• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403070302073
  • خبرنگار : 30190

قصه‌های قهرمانان جنگ در راه سینما و تلویزیون

قصه‌های قهرمانان جنگ در راه سینما و تلویزیون
نمایی از سریال شهید باکری

فیلم‌ها و سریال‌های متعددی درباره فرماندهان شهید دفاع مقدس در حال تولید است که از آن جمله می‌توان به فیلمی درباره شهید صیاد شیرازی و سریالی درباره شهید علی هاشمی اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، ایام هفته دفاع مقدس که برای بزرگداشت رشادت‌های رزمندگان ایران در جنگ با نیروهای رژیم بعث عراق نامگذاری شده، به طور معمول زمانی برای پخش محصولاتی مرتبط با شهدای هشت سال جنگ تحمیلی در سینما و خصوصا تلویزیون شمرده می‌شود؛ فیلم‌ها و سریال‌هایی که شمار قابل توجهی از آن‌ها درباره امیران شهید ارتش و سرداران شهید بسیج و سپاه ساخته شده است.

با وجودی که امسال به نظر در سینما، تلویزیون و نمایش خانگی خبری از پخش آثار جدیدی از این قبیل نیست، به طور همزمان آثار متعددی در حال تولید است که احتمالا به چهل و سومین یا چهل و چهارمین جشنواره فیلم فجر یا هفته دفاع مقدس سال ۱۴۰۴ خواهد رسید.

یکی از سریال‌های تلویزیونی نزدیک به پخش، «هادی» به عنوان برداشتی آزاد از زندگی شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده است که تیر و مرداد با فصل اول آن در ایام نوجوانی شخصیت اصلی، مهمان شبکه یک سیما بود. این اثر به کارگردانی امیر داسارگر، فصل دومی دارد که هنوز به پخش نرسیده است.

قصه‌های قهرمانان جنگ در راه سینما و تلویزیون
سریال هادی

از دیگر سریال‌های آینده صداوسیما، مجموعه‌ای با عنوان «سرباز کوچک امام» است که محمدباقر مفیدی‌کیا نوشته و احتمالا توسط خود او کارگردانی خواهد شد. منبع اقتباس این اثر، کتابی به همین نام شامل خاطرات خودنوشت مهدی طحانیان، یکی از جوان‌ترین رزمندگان دفاع مقدس است.

ابوالفضل صفری که با سریال‌های جاسوسی سال‌های اخیر سیما شناخته می‌شود و پیشتر تهیه‌کنندگی مجموعه «عاشورا» را درباره شهیدان باکری بر عهده داشته، در مقام تهیه‌کننده، سریالی با عنوان اولیه «نقطه رهایی» درباره شهید ابراهیم هادی رزمنده شاخص دفاع مقدس خواهد ساخت که هنوز کارگردان آن معرفی نشده است. در این مجموعه که بر اساس متنی از سجاد ابوالحسنی جلوی دوربین خواهد رفت، حمیدرضا محمدی نقش این شهید را ایفا خواهد کرد.

تلویزیون همچنین ساخت سریالی درباره رشادت‌های شهید نادر مهدوی، فرمانده ناوگروه دریایی ذوالفقار را در دستور کار دارد که هنوز به مرحله تولید نرسیده و فهرست عوامل اصلی آن معرفی نشده است.

سازمان سینمایی سوره نیز مدت‌هاست سریال «قرارگاه سری نصرت» را به نویسندگی مهدی سجاده‌چی و کارگردانی مهدی جعفری کلید زده که قرار است از تلویزیون پخش شود. این اثر به قرارگاه فوق سری نصرت و شهید علی هاشمی فرمانده آن می‌پردازد که نقش مهمی را در عملیات خیبر ایفا کرد.

به شکلی جالب توجه، «قرارگاه سری» به کارگردانی دانش اقباشاوی و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی که با نام «اسفند» نیز شناخته می‌شود، فیلمی دیگر با همین موضوع است که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و سازمان هنری ـ رسانه‌ای اوج به پایان تولید رسیده و بعد از طی مراحل پس‌تولید، به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر ارسال خواهد شد.

قصه‌های قهرمانان جنگ در راه سینما و تلویزیون
قرارگاه سری

«مؤمن» درباره شهید حسین همدانی فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) نیز از جمله پروژه‌های آینده سینمای ایران است که مدت‌ها از نگارش فیلمنامه آن توسط هادی مقدم‌دوست گذشته، اما هنوز به مرحله تولید نرسیده. مقدم‌دوست این فیلم را درباره این شهید جبهه مقاومت اسلامی کارگردانی خواهد کرد.

فیلمی با نام اولیه «صیاد» درباره شهید علی صیاد شیرازی از فرماندهان شاخص ارتش، در سکوت خبری ساخته شده و برای شرکت در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود. این فیلم بر اساس فیلمنامه‌ای از حسین تراب‌نژاد، توسط جواد افشار کارگردانی شده است. این فیلم به رشادت‌های شهید صیاد در اوایل انقلاب و دفاع مقدس و خصوصا عملیات فتح‌المبین می‌پردازد.

به جز دو فیلم «مجنون» درباره شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی ابن ابی‌طالب(ع) و «احمد» درباره شهید احمد کاظمی فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند، ولی هنوز به اکران عمومی درنیامده‌اند، «قهرمان جندی شاپور» به کارگردانی مهدی صاحبی درباره شهید مجید بقایی فرمانده قرارگاه کربلا نیز دیگر اثر تولیدشده سینمایی به شمار می‌آید که هنوز نمایش عمومی را تجربه نکرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha