• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۴۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403070504116
  • خبرنگار : 50233

استاندار سمنان هشدار داد

خطر خالی از سکنه شدن برخی روستاهای سمنان با ادامه مشکل کم‌آبی

خطر خالی از سکنه شدن برخی روستاهای سمنان با ادامه مشکل کم‌آبی

ایسنا/سمنان استاندار سمنان گفت: اگر برای حل مشکل کم‌آبی در این استان چاره‌ای اندیشه نشود، در آینده برخی شهرها و روستاهای استان خالی از سکنه خواهند شد.

سیدمحمدرضا هاشمی در شورای اداری این استان که امروز (پنجم مهر ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: استان سمنان هفتمین استاندار پهناور کشور است و خالی از سکنه شدن برخی از روستاهای کویری آن می‌تواند مشکلات امنیتی به‌دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به عبور سالانه ۲۰ میلیون نفر زائر از محورهای این استان، ادامه داد: زائران حرم رضوی از بدو ورود به استان در ایوانکی تا خروج از استان در عباس‌آباد میامی یک مسافت ۹ ساعته و ۶۷۲ کیلومتری را طی می‌کنند. بدیهی است عبور این حجم از زائر و گردشگر نیازمند تخصیص منابع آبی است.

او با بیان اینکه سمنان کمبود شدید آب دارد، بیان کرد: امسال با مدیریتی که شده است، از پیک مصرف عبور کردیم، اما سال آینده اگر تدبیر درستی انجام نشود، شاهد خالی از سکنه شدن برخی روستاها خواهیم بود.

هاشمی با انتقاد از بی‌توجهی به تخصیصی حقابه کشاورزان گرمسار و آرادان در بالادست حبله‌رود، گفت: برداشت‌های غیرقانونی و اضافه برداشت‌ها سبب شده که حقابه ۴۵ هزار کشاورز این دو شهرستان نادیده گرفته شود.

وی افزود: در حال حاضر شهرهای سمنان، شاهرود و گرمسار در بحث کمبود آب با مشکل جدی روبه‌رو هستند.

استاندار سمنان با اشاره به وظیفه حاکمیت در تامین آب شرب، گفت: انتظار می‌رود حاکمیت به هر نحو ممکن چه از شمال و چه از جنوب، منابع پایداری برای شرب مردم استان تامین کند.

وی با اشاره به اینکه استان سمنان در صورت تامین آب صنعت امکان جذب هزاران بیکار را از دیگر استان‌ها دارد، ادامه داد: در صورت تامین آب، آمادگی داریم برای هزاران متقاضی کار در واحدهای صنعتی استان اشتغال ایجاد کنیم.

او همچنین از تصادف‌های جاده‌ای به‌عنوان دیگر معضل استان نام برد و از رئیس دستگاه قضائیه خواست در نشست سران قوا برای تخصیص اعتبار ویژه به این بخش تلاش کند.

هاشمی با بیان اینکه در سفر اول آیت‌الله رئیسی، اعتباری برای رفع خطر از نقاط حادثه‌خیز استان تخصیص داده شد، ادامه داد: با تزریق اعتباری که انجام شد ۱۹ نقطه حادثه‌خیز اصلاح شدند.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از معادن استان در مناطق ممنوعه هستند، افزود: انتظار می‌رود زمینه برای استفاده از این ظرفیت‌ها فراهم شود.

استاندار سمنان از سمنان به‌عنوان یک استان مهم نام برد و با اشاره به نبودن برخی نهادهای قضایی در استان، گفت: انتظار می‌رود دستگاه قضایی در شهرهای ایوانکی، مهدیشهر و بیارجمند تقویت شود.

وی از فعال‌سازی ۲۱۸ واحد کاملاً راکد در سه سال اخیر خبر داد و اضافه کرد: در سه سال گذشته حتی یک واحد صنعتی در استان تعطیل نشده است. بدون شک حمایت‌های قضایی دادگستری استان در تحقق این مهم موثر بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha