نیرو برای دادگاه‌های صلح با ‌نیروهای شوراهای حل اختلاف است

ایسنا/سمنان معاون راهبردی قوه قضائیه گفت: اولویت استخدام نیرو برای دادگاه های صلح با با نیروهای شوراهای حل اختلاف است.

سید محمد صاحبکار خراسانی ‌معاون راهبردی قوه قضائیه ۵ مهرماه در دیدار معاونین فناوری اطلاعات دادسرای مرکز استان سمنان با وی که در حاشیه سی و چهارمین سفر استانی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای و با حضور احمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه برگزار شد، اظهار کرد: در آزمون استخدامی با اجرای قانون دادگاه صلح که قرار است اجرایی شود اولویت استخدام با نیروهای شوراهای حل اختلاف است.

وی از سمنان به عنوان یک استان پیشرو نام برد و تصریح کرد: استان سمنان یکی از بهترین استان ها در حوزه فناوری است و کمترین چالش ها را در این استان داریم.

صاحبکار تصریح کرد: بحث آموزش کار با سامانه ها خیلی مهم است و باید در این زمینه توانمندی خاصی داشت.

معاون راهبردی قوه قضائیه اضافه کرد: هدف اصلی در سفرهای استانی ریاست قوه قضائیه، بررسی مشکلات دستگاه قضا در استان ها به صورت حضوری، میدانی و مصاحبه و گفتگو با کارشناسان دادگستری است.

وی، حوزه فناوری را حوزه مهمی دانست و خاطرنشان کرد: این حوزه یک حوزه پیشرانی است و تاثیر زیادی در ارتقای فناوری و عملکرد دستگاه قضایی دارد.

معاون راهبردی قوه قضائیه تاکید کرد: مهمترین مشکلی که در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد این است که بتوانیم منابع مالی را اخذ و تخصیص دهیم تا زیرساخت های سامانه ای و فیزیکی را به نحو مناسبی توسعه دهیم تا هم سرعت کارکرد سامانه ها بیشتر شود و هم با تعاملی که مردم با دستگاه قضا دارند شهروندان بهتر بتوانند کارهای حقوقی خود را پیگیری کنند.

توجه به هوش مصنوعی در برنامه هفتم

همچنین رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در این دیدار گفت: براساس برنامه هفتم توسعه برای توسعه هوش مصنوعی در قوه قضاییه برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: تنوع بالای قوانین و اسناد جدیدی در سال ۱۴۰۳ به قوه قضاییه ابلاغ شد که از جمله آن می‌توان به نسخه بروز شده سند تحول قضایی، قانون شورای حل اختلاف (دادگاه صلح)، قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول و دستورالعمل هوشمندسازی و الکترونیکی شدن فرآیندها و پرونده‌های قضایی اشاره کرد که این قوانین را قوه قضاییه اجرا می‌کند.

کاظمی فرد با بیان اینکه در سال های اخیر به حوزه فناوری توجه ویژه ای شده است، گفت: دستگاه قضایی در بحث هوشمند سازی که مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید نموده اند تلاش کرده به خوبی از این ظرفیت بهره بگیرد.

وی ادامه داد: هوشمند سازی توانسته است تاثیر بسزایی در فرآیندهای قضایی ایفا کند و لذا نباید به آن صرفا به عنوان یک ابزار نگاه شود.

کاظمی فرد اظهار کرد: تبادل دیتا در قوه قضاییه در حال افزایش است و در سال های اخیر شاهد رشد تبادل سرویس و دیتا بودها و کارایی دستگاه قضا در این بخش به شدت بالا رفته است. نمونه آن نیز در بحث جلب سراسری است که با ورود به هوشمند سازی و فناوری اطلاعات، جلب افرادی که در سال های اخیر امکان پذیر نبود به سهولت صورت می پذیرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه افزود: سرمایه ما رایانه و یا سرور نیست بلکه سرمایه دستگاه قضا نیروی انسانی است و لذا باید به نیروی انسانی توجه ویژه شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: باید زیرساخت‌هایی را ایجاد کنیم تا بتوانیم براساس این ابزارها، خروجی‌ها را در سامانه‌های قضایی برای مردم بیاوریم تا به عنوان دستیار هوشمند قضایی از آن استفاده کنند، بنابراین نیاز است که معاونین فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی در جریان امور قرار گرفته و بدانند که در طول یک سال، ۳ سال و ۵ سال آینده چه اقدامات و جهتگیری هایی در این بخش خواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha