• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403070201266
  • خبرنگار : 71955

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد

اشتباه در محاسبه تعداد معلمان مورد نیاز آموزش و پرورش

اشتباه در محاسبه تعداد معلمان مورد نیاز آموزش و پرورش

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از جهت کلاس‌های درس خصوصاً در دوره ابتدایی، همه کلاس‌ها با معلم سال تحصیلی را شروع کردند و مشکل خاصی نداریم گفت: وقتی که به شرایط مطلوب فکر کنیم و بخواهیم تراکم کمتری در کلاس‌های درس داشته باشیم قطعاً به معلم نیاز داریم که در سال‌های آینده با همکاری سازمان‌های بیرونی و توجه به استانداردها، امیدوار هستیم بتوانیم تعداد بیشتری از افراد شایسته را جذب کنیم.

به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده با بیان اینکه برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید بر سه محور ارتقاء عدالت، بهبود کیفیت و ایجاد تعلق و هویت‌بخشی به دانش‌آموزان تنظیم شده است گفت: تلاش حداکثری برای جذب دانش‌آموزان در کلاس‌های درس خصوصاً در دوره ابتدایی، شناسایی سریع بازماندگان از تحصیل و تنظیم برنامه‌هایی برای ارتقای کیفیت، بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه با اقداماتی که از ماه‌ها قبل شروع شده روز گذشته شاهد به صدا درآمدن زنگ مهر در سراسر کشور بدون چالش خاصی بودیم افزود: وضعیت توزیع نیروی انسانی و ساماندهی نیروی انسانی هم به شکلی بود که دانش‌آموزان از روز اول سر کلاس‌ها حاضر شدند و کلاس‌های درسش را با معلمان شروع کردند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وقتی که صحبت از ارتقای عدالت آموزشی می‌کنیم باید به موارد متعددی توجه داشته باشیم ادامه داد: اولین مورد افزایش دسترسی دانش آموزان است، برای ما جذب همه کودکان مهم است و دلمان می‌خواهد که حتی یک کودک هم بیرون از مدرسه نباشد، در این باره سامانه‌ای وجود دارد که با تطبیق آمار دانش‌آموزان ثبت‌نامی با دانش‌آموزان واجب التعلیم که در مدارس حضور ندارند نسبت به شناسایی آن‌ها اقدام می‌کنیم.

حکیم زاده با بیان اینکه امسال قبل از شروع مهر سعی کردیم که در مرحله اول علی رغم اینکه هنوز ممکن است همه آمارها به سامانه اصلی منتقل نشده باشد لیست را از ثبت احوال گرفته و تطبیق را انجام دادیم و در حال بررسی با استان‌ها هستیم گفت: بحث دسترسی دانش‌آموزان و جذب حداکثری یکی از برنامه‌های مهم وزارتخانه در راستای عدالت آموزشی است.

وی با بیان اینکه یکی از موارد مهم دیگر در راستای عدالت آموزشی این است که دانش‌آموزان در هر کجای ایران بتوانند در کلاس‌های درس با معلمانی کار کنند که آموزش‌های لازم را دیده باشند افزود: بسیاری از معلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستند؛ برنامه مدونی تنظیم شده تا بتوانیم برای توانمندسازی سایر معلمان که به هر دلیلی آموزش‌های لازم را قبلا ندیده‌اند این آموزش‌ها را ارائه دهیم تا کلاس‌های درس پربارتری داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه مشخصی برای مدیران مدارس داریم ادامه داد: از دید ما مدیران مدارس راهبران اصلی آموزشی و تربیتی هستند که هدایت امور را بر عهده دارند بنابراین یک برنامه ویژه برای این عزیزان با مشارکت خود آن‌ها در دستور کار است.

حکیم زاده با بیان اینکه در دوره ابتدایی به صورت خاص راهبران آموزش تربیتی داریم که مسئولیت کیفیت بخشی به مدارس چند پایه روستایی و عشایری را دارند گفت: ممکن است به دلیل کمبود امکانات و شرایط دشواری که این مناطق دارند کمتر بتوانیم از امکانات و منابع یادگیری که در مراکز شهری وجود دارد استفاده کنیم، این افراد که جزو بهترین معلمان با تجربه هستند با رشته‌های مرتبط، کلاس به کلاس، کانکس به کانکس حضور پیدا می‌کنند و سعی می‌کنند چالش‌ها را شناسایی و به معلمان کمک کنند و احیانا اگر دانش‌آموزان دچار مشکل هستند آنها را دریابند.

وی به اهمیت بحث فضای مدارس پرداخت و افزود: اقدامات خیلی خوبی در جهت بهبود فضای مدارس و آماده‌سازی آنها انجام شده است؛ نگاه ما در وزارت آموزش و پرورش طبق صحبت وزیر اولویت دادن به مناطق محروم است، اگر امکاناتی وجود دارد با اولویت این مناطق درنظر داریم و در دستور کار وزارتخانه است که در راستای ارتقای عدالت آموزشی و بهبود کیفیت یادگیری باشند که جدا از هم نیستند و مناطق کمتر برخوردار را در کانون توجه همه برنامه‌ها قرار دهیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با کارگروه ویژه‌ای که برای این کار تشکیل شده و جلسات شبانه روزی و بررسی وضعیت مناطق و حتی مدارس به صورت نقطه‌ای اقدامات متعددی انجام شده است.

رفع مشکلات نیروهای خرید خدمات

حکیم زاده درباره کمبود نیروی انسانی گفت: اصلاح بخشنامه بازنشستگان توسط وزیر و دعوت از بازنشستگان به شکل داوطلبانه کمک بزرگی بود؛ بسیاری از این افراد داوطلبانه اعلام تمایل کردند که همکاری داشته باشند. برخی از نیروهای خرید خدمات که وضعیت نامشخصی داشتند با رایزنی‌های وزیر آموزش و پرورش با سازمان امور اداری استخدامی و همکاری مجلس مشکلشان برطرف شد و در کنار ما هستند.

وی در گفت‌وگویی رادیویی با بیان اینکه از جهت کلاس‌های درس خصوصاً در دوره ابتدایی همه کلاس‌ها با معلم، سال تحصیلی را شروع کردند و مشکل خاصی نداریم افزود: وقتی که به شرایط مطلوب فکر کنیم و بخواهیم تراکم کمتری در کلاس‌های درس داشته باشیم خب قطعاً به معلم نیاز داریم که در سال‌های آینده با همکاری سازمان‌های بیرونی و توجه به استانداردها، امیدوار هستیم بتوانیم تعداد بیشتری از افراد را که شایسته هستند جذب کنیم.

محاسبه تعداد معلمان مورد نیاز آموزش و پرورش بر حسب میانگین تعداد دانش‌آموزان اشتباه است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر مجوزهایی که سازمان امور اداری استخدامی به آموزش و پرورش می‌دهد تناسبی با تراکم مطلوب نداشته باشد و صرفاً به میانگین دانش آموز توجه کنند، اشکالاتی پیش می‌آید ادامه داد: نکته‌ای که همیشه وزارت آموزش پرورش تاکید داشته این است که به دلیل ماموریت اصلی که جذب حداکثری است، مجبور هستیم در مناطق روستایی و عشایری حتی مدارس یک نفره داشته باشیم؛ ما هزاران کلاس داریم که زیر پنج نفر دانش آموز دارند اما قطعا این کلاس‌ها در مکان‌های خود برگزار می‌شوند و اگر فرمولی را که در مصوبه ۸۸۶ گفته شده و اجتناب از محاسبه میانگین برای تعیین تعداد نیروی مورد نیاز برای آموزش و پرورش است را رعایت نکنیم، حتما در محاسبات اشتباه خواهد شد.

حکیم زاده با بیان اینکه در گذشته خیلی سعی شده که سازمان امور اداری استخدامی مطابق قانون مصوب شورای عالی برآورد نیروی انسانی را داشته باشد گفت: عملاً دانش آموزانی که در یک کلاس زیر ۵ نفر هستند باید حتما یک معلم داشته باشند و دانش آموزانی هم که تعداد آن‌ها زیاد است باید در یک تراکم مطلوب درس بخوانند، روی کاغذ با همدیگر جمع می‌شوند اما در واقعیت دو کلاس مجزا هستند که یکی از این کلاس‌ها قطعاً تراکم بالای استاندارد خواهد داشت لذا در یادگیری و ایجاد فرصت‌ها و زمان عادلانه آموزش اختلال ایجاد می شود؛ بنابراین امیدوار هستیم که این بار سازمان امور اداری استخدامی دقیقا با در نظر گرفتن مصوبات قانونی بالا دستی که برای همه لازم الاجراست و با همکاری وزارت آموزش و پرورش بر اساس استانداردهای مطلوب، نیروی انسانی مورد نیاز را برآورد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۱۴

باسلام واحترام توروخدایه فکری برای کد۶ فرهنگیان بکنین پسرم ترازاش عالی دوساله پشت کنکورهست ازقشرکارگرهستیم پدرش بادست کارگری براش امکانات فراهم کرده ازمناطق محروم هم هستیم واقعاعادلانه نیست خواهش میکنم خواهش میکنم به فکرجوونای ماهم باشین

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۵۷

کد۲ چیست که در کارنامه ها ارمون استخدامی می شود در موردش توضیح بدهید

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۴۵

رد شدن گزینش

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۵۱

حدنصاب توی یکی ازحیطه هارونیاوردید

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۲ ۱۴:۲۱

با سلام قطعا با برنامه ریزی درست و تلاش های شبانه روزی شما مسئولان عزیز ایران اسلامی قوی وبا شکوه را در افق اهداف خواهیم دید

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۲ ۱۴:۲۱

به روستاهای دور افتاده هم نگاهی بیندازید فقط سطح استانهاو شهرهای بزرگ و نگاه نکنید تو روستاها کمبود معلم ولی تو شهر مازاد معلم

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۳ ۰۷:۲۳

مازاد معلم؟... در کدام استان و شهر بزرگ؟ اگر مناطق روستایی به ازای ده نفر یا کمی بیشتر معلم دارند در مناطق شهری و پر جمعیت خصوصا" نزدیک پایتخت حدود ۴۰ نفر یک معلم دارند که بیشتر کار یک مبصر از او امکان پذیر است!

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۲ ۱۴:۴۹

تورو خدا یک فکری بکنین برای کد ۶ کنکور فرهنگیان واقعا یکسال زحمت کشیدیم تورو خدا قبول کنین کد ۶ هارو

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۲ ۱۴:۵۶

همین الان توشهر ما سه پایه ابتدایی بدون معلمه،،،تو متوسطه ک افتضاح هنوز هیج دبیری نیست

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۲ ۱۶:۰۹

ما حتما با چنین نظام آموزشی رشد خواهیم کرد

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۲ ۱۵:۰۵

چهل تا دانش اموز ریختی تو یه کلاس با یه معلم بازنشسته چی میخوان یاد بگیرن. اونوقت میگی کمبود معلم نداری این فقط رفع تکلیفه. والا احتیاج به تعداد زیادی معلم جوان داری که شور واشتیاق درس دادن داشته باشن

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۲ ۱۶:۰۹

یکی از جاهایی که خیلی تخلف صورت میگیره مدارس استثنایی هست که بازرسی از کار مدیر صورت نمی گیره

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۲ ۱۶:۲۵

دولت هر روز شعار میده فرزند اوری ولی باید زیر ساخت هم امده بشه در استان زنجان شهرستان ماهنشان روستای کهریزبیک برای۷کلاس درس یعنی از اول تا هفتم یک معلم دادن حالا شما هموطنهای عزیز بگید که این چه مدل اموزششی هست هر خونه هم یه لیسانسه یا دیپلمه بیکارهس

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۲ ۱۶:۵۶

سلام وعرض ارادت تورو خدا از معلمان نهضت بعد از سال ۹۲ که هم توانمند هستند وهم عملکرد بالای دارند را به کار گیری کنید این معلمان در واقع سخت کوش ترین معلمان هستند که بیش از یگ دهه در ریشه کنی بیسوادی مجاهدت کردند وامار زشت بیسوادی را به صفر رسوندن

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۳ ۰۰:۱۸

سلام خسته شدیم ۹سال سابقه پیش دبستانی ؛و۹۳بعد سابقه تدریس در نهضت داریم نمی‌دونم کی می‌خوان یک فکری برای ما جوان بکن

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۳ ۰۶:۲۶

باسلام لطفا صدای مانهضتیهای 92به بعد رابه گوش مسولین برسانید 11سال تلاش بی وفقه بدون حقوق وحتی بیمه الان مارو دور بندازند واستفاده نکنند درصورتیکه همه ی ماوهمکاران گرامی مابا بهترین مدرک دانشگاهی واردنهضت سوادآموزی شده ایم ..

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۳ ۰۰:۱۴

یکسال معلم بودم باحقوق قطره چکانی و قطع بیمه و حقوق در تابستان! برادر شهید هم هستم!

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۳ ۰۱:۳۶

ما تو دانشگاه آزاد رشته ی دبیری تمام کردیم طرح تو مدارس گذروندیم کاملا آشنا و مسلط به تدریس هم از منظر آموزش هم از منظر تجربه هستیم متاسفانه غیر از این آزمون استخدامی راه دیگری برای جذب نداریم

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۵۶

سلام منم بدون سهمیه بدون نمره بومی ۶۶۴ اورده بودم حداقل میزاشتن این تکمیل ظرفیتو خودمون انتخاب کنیم تا ی فرجی باشه. خیلی ظلم شد بهمون

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۳ ۰۲:۲۹

باسلام و احترام من خودم آزمون استخدامی شرکت کردم درسهمیه۵درصد بانمره ۶۳۵ اما درهردو مرحله اولیه وتکمیل ظرفیت ردم کردن،درصورتی که بودن افرادی درسهمیه آزاد با نمره۴۷۰قبول شدن من نمیدونم مگر هدف انتخاب فردی باتجربه‌وتوانمن

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۳ ۰۶:۱۹

سلام‌. جناب مسول منی که فوق لیسانس رشته مرتبط با معلمی هستم و جز نفرات اول کلاس بودم و تو دانشگاه سراسری درس خوندم اگه میدونستم که قراره کمبود نیروی شما از طریق افراد بی سوادی که فقط سرجمع ۱ماه دوره میگذرونن و میگن معلم هستیم .اصلا درس نمیخوندم.

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۳ ۰۶:۲۱

سلام کلاس ۹ متری با ۳۰ دانش آموز بدون کولر و تهویه مناسب در مدرسه دخترانه تقوی تهران محله نارمک عدالت آموزشی و فضا سازی منظم است ؟

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۳ ۰۸:۰۹

معلم بازنشسته ای که توان نداره رو گذاشتن کلاس اول با ۴۰ نفر دانش اموز ، ازمون استخدامی برگزار کنید جای اینکه صورت مسئله رو پاک کنید.

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۱۹

هروقت تعداد بچه های یک کلاس ۲۲ نفر با یک معلم شد بیا بگو معلم نیاز نیست .الان اکثر مدارس لرستان بالای ۴۰ نفر شاگرد بایک معلم خوب چه سطح کیفی برای تحصیل می مونه بودجه استخدام نمیدین

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۳۳

اگر واقعأ با این روندی که کلاسها حدود ۴۰ نفره میباشد بخواهید پیش بروید جز دانش آموز کم سواد چیزی دیگر تحویل جامعه نخواهید داد استاندارد کلاس تقریبآ ۲۵ الی ۳۰ نفر است مثلا کلاس در مدرسه ای که خودم کار میکنم همه کلاسها بین ۳۵ تا ۳۸ میباشد

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۳۸

من دبیرم الان کمبود دبیر دارید دارم ۱ روز اضافه کاری اجباری میرم و ۳ پایه رو تدریس میکنم دهم ۳۴ تا دانش اموز دارم و یازدهم و دوازدهم ۲۸ و ۲۹ نفر اخه این ۳ پایه ۳ تادبیر میخواد نه یکی چرا میگید کمبود نداریم؟؟؟

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۳ ۱۳:۲۶

باسلام.واقعا از شما عاجزانه خواهشمندم کلاس ها رو کم تراکم کنید.فرزند من تمام دغدغه اش از مدرسه اینه که کلاس شلوغ گرمه گوش هام از سروصدا درد میکنه.بعد چطوری میخایم بچه های خلاق متفکر تحویل جامعه بدیم

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۰۴ ۱۷:۴۲

افرادی که از دور اظهارنظر می کنند بدانند که این افراد بازنشسته هستند که با تجربه ای که دارند کلاسهای بالای 40نفر را کنترل تدریس می کنند نیروهای جوان که شاهدان می دانند چند مرده حلاجند