• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403070201396
  • خبرنگار : 50622

یک کارشناس آموزش:

آموزگاران از روش‌های تدریس مبتنی بر تجربه و حل مسأله استفاده کنند

آموزگاران از روش‌های تدریس مبتنی بر تجربه و حل مسأله استفاده کنند

ایسنا/البرز یک کارشناس آموزش گفت: نسل جدید حرف شنوی کمتر اما جسارت بیان بالایی دارد. از این رو لازم است برای ایجاد یک ارتباط موثر در تعاملات آموزشی، آموزگاران نسل جدید از روش‌ها و تکنیک‌های روانشناسی در سخنرانی خود استفاده کنند.

فاطمه مهدیار رودسری در گفت‌وگو با ایسنا درباره ضرورت کسب مهارت آموزگاران و عوامل اجرایی مدارس در مواجه با نسل جدید گفت: اولین قدم در برخورد با نسل جدید این است که معلم‌ها و کادر مدرسه اطلاعات خود را به روزرسانی کنند. امروزه به علت گستردگی شبکه‌های اطلاعاتی رشد دانش آموزان از نظر اطلاعات و آگاهی در موارد مختلف خیلی بیشتر از آموزگاران است و از این جهت معلم‌ها باید این فاصله را با تلاش خود جبران کنند.

وی افزود: به ویژه اینکه امروزه دنیای دیجیتال و تکنولوژی رشد و پیشرفت سریعی داشته و نسل امروز به شدت به دنبال واکاوی و ورود به این عرصه‌هاست. بنابراین در حوزه آموزشی، لازم است که تمام معلم‌ها و مربیان در زمینه رسانه، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی به مهارت‌های حداقلی دست پیدا کنند تا از این نظر همپوشانی و ارتباط متناسبی با نسل جدید در روند و تعاملات آموزشی برقرار شود.

مهدیار رودسری ادامه داد: از ویژگی دیگر نسل جدید این است که جسارت بیان بالایی دارند و از این نظر شیوه‌ها و فرصت‌های جدیدی را در تعاملات خود خلق می‌کنند. از طرفی معمولا هر نسل نسبت به نسل گذشته ویژگی حرف شنوی کمتری دارد و لازم است برای ایجاد ارتباط موثر، معلم‌های نسل جدید از روش‌ها و تکنیک‌های روانشناسی در سخنرانی خود آگاه باشند و مهارت‌های سخنرانی و بداهه گویی شان را تقویت کنند.

این کارشناس آموزش در ادامه بیان کرد: نیروی آموزشی باید روش‌های فن بیان را بدانند تا در صورتی که بحث عمدی یا غیر در کلاس پیش آمد بتوانند با آرامش آن بحث را مدیریت کرده و بتوانند بحث را به سمتی هدایت کنند که هم احترام بین معلم‌ها و دانش آموز حفظ شده و هم صحبت دانش‌آموزان شنیده شود و یک گفتمان دوسویه و موثر به وجود بیاید.

وی اظهار کرد: امروزه خیلی از دانش‌آموزان در تعاملات و ارتباطات خود بازی‌های روانی را به خوبی پیاده می‌کنند که البته این موضوع به محیط تربیتی باز می‌گردد. بنابراین لازم است که معلم‌ها هم با بازی‌های روانی آشنا باشند و تکنیک‌های تحلیل رفتار متقابل را بررسی کنند، خودشان را به عنوان یک فرد بالغ در مدرسه نشان دهند تا بتوانند بهترین رفتار را در مواجه با نسل جدید نشان دهند.

مهدیار رودسری افزود: معلم‌ها و مربیان باید بدانند چگونه یک شنونده فعال باشند، تا دانش آموزان بتوانند به آنها اعتماد کرده و بدون نگرانی و ترس از واکنش و برخورد کادر آموزشی به عنوان فرد مطمئن با آنها صحبت کنند و این فرصت را برای خودشان باقی بگذارند که از آنها در موارد لازم راهنمایی دریافت کنند. برای همین خیلی مهم است همه آموزگاران و مربیان آگاهی روانشناسی خود را از ویژگی‌های نسل جدید بالا ببرند تا بتوانند بهترین انتخاب را در مسیر آموزشی خود داشته باشند.

وی در ادامه گفت: از لحاظ آموزشی هم بهتر است آموزگاران از روش‌های تدریس‌ جدید که دانش آموزان را درگیر فرایند تجربه و حل مسئله می‌کند، استفاده کنند. چون نسل جدید افرادی هستند که ترجیح می‌دهند در همه عرصه‌هایی که به آنها مربوط است استقلال زیادی را تجربه کنند بنابراین در این مسیر معلم باید ضمن کنترل فعالیت‌ها، نقش هدایت گری و راهنمایی را ایفا کند.

 این آموزگار گفت: در روش‌های تدریس می‌توان از علاقه‌مندی‌های ‌اوقات فراغت دانش آموزان هم بهره گرفت. موضوعی که به آموزگاران نه به عنوان مهارت بلکه بیشتر به عنوان یک آگاهی کمک خواهد کرد این است که از فعالیت‌ها و تفریحاتی که نسل جدید با آن سر و کار داشته و به آن علاقمند هستند، آگاهی کسب کنند.

وی بیان کرد: از این طریق وقتی بحث و موضوعی پیش می‌آید، آموزگاران با آگاهی کامل از آن فعالیت، تفریح و تیپ شخصیتی دانش آموز می‌توانند راهنمایی و مسیر درستی را ارائه کند. همچنین با این اقدام ضمن ایجاد احساس همراهی و همدلی در دانش آموز اگر ضرورتی بر اصلاح رفتار یا یک فعالیت بود، آموزگاران بتوانند مشابه آن فعالیت را برای بچه‌ها تنظیم کند.

وی خاطرنشان کرد: در مسیر آموزشی و تعامل با نسل حاضر موضوع مهم این است که با خلق فضاها و فرصت‌هایی که مبتنی بر آگاهی و آرامش است، دانش آموزان به سمت فعالیت‌های مثبت‌تری که به رشدشان کمک می‌کند، هدایت شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha