• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403070403466
  • خبرنگار : 71021

اعلام برنامه‌های روز جهانی و هفته گردشگری

بازدید از موزه‌ها ۶ مهر رایگان است

بازدید از موزه‌ها ۶ مهر رایگان است

قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: جمعه ششم مهرماه همزمان با روز جهانی گردشگری بازدید از تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی در سراسر کشور، رایگان است.

به گزارش ایسنا، نشست خبری علی دارابی، قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری این وزارت در آستانه روز جهانی گردشگری، چهارشنبه ۴ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد. روز جهانی گردشگری ۲۷ اکتبر (ششم مهرماه) از سوی سازمان گردشگری ملل متحد گرامی داشته می‌شود و امسال گرجستان میزبان این رویداد جهانی خواهد بود. در ایران نیز این روز به مدت یک هفته گرامی داشته و برنامه‌هایی به این مناسبت اجرا می‌شود.

علی دارابی، قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تبریک هفته گردشگری به تمام فعالان و صنوف گردشگری، گفت: جمعه، ششم مهر بازدید از موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی در سراسر کشور برای عموم مردم رایگان است.

او با اشاره به دیداری که در آستانه هفته دفاع مقدس با مقام معظم رهبری صورت گرفت، اظهار کرد: یکی از بحث‌هایی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، چرایی جنگ بود. درباره این موضوع و ارتباط آن با میراث فرهنگی موضوع قابل بیانی وجود دارد؛ در برنامه توسعه هفتم یکی از اهداف تعریف‌شده برای میراث فرهنگی، ثبت ۱۵۰ نقطه و مکان در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است. یکی از مهمترین مسائلی که در فرمایش مقام معظم رهبری نیز بود، آن است که ما در معرض تجاوز دشمن قرار گرفتیم، دشمنی که ۶۰ کشور به آن کمک می‌کردند. واقعیت این است که وظیفه ما حفاظت از آن میراث و تثبیت مکان رویدادها و روایتگری آن است.

قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری در بخش دیگری از سخنان کوتاهی که در این نشست داشت، گفت: آخرین مرحله از بازدیدهای آقای صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تمام معاونت‌ها، شرکت‌ها و ‌ موسسه‌های انجام شد. مسائل، مشکلات و مطالباتی مطرح شد که موظفیم به آنها رسیدگی کنیم. با رییس برنامه و بودجه و معاون اول رییس‌جمهور جلساتی داشته و داریم و گام‌های خوبی برداشته شده است. آیین‌نامه‌هایی که مطابق با برنامه هفتم توسعه نیز آماده شده است.

سفر ۲۰ اینفلوئنسر خارجی با ۳۰ میلیون دنبال‌کننده به ایران

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی نیز از اجرای ۳۰۰ برنامه در سطح کشور و افتتاح ۱۶۷ طرح با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان همزمان با هفته گردشگری خبر داد.

به گفته او، گیلان، یزد، خراسان رضوی، خراسان شمالی و زنجان بیشترین رویدادهای مرتبط با هفته گردشگری را دارند.

معاون گردشگری همچنین گفت: در منطقه ۱۲ شهر تهران تورهای گردشگری و رویدادهای مختلفی مرتبط با مفهوم صلح در همکاری با شهرداری برگزار می‌شود. همچنین قرار است فعالان بخش خصوصی در حوزه «گردشگری سبز» در رویدادی که هشتم مهرماه برگزار می‌شود تقدیر می‌شوند و ادامه پروژه «ایران سلام» با سفر بیش از ۲۰ شخصیت اثرگذار که بیش از ۳۰ میلیون دنبال‌کننده دارند، در هفته گردشگری اجرا می‌شود.

برگزاری جشنواره غذا با کشورهای راه ادویه و رالی از خزر تا خلیج فارس

مصطفی فاطمی، مدیر توسعه گردشگری داخلی نیز با اشاره به بیانیه گردشگری سازمان ملل متحد درباره شعار سال که با توجه به تحولات بین‌المللی روی صلح تاکید دارد و با برشمردن رئوس اهداف معاونت گردشگری از برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری، گفت: بر این اساس در چهار محور «گردشگری و صلح اجتماعی»، «گردشگری و صلح درونی»، «گردشگری و صلح با طبیعت» و «گردشگری و صلح جهانی» تببین شد که برنامه‌های هفته گردشگری روی آنها متمرکز است.

او در ادامه به برخی از رویدادها و برنامه‌هایی که به مناسبت هفته گردشگری برگزار می‌شود اشاره کرد و برنامه‌ریزی برای رونمایی از هفت محور گردشگری ادیان و تورهای آشناسازی، برگزاری جشنواره‌های اقوام در استان‌ها، همایش و نشست‌های گردشگری و وفاق ملی، جشنواره‌های غذا با کشورهای در مسیر راه ادویه به عنوان قدیمی‌ترین راه ارتباطی، برگزاری همایش دوچرخه‌سواری و برگزاری رالی گردشگری از خزر تا خلیج فارس را از جمله آنها برشمرد.

فاطمی همچنین از برگزاری رویدادی با عنوان زبان پارسی و صلح در اردیبهشت‌ماه همزمان با یک‌هزار و هشتصدسالگی نام‌گذاری ایران براساس کتیبه باستانی نقش رستم خبر داد.

حسن میثمی، مدیرکل روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز کلیاتی از برنامه‌های تبلیغاتی هفته گردشگری با تاکید بر شعار سازمان گردشگری ملل متحد که صلح و گردشگری است، شرح داد.

همچنین پوستر هفته گردشگری از سوی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی شد، که تصویری از سیمرغ، پرنده اسطوره‌ای است که شاخه زیتونی بر منقار دارد. این طرح در اواخر دهه ۹۰ به عنوان برند گردشگری ایران برگزیده شده بود که در پوستر روز جهانی و هفته گردشگری تغییر خاصی داده نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha