• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403070302207
  • خبرنگار : 50163

مدیرکل بنیاد شهید استان زنجان:

موزه شهدا، گنجینه‌ای از فرهنگ ایثار و شهادت است

موزه شهدا، گنجینه‌ای از فرهنگ ایثار و شهادت است
عکس تزئینی است

ایسنا/زنجان مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: موزه شهدای زنجان گنجینه‌ای ارزشمند در راستای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت است.

عباس برزگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: موزه آثار شهدای استان زنجان، در اواخر دهه ۷۰ و با مرمت بنای تاریخی خانه توفیقی افتتاح شد و پس از گذشت ربع قرن از عمر آن، آثار ارزشمندی از شهدا و ایثارگران دفاع مقدس در این فضای معنوی نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه بنای توفیقی از بناهای اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی است که ثبت ملی شده است، ادامه داد: بنای توفیقی در بافت تاریخی و قدیمی شهر زنجان در محله معروف به غربیه بالا قرار دارد. این عمارت دو طبقه دارد و با ترکیبی از معماری اواخر قاجار و اوایل دوران پهلوی ساخته‌ شده است.

او بیان کرد: این ساختمان تاریخی علاوه بر موزه آثار شهدا، مکان مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی است. نمایش آثار سینمایی درباره دفاع مقدس و برپایی نمایشگاه‌های مختلف آثار هنری، تجسمی و عکاسی از دیگر فعالیت‌هایی است که در این مجموعه فرهنگی و تاریخی اجرا می‌شود.

برزگر گفت: آثار شهدا و ایثارگران زنجانی موجود در این موزه شامل وصایای شهدا، مناجات‌نامه، زندگی‌نامه، یادداشت‌ها، البسه و لوازم شهدا و ایثارگران و آثار هنری آنها جمع‌آوری شده است و منابع مهم و معتبری برای تحقیق و پژوهش نویسندگان و پژوهشگران در سبک زندگی آنها به‌شمار می‌رود و می‌تواند در معرفی فرهنگ ایثار، شهادت و حماسه ماندگار دفاع مقدس به نسل جوان و حتی گردشگران خارجی تأثیرگذار باشد.

وی اظهار کرد: بخش‌ آثار شهدای دانشجو، شهدای غواص، شهدای بمباران مدارس، شهدای دوران اسارت در عراق و آزادگان و همچنین شهدای دوران انقلاب اسلامی از مهم‌ترین بخش‌های این موزه در طبقه اول هستند و در طبقه دوم، بخش‌های ویژه برادران شهید، شهدای مقاومت و مدافع حرم و همچنین بخش فرماندهان شهید استان قرار دارد.

برزگر گفت: در این موزه، آثار ارزشمند شهدای استان و هر آنچه متعلق به رزمندگان زنجانی هشت سال دفاع مقدس بوده است، نگهداری می‌شود. در اتاق شهدای آزاده و جانباز آثار و وصایای شهدای آزاده و جانبازی که پس از جنگ به مقام شهادت نائل شده‌اند، نگهداری می‌شود.

وی تعداد آثار مکتوب شهدا در بایگانی این موزه را ۱۴ هزار و ۹۹۰ اثر دانست و افزود: بیش از ۱۰۰۰ اثر حجمی در موزه شهدای زنجان در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

او به نقش موزه‌ها در انتقال فرهنگ و شناساندن پیشینه اقوام اشاره کرد و گفت: دفاع مقدس بی‌شک سال‌هایی ماندگار در تاریخ و فرهنگ ایران است که حماسه‌ها و رشادت‌های جوانان در آن برهه تاریخی بارها با آثار هنری به تصویر کشیده شده است، ولی دیدن آثار و به‌ یادگار مانده‌ از آن دوران می‌تواند جوانان امروز را بدون تحریف با جوانان دفاع مقدس آشنا و ارزش‌های بی‌مانند دوران طلایی دفاع مقدس را حفاظت کند.

برزگر بیان کرد: موزه شهدای زنجان یادمانی بی‌نظیر، زنده و محکم از ایثارها، شهادت‌ها و بزرگی‌هایی فرزندان این آب و خاک است که هر روز در ساعت اداری و در ساعت غیراداری با هماهنگی قبلی پذیرای بازدیدکنندگان، علاقه‌مندان به آثار شهدا و پژوهشگران برای بازدید است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان درباره جمع‌آوری آثار شهدای زنجانی، گفت: ۱۵۰ هزار اثر از شهدای والامقام زنجانی در راستای برگزاری کنگره ملی ۳۵۳۵ شهید استان توسط کمیته جمع‌آوری آثار و تکریم شهدا، گردآوری و پس از نمایه‌گذاری در اختیار دبیرخانه این کمیته قرار داده شد.

وی اضافه کرد: وصایای شهدای والامقام زنجانی نیز در قالب هشت جلد گردآوری شد و تاکنون دو جلد آن به چاپ رسیده است که امیدواریم با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی بتوانیم این وصایای ارزشمند شهدا را در اختیار مردم قرار دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha