• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403070201699
  • خبرنگار : 30189

سفیر ایران در بنگلادش:

برگزاری جشن ۱۷ربیع‌الاول در موزه ملی بنگلادش

برگزاری جشن ۱۷ربیع‌الاول در موزه ملی بنگلادش

همایش گرامیداشت میلاد پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی(ص)، ولادت امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در محل موزه ملی بنگلادش برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم، منصور چاوشی، سفیر ایران در داکا، مولانا لطف الرحمان، رئیس انجمن امامان بنگلادش، پروفسور صدیق الرحمان، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه داکا، محمد اسماعیل میاح، مدیر مدارس دینی حدیث و سیدرضا میرمحمدی، رایزن فرهنگی کشورمان به ایراد سخن پرداختند.

خالد حسین، سرپرست وزارت امور دینی دولت موقت بنگلادش در سخنانی، گفت: پیامبر گرامی ما حضرت محمد(ص) مسلمانان را به وحدت امر کرده است. برای رفاه و سعادتمندی مسلمانان راهی جز وحدت وجود ندارد. اگر امت اسلامی بتوانند متحد شوند، می‌توانند دنیای جدیدی بسازند و مسجد الاقصی را از تجاوز و اشغال  اسرائیل نجات دهند.

وی افزود: ما منابع فراوانی در جهان اسلام داریم. اگر بتوانیم از همه این منابع به صورت علمی استفاده کنیم، جهان اسلام با انرژی و توان مضاعف، عصر بیداری جدیدی رقم خواهد زد.

خالد حسین اظهار کرد: محمد(ص)، پیامبر تمام بشریت و جهان و اولین کسی بود که حقوق بشر را پایه‌گذاری کرد. پیش از اسلام، زنان احترام و کرامتی نداشتند، اما پیامبر(ص) اعلام کرد که بهشت زیر پای مادران است. با اعلام این پیام، جایگاه زن در جهان تثبیت شد.

منصور چاوشی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش سخنران دیگر همایش، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) بهترین و والاترین شخصیت انسانی را داشت. حتی مشرکان هم جذب شیرینی منش او می‌شدند و توانست کفار، مشرکان و بت پرست را زیر پرچم اسلام بیاورد. برای از بین بردن تفرقه‌هایی که امروز در جهان اسلام وجود دارد، باید راه پیامبر(ص) را دنبال کنیم چراکه ایشان همواره بر وحدت مسلمانان تاکید داشتند.

وحدت اسلامی یک دستور و امر قرآنی است

سیدرضا میرمحمدی، رایزن فرهنگی ایران در بنگلادش افزود: وحدت اسلامی صرفا یک شعار نیست بلکه یک دستور و امر قرآنی است و مسلمانان جهان در اطاعت از فرمان خداوند متعال در قرآن که در آیات متعددی آمده است باید وحدت و یکپارچگی داشته باشند.

وی ابراز کرد: مسئله فسلطین و وضعیت اسف بار و درد ناک ساکنان این سرزمین اسلامی، به ویژه مردم نوار غزه، امروزه مسئله اول و اصلی جهان اسلام و مسلمانان است و حل این مشکل و بحران چند ده ساله جز با وحدت و اتحاد همه ملت‌ها و دولت‌های اسلامی دشوار است.

میرمحمدی اظهار داشت: در مقطع تاریخی حساس کنونی، فاجعه نسل کشی صهیونیست های اشغالگر در این اراضی متعلق به فلسطینی‌ها و جهان اسلام، اهمیت و ضرورت تاکید بر وحدت اسلامی را مضاعف کرده است و انتظار می‌رود همه کشورها و ملت‌های اسلامی با اتحاد و یکپارچگی خود و تحت فشار قرارداد رژیم صهیونیستی از جهات مختلف، بر این درد و رنج مزمن و دهها ساله پایان دهند و در صفوف واحد در مسجد الاقصی نماز جماعت تاریخی برپا دارند.

محمد صدیق الرحمان، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه داکا سخنران دیگر همایش، گفت: در زمان جاهلیت که بشریت در خطر بود، خداوند متعال حضرت محمد (ص) را به عنوان سفیر رهایی بشریت در شهر مکه مبعوث کرد. کسی که راه و جهت رهایی را به مردم این دنیای تاریک نشان داد و حقوق مردم را تثبیت کرد.

وی در ادامه افزود: اطاعت و پیروی از نصایح و رهنمودهای حضرت محمد(ص) به عنوان رکن اصلی اسلام، رمز تاریخی پیشرفت امت اسلامی است. ما اگر آرمان‌های رسول خدا(ص) را به درستی دنبال کنیم، همه اختلافات بین ما از بین می‌رود و می‌توانیم متحد شویم.

مولانا لطف الرحمان، رئیس انجمن امامان بنگلادش نیز در سخنانی، بیان کرد: اگر مسلمانان جهان از آرمان‌ها و رهنمودهای حضرت محمد(ص) پیروی کنند و همه اختلافات را از میان برداشته می‌شود و در نهایت، صلح و سعادت در جهان اسلام برقرار خواهد شد.

در پایان این مراسم، محمد اسماعیل میاح، قاضی سابق دادگستری و مدیر مدارس حدیث گفت: رسول اکرم(ص) دارای بهترین شخصیت و صفات انسانی بود. آرمان زندگی پیامبر، بهترین و کامل‌ترین آرمان زندگی در جهان است. اگر به او کرامتی را که شایسته اوست قائل شویم و از آرمان‌های او به درستی پیروی کنیم، در بین مسلمانان جهان تعارضی وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha