• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070403303
  • خبرنگار : 50663

یک نماینده سابق مجلس:

توجه به آزادی‌های مشروع گامی اساسی برای ایجاد اعتماد بین مردم و حاکمیت است

توجه به آزادی‌های مشروع گامی اساسی برای ایجاد اعتماد بین مردم و حاکمیت است

ایسنا/خراسان رضوی  یک نماینده سابق مجلس گفت: توجه به آزادی‌های مشروع، آزادی‌های سیاسی، آزادی‌ گروه‌ها، احزاب و تشکل‌ها، آزادی بیان و همچنین آزادی مطبوعات نکته‌ای اساسی برای ایجاد وفاق ملی است.

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهور بر لزوم شکل‌گیری وفاق بین مردم و مجموعه حاکمیت، اظهار کرد: همان طور که دکتر پزشکیان تاکید دارد، همدلی، وفاق و همراهی مردم با حاکمیت یکی از مهم‌ترین الزامات توسعه کشور است؛ در واقع همدلی و وفاق ابزار قدرت ملی است.

وی با اشاره به کسب موفقیت‌های کشور در زمان وفاق بین مردم و حاکمیت، افزود: با نگاهی به گذشته متوجه می‌شویم موفقیت‌هایی که در طول تاریخ کشور قبل و بعد از پیروزی انقلاب داشتیم، در واقع مرهون وفاق و همدلی مردم و حاکمیت بوده و دقیقاً ما در مقاطعی از تاریخ موفق بوده‌ایم که این قرابت، همدلی، مشارکت و اعتماد متقابل میان ملت و حاکمیت وجود داشته است.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به دوران دفاع مقدس و همدلی مردم با دولت در آن زمان، بیان کرد: در آن دوران مردم از زن و مرد و پیر و جوان خود را در دفاع مقدس شریک می‌دانستند و نمونه‌های ویژه‌ای از کمک‌های مردم به جبهه‌های جنگ را شاهد بودیم. حضور داوطلبانه مردم، جوانان و اقشار گوناگون از اقلیت‌های مختلف را در دوران دفاع مقدس در جنگ می‌دیدیم که نمادی از وفاق ملی بود.

آرین‌منش اضافه کرد: وفاق و همدلی میان حاکمیت و مردم با شعار حاصل نمی‌شود، بلکه زمانی وفاق و همدلی اتفاق می‌افتد که مولفه‌های رفاه وجود داشته باشد. به‌ طور مثال حاکمیت، دولت و مجلس با رای اکثریت مردم انتخاب شود نه با رأی حداقلی گاهی ۴ و ۶ درصد از واجدین شرایط. مردم زمانی که احساس کنند در تصمیمات، موفقیت‌ها و ناکامی‌ها شریک هستند، در کنار دولت و حاکمیت خواهند بود.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به ترکیب کابینه دولت چهاردهم، عنوان کرد: اکنون دولت آقای پزشکیان در چیدمان کابینه، افراد و چهره‌های متعلق به جناح‌ها و اقوام مختلف را در نظر گرفته است. با توجه به وجود تنوع قومی در کشور، دولت چهاردهم گام‌های بسیار مختصر و اولیه‌ای را در زمینه ایجاد وفاق ملی برداشت، اما قطعاً این شاخص اصلی وفاق مردم و حاکمیت نیست؛ مهم حاصل و نتیجه کار است.

آرین‌منش با اشاره به راه‌های تحقق وفاق میان ملت و حاکمیت گفت: من معتقدم الزاماتی برای تحقق این وفاق وجود دارد؛ مواردی نظیر رفع تبعیض‌های ناروای موجود در جامعه و حل مشکلات اقتصادی که مردم را واقعاً زمین‌گیر کرده است. اگر دولت به این موارد توجه کند، طبیعتا مردم هم متقابلاً از آن حمایت خواهند کرد و اعتماد میان مردم، دولت و حاکمیت ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: نکته دیگر توجه به آزادی‌های مشروع، آزادی‌های سیاسی، آزادی‌ گروه‌ها، احزاب و تشکل‌ها، آزادی بیان و همچنین آزادی مطبوعات است. این هم نکته‌ای است که باید به آن توجه شود. تسهیل فعالیت گسترده احزاب و تقویت جایگاه آنان، برگزاری گفت‌وگوها و مناظرات، ایجاد فضای باز برای نقد و گفت‌وگو و مسئله‌شناسی جامعه و توجه به اولویت‌ها نکته اساسی دیگری برای ایجاد وفاق ملی است.

آرین‌منش با بیان اینکه توجه به مولفه‌های وفاق ملی و توجه دولت و حاکمیت به تکثر فرهنگی مهم است، افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که خرده‌فرهنگ‌های گوناگون و اقوام و مذاهب مختلفی دارد. همچنین به لحاظ سیاسی نیز متکثر است. دولت باید این تکثر و تنوع سلایق را به رسمیت بشناسد. تقویت احزاب و تشکل‌های مدنی می‌تواند باعث تعامل نزدیک و سازنده میان مردم و مسئولان شود. 

این نماینده سابق مجلس با اشاره به چگونگی افزایش دخالت مردم در امور حکومتی، بیان کرد: در ابتدا باید اعتماد مردم نسبت به دولت جلب شود. این در صورتی محقق می‌شود که مردم آثار و نتایج مثبت عملکرد دولت، مجلس و حاکمیت را در زندگی خود، در سفره و در خانه و زندگی خانوادگی خود احساس کنند. در این صورت است که می‌توان گام‌های بیشتری به سوی وفاق و همدلی برداشت. طبیعتاً یک بخشی از این اقدامات در گرو کارآمدی دولت و استفاده از متخصصین و افراد صاحب‌نظر در مسئولیت‌هاست.

آرین‌منش با بیان اینکه حل بخشی از مشکلات به مسئله رفع تحریم‌ها مربوط می‌شود، ادعا کرد: اکنون بسیاری از مسائل کشور به تحریم‌ها و سیاست خارجی گره خورده است. من معتقدم اگر آقای پزشکیان و دولتش موفق شوند گره‌ برجام و FATF را باز و مسیر سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را هموار کنند، تحولی بزرگ اتفاق می‌افتد؛ چراکه آقای پزشکیان در همین مصاحبه‌های اخیر خود بیان کرد که ما برای اجرای برنامه هفتم توسعه که قول اجرای آن را دادیم، نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار پول داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha