• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403070201572
  • خبرنگار : 71635

آخرین وضعیت تدوین «سند ملی اربعین»

آخرین وضعیت تدوین «سند ملی اربعین»

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیحاتی درباره آخرین اقدامات در زمینه تدوین «سند ملی اربعین» ارائه کرد.

به گزارش ایسنا،‌ ابراهیم شکرانی با اشاره به رویکرد جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوران تحول به عنوان "قرارگاه اصلی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی نظام" و استقرار میزهای تخصصی در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: تدوین بسته‌های سیاستی و اسناد ملی با مشارکت ذینفعان و بازیگران اصلی هر حوزه و به روزرسانی آنها، تنها بخشی از وظایف این میزهاست؛ راهبری اجرایی شدن اسناد در میدان و تهیه برنامه‌های اقدام با کمک دستگاه‌ها، هماهنگی میان دستگاه‌ها، تشکل‌ها و نهادهای مردمی، نظارت، ارزیابی و اثرسنجی میزان تحقق سیاست‌ها، راهبردها و مصوبات گذشته از دیگر وظایفی است که از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ایفای نقش قرارگاهی برعهده میزهای تخصصی گذاشته شده است.

او ضمن تشکر از تلاش‌های صورت گرفته برای تدوین سند ملی در میز تخصصی اربعین با اشاره به تمهدیدات لازم برای اجرایی‌سازی سند، اظهار کرد: بخش مهم این سند نگاشت‌نهادی و مشارکت دستگاه‌های مسئول در این حوزه است. به لطف الهی طی سال‌های اخیر هماهنگی خوبی در ستاد مرکزی اربعین و همراهی دستگاه‌ها صورت گرفته که امیدواریم با تصویب این سند هم‌افزایی و انسجام بیشتری میان مجریان مراسم باشکوه اربعین صورت گیرد و آرامش و رضایت زائران عزیز را فراهم سازد.

شکرانی افزود: از آنجایی که اربعین یک پدیده الهی و تمدنی است، رویکردی که بایستی در تدوین سند مورد توجه قرار گیرد، رویکرد تمدنی است. ترسیم ارکان جهت‌ساز نیز باید مبتنی بر این رویکرد باشد نه رودیکرهای فرصت _ تهدید. توجه ویژه به موضوع رسانه و تحرکات دشمن در جریان رسانه‌ای در ایام اربعین و مدیریت و یکپارچگی عمل در حوزه رسانه، توجه به هماهنگی دستگاه‌های متولی و حضورشان در صحنه و نگاشت‌نهادی‌ که باید با مشارکت دستگاه‌ها نوشته شود، با نگاه به استقرار دولت اسلامی و با استفاده از فرصتی که جریان اربعین برای تحقق این امر فراهم آورده است و توجه به سبک زندگی‌ که پس از اربعین و آثار و برکاتی که پس از اربعین باید در جامعه جاری‌سازی شود باید در سند لحاظ شود.

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز امیدواری کرد این سند به زودی در دستورکار این شورا برای بررسی و تصویب قرار گیرد.

دبیری «میز اربعین» برعهده حجت الاسلام‌والمسلمین علیرضاپناهیان است، اما در این جلسه حجت‌الاسلام سیدعلیزاده به‌عنوان مجری تدوین سند و به نمایندگی از میز اربعین به بیان فرآیند تدوین سند ملی اربعین و اهداف و رویکردهایی که در تدوین سند در نظر گرفته شده پرداخت.

او با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که اربعین را یک نعمت بزرگ الهی دانسته‌اند، عنوان کرد: شکر این نعمت به این است که اولا این پدیده عظیم را آنگونه که هست خوب بشناسیم و در راستای اقامه صحیح آن نهایت تلاشمان را بکار گیریم و این امر به عنوان یک وظیفه و تکلیف شرعی بر عهده تمامی کسانی است که در این راستا می‌توانند قدمی بردارند اعم از تمامی مردم و حلقه‌ها و تشکل‌های مردمی و دستگاه‌ها و نهادها و مسئولین.

سیدعلیزاده تنظیم مداخلات دستگاه‌ها و مردم در سطوح حکمرانی و اداره اربعین، تعامل سازنده و تقسیم کار بر اساس مدل دولت اسلامی و امت اسلامی با حضور موثر و کارآمد دولت و مردم در جریان تحقق حرکت عمومی، اصلاح نظام معنایی اربعین، توجه به همه ابعاد این پدیده تمدنی، اصلاح نظام ساختار تحقق ارزش‌ها به کمک فناوری نرم فعال در اربعین و استفاده علمی و عملی از آن در حل مسائل جامعه اسلامی را از جمله اهدافی عنوان کرد که در سند اربعین مورد توجه قرار گرفته است.

مجری تدوین سند ملی اربعین ضمن ارائه گزارشی از روند تدوین سند، بیان کرد: بالغ بر 20 نفر از کارشناسان حوزوی و دانشگاهی متخصص در حوزه سیاست‌پژوهی در میز اربعین با شناخت خوبی که از فعالیت‌های میدانی اربعین داشتند طی 9 ماه، تلاش‌های زیادی برای تدوین سند انجام دادند. با مطالعه و تحلیل بیانات مقام معظم رهبری و همفکری و مشورت با صاحبنظران حوزه و دانشگاه، علما و مجتهدین و فعالان مردمی حوزه اربعین توانستند بخش‌های مختلف سند از جمله مبانی، ارزش‌ها، اصول، اهداف را به خوبی و با دقت تدوین کنند. با استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی‌ که در سال‌های گذشته انجام شده بود حدود 500 مسأله در اربعین در حوزه‌های مختلف شناسایی شد و از بین آنها 24 مسأله اولویت‌دار انتخاب و راهبردها و اقدامات لازم برای آنها در نظر گرفته شده است.

همچنین در این جلسه که با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مسئول برگزار شد، حاضرین ضمن ارائه گزارش مختصری از وضعیت برگزاری مراسم اربعین و بیان نقاط قوت و ضعف آن، به بیان نقطه نظرات خود برای تقویت سند پرداختند.

بنابر اعلام روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اهمیت نگاه راهبردی در برنامه‌ریزی سالانه، مطالعه و بررسی آمار و اطلاعات هرساله و برنامه‌ریزی بر اساس داده‌های سال‌های گذشته، تأکید بر نقش ائمه جمعه در استان‌ها و شهرستان‌ها، لزوم هم‌افزایی میان دستگاههای مسئول و هماهنگی بیشتر برای تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل، بهره‌مندی مناسب از ظرفیت‌های رسانه‌ای و به خصوص رسانه ملی، توجه به ظرفیت‌های بین‌المللی اربعین، توجه به بعد تمدنی اربعین، تناسب به رویکرد و اهداف انقلاب اسلامی از جمله موضوعات مطرح در این جلسه بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha