• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403070403348
  • خبرنگار : 30189

گردهمایی قاریان و حافظان قرآن در هفته وقف

گردهمایی قاریان و حافظان قرآن در هفته وقف

نشست استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم تحت عنوان تکریم مفاخر قرآنی همزمان با هفته وقف به دعوت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به بهانه هفته وقف، سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان یکی از متولیان فعالیت‌های قرآنی با سابقه برپایی چهل دوره مسابقات بین‌المللی و چهل‌وشش دوره مسابقات ملی قرآن، تأسیس و مدیریت ۱۸ دانشکده علوم قرآنی در سراسر کشور، برگزاری جلسات آموزش قرآن در بقاع متبرکه، برپایی دوره‌های آموزشی تخصصی ویژه رتبه‌داران و داوران مسابقات جهانی قرآن و ... میزبان استادان، قاریان و حافظان جوان و پیشکسوت قرآنی استان تهران بود.

این مراسم با تلاوت قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی و اجرای مبتهل بین‌المللی سیدکریم موسوی هر دو از استان خوزستان آغاز شد. سپس همخوانی آیات پایانی سوره مبارکه نحل به سبک محمود رمضان برنامه بعدی بود که از سوی گروه نوجوانان و جوانان سبیل‌الرشاد با هدایت علی محرابی، قاری و مدرس قرآن، اجرا شد.  

جمعی از چهره‌ها از جمله حجج اسلام عبدالحسین خسروپناه، محمد حاجی‌ابوالقاسم و احسان بی‌آزارتهرانی مهمانان ویژه این مراسم بودند.

اجرای مراسم را محمدهادی صلحجو برعهده داشت و سخنرانی حجج اسلام سیدرضا موسوی‌واعظ و سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، بخش دیگری از این مراسم بود.

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی در این مراسم بیان کرد: در هفته وقف هستیم و صبح با امنا، متولیان و ارباب وقف دیدار داشته و فردا هم در مجموعه خیران جلسه داریم. وی ادامه داد: علت دعوت مراسم فعلی این است که وظیفه داریم خدمت نخبگان و مفاخر قرآنی برسیم؛ هر ساله مسابقات بین‌المللی، کشوری، استانی و شهرستانی با شمع حضور این مفاخر ارزشمند روشن است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: در سال‌های اخیر سعی کردیم سن متسابقین را کاهش و سبک قرائت را بهتر کنیم؛ امسال در مسابقات بین‌المللی حضور نوجوانان  بر رونق آن می‌افزاید.

حجت‌الاسلام خاموشی با اشاره به سه گزاره اصلی حفظ موقوفات، مولدسازی موقوفات و افزایش منافع آنها و همچنین اجرای نیت به عنوان وظایف اصلی اوقاف گفت: در بخش حفظ موقوفات نسبت به سنددار کردن آنها، دفاع از رقبات، حل مسائل حقوقی و رفع دعاوی اقدام می‌کنیم؛ برای حفظ موقوفات اگر از واقف چه در قید حیات باشد یا نه سوال کنند که خواسته اصلی آنها چیست، در خصوص حفظ موقوفه تأکید خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه در قانون موقوفات مجهول التولیه یعنی بدون تولیت در اختیار ولی فقیه است و باید متولی و مدیر اجرایی برای آنها تعیین شود، عنوان کرد: درآمد موقوفات برای بیت‌المال، عوارض، مالیات و بودجه دولتی نیست و هیچ ربطی به مسائل عمومی ندارد؛ درآمد و صرف آن فقط تابع نیت واقف و اجرای وقف است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در حوزه موقوفات منفعتی اگر کسی زمینی با نیت توسعه علم یا برگزاری عزاداری اهل بیت (ع) وقت کرده باشد باید هزینه‌های لازم برای آن انجام دهیم تا مولدسازی هم محقق شود.

حجت‌الاسلام خاموشی بیان کرد: اگر مولدسازی فعال، پیشرو، پویا و دارای منافع باشد، اجرای نیت قابل انجام است؛ در حوزه مولدسازی موقوفات وظیفه ذاتی داریم که همه رقبات را فعال و به نیت واقف عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه وقف به خاطر عملی شدن آن انجام شده و باید به نیت واقف توجه ویژه داشته باشیم، گفت: موقوفه البرز را وقف جایزه علمی کردند؛ اهدای جایزه علمی برای دانش آموزان برتر، طلاب، دانشجویان، صاحبان اختراع و صاحبان اندیشه و نظریه‌ انجام می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به افزایش سالانه تعداد جوایز علمی اهدایی موقوفه البرز اضافه کرد: امسال به هفت نفر از مخترعان مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان اهدا می‌شود؛ همچنین تعداد دانشجویان و صاحبان پژوهش دریافت‌کننده این جوایز علمی را نیز افزایش دادیم.

حجت‌الاسلام خاموشی با تأکید بر اینکه حفظ و توسعه این موقوفه مهم است، یادآور شد: ظرفیت موقوفه البرز تا چندین برابر قابل توسعه است تا جریان علم کشور تقویت شود؛ رفع آلام بشری و تولید علم هدف اصلی واقف بوده است.

وی تصریح کرد: موقوفه‌ای در تهران داشتیم که طی ۴۰ سال پرداخت اجاره آن یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان بوده ولی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی این اجاره در سال اول ۹ میلیارد، سال بعد ۱۵.۵ میلیارد، سال سوم ۲۳ میلیارد و امسال به ۵۴ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه این الگوسازی از بهترین نوع مولدسازی موقوفات را به کل استان‌های کشور تعمیم می‌دهیم، گفت: در یکی از شهرها موقوفه‌ای با نیت حوزه علمیه مخروبه شده بود؛ یک زمین پشتیبان ۳۵۰ هکتاری هم داشت که با پرداخت سهم شریک مالکیت آن را کامل در اختیار گرفتیم.

حجت‌الاسلام خاموشی افزود: امسال فقط ۵۸ میلیارد تومان سردرختی از زمین پشتیبان دریافت کردیم؛ آن ملک مخروبه نیز بازسازی و طی سال جاری نسبت به جذب طلبه اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه اوقاف اراضی زراعی زیادی دارد که باید برای آنها تصمیم‌گیری لازم انجام شود، عنوان کرد: مثلاً در خوزستان تصمیم گرفتیم که کاشت درخت اکالیپتوس در هدف‌گذاری اولیه برای ۱۰ هزار هکتار از اراضی انجام شود؛ این کار علاوه بر اینکه برای فروش چوب تولیدی حاصل از کاشت درخت مفید است، باعث تلطیف هوای محیط اطراف نیز می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در پاسخ به این پرسش که آیا از طریق وقف می‌توان به پیشرفت کشور کمک کرد، باید اعلام کنیم که بله حتماً ما می‌توانیم، بیان کرد: برای تولید گوشت قرمز در مقایسه با گوشت سفید موضوع مصرف آب نیز از اهمیت بالایی برای کشور کم آب ما برخوردار است؛ با همکاری شرکت‌های دانش بنیان در منطقه بوشهر کار پرورش ماهی در قفس را از یک هزار تُن و درهر کدام در ۱۰ قفس شروع کردیم.

حجت‌الاسلام خاموشی ادامه داد: در مرحله دوم تولید و پرورش ماهی در قفس، افزایش تولید در ۲۰ قفس برنامه‌ریزی شده است؛ در یکی از قفس‌های چارک ۱۱۱ تُن و در منطقه عامری نیز ۸۲ تُن برداشت ماهی داشتیم.

وی اظهار کرد: هرچند قیمت جهانی تولید ماهی بیشتر است ولی تا حد توان خود سبد مصرفی مردم را پر می‌کنیم تا نقص وجود پروتئین گوشت قرمز برای آنها جبران شود؛ میزان تولید و پرورش ماهی در قفس بوشهر را از سه هزار تُن به پنج هزار تُن و چارک را نیز از یک هزار تُن به دو هزار تُن افزایش می‌دهیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: وقف می‌تواند کانال گردشگری مالی قوی برای مناطق باشد چون لجستیک و امکانات خوبی را وارد می‌کند؛ صنعت پرورش ماهی در قفس در حال رشد است و کشورهای مختلف از جمله آفریقایی برای خرید تکنولوژی ساخت قفس با ما مذاکره دارند.

حجت‌الاسلام خاموشی تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت همیشه اعلام کرده که در انرژی کسری داشته و برخی ساعات اوج مصرف تابستان برق صنایع و کارخانجات قطع می‌شود، نسبت به تولید ۹ مگاوات برق در امامزادگان اقدام و برای افزایش آن تا ۱۱۰ مگاوات برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هرچند ۹۲ هزار مگاوات تولید برق داشتیم ولی تا کمتر از ۱۰ سال آینده باید ده‌ها هزار مگاوات توسعه پیدا کند، گفت: روند صادرات باید بیشتر با تکیه بر علم دانش‌بنیانی باشد، مثلاً در شرکت‌های زیر مجموعه خود جنین دام سنگین را در ازت فریز کرده و بعد صادرات می‌کنیم؛ هفته گذشته نیز در این خصوص با کشور کنیا برای صادرات قرارداد بستیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه امروز زمان دیپلماسی دانش‌بنیان است، اظهار کرد: حدود ۲۰ شرکت فعال در زمینه دانش‌بنیان‌ها داریم؛ همچنین برای برگزاری اردوها و تورهای بازدیدی با هدف تقویت فعالیت‌های خود در حوزه دانش‌بنیان‌ها و دریافت هرگونه انتقادات و پیشنهادات اعلام آمادگی می‌کنیم.

حجت‌الاسلام خاموشی با اشاره به اینکه برای ساخت‌وساز و تجاری‌سازی ممنوعیتی نداریم، تصریح کرد: در بحث سنددار کردن و اخذ سند تک برگی برای موقوفات خود به صورت جدی ورود داشته و در سه سال اخیر دو و نیم برابر عمر فعالیت‌های سازمان اوقاف برای موقوفات خود سند دریافت کردیم؛ با تکمیل روند اخذ سند برای موقوفات حتماً تا چند سال آینده اجرای کامل سامانه جی‌آی‌اس و اتصال موقوفات به این سامانه را حاکم می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha