• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403070201376
  • خبرنگار : 71461

جزئیات برگزاری جایزه جهانی شهید صدر

جزئیات برگزاری جایزه جهانی شهید صدر

آیین اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر روز پنج شنبه (۵مهرماه) در شهر مقدس قم با پیام آیت الله مکارم شیرازی و سخنرانی آیت الله اعرافی-مدیر حوزه های علمیه کشور- و تقدیر و تکریم از برگزیدگان این جایزه برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری- دبیر جایزه جهانی شهید صدر- امروز دوشنبه(دوم مهر) در نشست تشریح برنامه ها و جزئیات جایزه جهانی شهید صدر با اشاره به اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مثابه قرارگاه دیپلماسی علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی براساس رسالت اسلامی و انقلابی برآن است که در قالب جایزه جهانی شهید صدر اندیشه های ناب مرتبط با علوم اسلامی- انسانی را در عرصه بین المللی معرفی کند اظهار کرد: در حقیقت تغییر رویکرد حوزه علمیه به جهان غرب از رویکرد تبلیغی در قالب اعزام مبلغ به رویکرد حضور دانشی در سطح جهان مهمترین فلسفه برگزاری جایزه جهانی شهید صدر است.

وی در ادامه با اشاره به اهداف این جایزه اظهار کرد: ایجاد مرجعیت علمی حوزه های علمیه در علوم اسلامی در پژوهش های آمادمیک جهانی، انگیزه بخشی و ایجاد رقابت در اندیشه ورزان علوم اسلامی جهت حضور دانشی در عرصه جهانی، ایجاد رویکرد و نگاه جهانی اندیشی در آموزش و پژوهش های حوزوی، حرکت بخشی به نقش آفرینی علوم اسلامی به مثابه یک ظرفیت و مزیت استثنائی، در رشد قدرت علمی کشور، ظرفیت آفرینی در عرصه بین المللی نسبت به اندیشه ورزان علوم اسلامی، جانمایی نقش سازنده علوم اسلامی در تمدن نوین اسلامی  از جمله اهداف این جایزه جهانی است.

دبیر جایزه جهانی شهید صدر با تاکید بر این موضوع که از جمله مساله های مورد اهمیت این جایزه انسجام مسلمین، مردم سالاری دینی، تمدن نوین اسلامی، سبک زندگی اسلامی، محیط زیست و حقوق‌ بشر اسلامی است گفت: ما برای پذیرش نظریه به دنبال نو بودن نظریه برای نسل معاصر، کمک کننده به حل مسئله ای جهانی یا بومی در جهان، تاثیر گذار بر اندیشه غالب افراد متخصص در سطح ملی و ترجیحا بین المللی، انگیزه بخش برای تولیدات فکری جدید در حوزه های مرتبط،

صورت بندی علمی و مقبول جهت طرح در مراکز علمی جهان، تولید یا تبیین متمایز همراه با امکان پیش بینی و تحلیل آینده هستیم.

حجت الاسلام جهانگیری با بیان اینکه در این مراسم از برگزیدگان داخلی و خارجی جایزه جهانی شهید صدر تقدیر خواهد شد، افزود: در آیین اختتامیه از دو الگوی ایرانی و عراقی علامه محمدتقی مصباح یزدی و آیت الله سید کاظم حائری از حوزه علمیه نجف تکریم خواهد شد که هم تولید نظریه دارند و هم در عرصه بین الملل نقش آفرینی کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: جایزه جهانی شهید صدر در قالب یک ایده و حمایت رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شکل گرفت. اولین ایده در سال ۱۴۰۱ رقم خورد و سال بعد فراخوان صورت گرفت.

دبیر جایزه شهید صدر افزود: برای نفر اول این رویداد ۵ سکه بهار آزادی، نفر دوم ۳ سکه و نفر سوم ۲ سکه درنظر گرفته شده است.جایزه جهانی شهید صدر فقط یک رویداد علمی نیست، بلکه جایزه شهید صدر حتی جوایزش هدفمند است. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سکویی برای برندگان در عرصه‌های جهانی خواهد بود تا آن‌ها در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور نظریه خود را اثبات کنند.

وی با بیان اینکه سهم علوم اسلامی - انسانی در تولید علم کشور کم است، اضافه کرد: آمارها می‌گوید سهم علوم اسلامی در تولید علم کشور زیر ۲ درصد است. ما باید قدرت علمی باشیم، اما ناگوارانه سهم علوم انسانی خیلی کم است. در آیین اختتامیه از کتاب برصدر دانش رونمایی خواهد شد که در این کتاب وضعیت علوم اسلامی - انسانی در تولید علم کشور بررسی و راه برون رفت ارائه شد.

حجت الاسلام جهانگیری گفت: جایزه جهانی شهید صدر رقیب جایزه‌های دیگر نیست، بلکه به دنبال این است که علوم انسانی را به صادرات و اثبات برساند. یکی از اهداف علمی این جایزه جانمایی نقش و سهم علوم انسانی - اسلامی در تولید علم کشور است و امیدواریم سهم صفر درصدی را در یک پالایشی در سال‌های آینده به یک عدد مناسبی برساند.

دبیر جایزه شهید صدر بیان کرد: علوم انسانی ما نتوانسته است در بعد بین المللی نقش آفرینی داشته باشد. جایزه جهانی شهید صدر به دنبال این است که رفرنس علوم انسانی اسلامی ما مراکز آکادمی غرب شود چرا که ما در این حوزه حرف برای گفتن داریم.جایزه جهانی شهید صدر به دنبال ایجاد احیای مرجعیت علوم اسلامی ما به ویژه حوزه‌های علمیه است.

دبیر جایزه شهید صدر با بیان اینکه باید مساله‌های جهانی را خوب تحلیل کنیم تا برای حل آن‌ها راه حل ارائه کنیم، اضافه کرد: یکی از اهداف جایزه جهانی شهید صدر تولید علم با پیوست بین المللی و یا حل مساله بین المللی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha