• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403070403339
  • خبرنگار : 50046

/گزارش/

کشت پاییزه و پریشان‌حالی کشاورزان خراسان شمالی به‌دلیل کافی نبودن سوخت

کشت پاییزه و پریشان‌حالی کشاورزان خراسان شمالی به‌دلیل کافی نبودن سوخت

ایسنا/خراسان شمالی عده‌ای از کشاورزان از ناکافی بودن سهمیه سوخت ادوات کشاورزی برای کشت محصولات پاییزه گلایه کردند.

با فرا رسیدن فصل کشت محصولات زراعی پاییزه مانند گندم، جو، کلزا، چغندر قند و ... فعالیت کشاورزان خراسان شمالی زیاد شده، اما مشکل کمبود سوخت سبب شده است برخی از آن‌ها گله‌مند باشند. اکنون ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان شمالی آماده انجام کشت پاییزه است، اما کشاورزان استان با مشکلاتی مانند تامین سوخت، بذر و کود مواجه‌اند.

سوخت اختصاصی به تراکتورها فقط کفاف ۱۰ روز را می‌دهد

شیردل نیازی، رئیس خانه کشاورز خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: فصل کشت آغاز شده و از ابتدای پاییز دو مرتبه بارندگی خوب در استان شده است؛ اما با توجه به خشکسالی‌هایی که در چند سال گذشته در استان اتفاق افتاده، زمین خشک است و کشاورز برای شخم زدن و آماده‌سازی زمین باید زمان زیادتری از تراکتور و ادوات کشاورزی استفاده کند.

وی گفت: اکنون یکی از مهمترین مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه‌اند تامین سوخت تراکتورهاست، سهمیه سوختی که به هر تراکتور در این استان اختصاص داده می شود ماهانه ۸۰۰ لیتر است که با توجه به خشکی زمین، این میزان پاسخگو نیست و ۱۰ روز کارکرد یک تراکتور را جواب می‌دهد و ۲۰ روز دیگر باقی می‌ماند که کشاورز باید به هر شکلی از بازار تهیه کند. از سوی دیگر، گازوئیل مانند بنزین به‌صورت آزاد نیز به متقاضی اختصاص داده می‌شود و در حال حاضر کشاورزان استان برای آماده‌سازی زمین‌های کشاورزی خود دچار مشکل شده‌اند.

وی ادامه داد: باید این پیگیری از سوی سازمان جهاد کشاورزی انجام شود تا به تراکتورهایی که کارکرد زیادی در زمان کشت دارند سهمیه بیشتری اختصاص یابد، چون در برخی استان‌ها سهمیه تا ۱۲۰۰ لیتر نیز است.

ترجیح کشاورزان برای استفاده از بذور اصلاح‌شده

رئیس خانه کشاورز خراسان شمالی درباره تامین بذر، بیان کرد: در حال حاضر در استان بذر اصلاح‌شده به اندازه کافی وجود ندارد، ۳۲ هزار تن بذر مورد نیاز برای انجام کشت پاییزه در استان است که پیش‌بینی تهیه ۹۰۰۰ تن بذر اصلاح‌شده انجام شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به هزینه‌های خیلی بالای کار کشاورزی، کشاورزان ترجیح می‌دهند از بذرهای اصلاح‌شده استفاده کنند که در مقابل تنش‌های مختلف مقاوم و عملکرد بهتری داشته باشد.

نیازی گفت: کشاورزان برخی شهرستان‌های استان گفته‌اند که هنگام خریدن کود اوره، فروشنده به آنها اعلام کرده که باید کل سهمیه سال را بخرند، این در حالی است که تعداد زیادی از کشاورزان این استان توان اقتصادی کمی دارند و امکان خریدن تمام سهمیه سال را به‌صورت کلی ندارند.

ا

شناسایی تراکتورها با فعالیت زیاد برای افزایش سهمیه سوخت

سید مجید بهشتی، رئیس اداره مکانیزاسیون کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: برای کشت پاییزه امسال ۱۵ هزار دستگاه تراکتور آماده شده است تا اراضی کشاورزی را برای کشت محصولات آماده کند.

وی ادامه داد: به هر استانی یک سهمیه مشخص سوخت برای ادوات کشاورزی اختصاص می‌یابد و ما به دنبال آن هستیم که سهمیه تراکتورهایی را که فعالیت بیشتری در کشاورزی دارند با توجه به میزان سوختی که به استان اختصاص می‌یاید، بیشتر کنیم.

بهشتی افزود: تشخیص تراکتور با فعالیت زیاد را به مدیریت جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها داده‌ایم که آن‌ها با کمک دهیاری و شوراهای روستایی این کار را انجام دهند و به احتمال فراوان افزایش سهمیه سوخت تراکتور با کارکرد بالا از سال زراعی آینده اجرایی شود.

ک

انجام کشت پاییزه در سطح ۲۲۰ هزار هکتار در استان

وحید صباغ، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از آمادگی کشاورزان این استان برای کشت جدید پاییزه در بیش از ۲۲۰ هزار هکتار خبر داد و گفت: سال گذشته با مشکل تامین کود کشاورزی از سوی مجتمع پتروشیمی خراسان مواجه بودیم؛ اما کود مورد نیاز کشت پاییزه امسال اختصاص یافته و کارگزاری‌ها باید حمل آن را انجام دهند، البته تمام کود مورد نیاز کشت پاییزه یک دفعه اختصاص نمی‌یابد، بلکه مرحله به مرحله است.

وی بیان کرد: در استان ۷۰ کارگزاری وجود دارد که کودهای کشاورزی توسط آن‌ها در تمام استان توزیع می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: بذر مورد نیاز کشت تامین و در حال ضدعفونی و بوجاری است و ۹۲۰۰ تن بذر گندم و جوی آبی تامین شده است.

وی  از نیاز استان به ۳۲ هزار تن بذر گندم و جو برای این سال زراعی در این استان خبر داد و اظهار کرد: از ۳۲ هزار تن بذر مورد نیاز برای کشت گندم و جو، ۹۰۰۰ تن بذر رسمی و اصلاح شده که توسط این سازمان تامین شده است و بقیه نیز بذرهای خود مصرفی کشاورزان است که توسط خود آن‌ها تامین می‌شود.

صباغ افزود: بذرهای خود مصرفی که توسط کشاورزان تولید و مصرف می‌شود نیز بذور اصلاح‌شده‌ای هستند که بین آن‌ها توزیع شده است و می‌توان از این بذور سه تا چهار سال استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha