به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده با بیان اینکه برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید بر سه محور ارتقاء عدالت، بهبود کیفیت و ایجاد تعلق و هویتبخشی به دانشآموزان تنظیم شده است گفت: تلاش حداکثری برای جذب دانشآموزان در کلاسهای درس خصوصاً در دوره ابتدایی، شناسایی سریع بازماندگان از تحصیل و تنظیم برنامههایی برای ارتقای کیفیت، بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه با اقداماتی که از ماهها قبل شروع شده روز گذشته شاهد به صدا درآمدن زنگ مهر در سراسر کشور بدون چالش خاصی بودیم افزود: وضعیت توزیع نیروی انسانی و ساماندهی نیروی انسانی هم به شکلی بود که دانشآموزان از روز اول سر کلاسها حاضر شدند و کلاسهای درسش را با معلمان شروع کردند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وقتی که صحبت از ارتقای عدالت آموزشی میکنیم باید به موارد متعددی توجه داشته باشیم ادامه داد: اولین مورد افزایش دسترسی دانش آموزان است، برای ما جذب همه کودکان مهم است و دلمان میخواهد که حتی یک کودک هم بیرون از مدرسه نباشد، در این باره سامانهای وجود دارد که با تطبیق آمار دانشآموزان ثبتنامی با دانشآموزان واجب التعلیم که در مدارس حضور ندارند نسبت به شناسایی آنها اقدام میکنیم.
حکیم زاده با بیان اینکه امسال قبل از شروع مهر سعی کردیم که در مرحله اول علی رغم اینکه هنوز ممکن است همه آمارها به سامانه اصلی منتقل نشده باشد لیست را از ثبت احوال گرفته و تطبیق را انجام دادیم و در حال بررسی با استانها هستیم گفت: بحث دسترسی دانشآموزان و جذب حداکثری یکی از برنامههای مهم وزارتخانه در راستای عدالت آموزشی است.
وی با بیان اینکه یکی از موارد مهم دیگر در راستای عدالت آموزشی این است که دانشآموزان در هر کجای ایران بتوانند در کلاسهای درس با معلمانی کار کنند که آموزشهای لازم را دیده باشند افزود: بسیاری از معلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستند؛ برنامه مدونی تنظیم شده تا بتوانیم برای توانمندسازی سایر معلمان که به هر دلیلی آموزشهای لازم را قبلا ندیدهاند این آموزشها را ارائه دهیم تا کلاسهای درس پربارتری داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه مشخصی برای مدیران مدارس داریم ادامه داد: از دید ما مدیران مدارس راهبران اصلی آموزشی و تربیتی هستند که هدایت امور را بر عهده دارند بنابراین یک برنامه ویژه برای این عزیزان با مشارکت خود آنها در دستور کار است.
حکیم زاده با بیان اینکه در دوره ابتدایی به صورت خاص راهبران آموزش تربیتی داریم که مسئولیت کیفیت بخشی به مدارس چند پایه روستایی و عشایری را دارند گفت: ممکن است به دلیل کمبود امکانات و شرایط دشواری که این مناطق دارند کمتر بتوانیم از امکانات و منابع یادگیری که در مراکز شهری وجود دارد استفاده کنیم، این افراد که جزو بهترین معلمان با تجربه هستند با رشتههای مرتبط، کلاس به کلاس، کانکس به کانکس حضور پیدا میکنند و سعی میکنند چالشها را شناسایی و به معلمان کمک کنند و احیانا اگر دانشآموزان دچار مشکل هستند آنها را دریابند.
وی به اهمیت بحث فضای مدارس پرداخت و افزود: اقدامات خیلی خوبی در جهت بهبود فضای مدارس و آمادهسازی آنها انجام شده است؛ نگاه ما در وزارت آموزش و پرورش طبق صحبت وزیر اولویت دادن به مناطق محروم است، اگر امکاناتی وجود دارد با اولویت این مناطق درنظر داریم و در دستور کار وزارتخانه است که در راستای ارتقای عدالت آموزشی و بهبود کیفیت یادگیری باشند که جدا از هم نیستند و مناطق کمتر برخوردار را در کانون توجه همه برنامهها قرار دهیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با کارگروه ویژهای که برای این کار تشکیل شده و جلسات شبانه روزی و بررسی وضعیت مناطق و حتی مدارس به صورت نقطهای اقدامات متعددی انجام شده است.
رفع مشکلات نیروهای خرید خدمات
حکیم زاده درباره کمبود نیروی انسانی گفت: اصلاح بخشنامه بازنشستگان توسط وزیر و دعوت از بازنشستگان به شکل داوطلبانه کمک بزرگی بود؛ بسیاری از این افراد داوطلبانه اعلام تمایل کردند که همکاری داشته باشند. برخی از نیروهای خرید خدمات که وضعیت نامشخصی داشتند با رایزنیهای وزیر آموزش و پرورش با سازمان امور اداری استخدامی و همکاری مجلس مشکلشان برطرف شد و در کنار ما هستند.
وی در گفتوگویی رادیویی با بیان اینکه از جهت کلاسهای درس خصوصاً در دوره ابتدایی همه کلاسها با معلم، سال تحصیلی را شروع کردند و مشکل خاصی نداریم افزود: وقتی که به شرایط مطلوب فکر کنیم و بخواهیم تراکم کمتری در کلاسهای درس داشته باشیم خب قطعاً به معلم نیاز داریم که در سالهای آینده با همکاری سازمانهای بیرونی و توجه به استانداردها، امیدوار هستیم بتوانیم تعداد بیشتری از افراد را که شایسته هستند جذب کنیم.
محاسبه تعداد معلمان مورد نیاز آموزش و پرورش بر حسب میانگین تعداد دانشآموزان اشتباه است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر مجوزهایی که سازمان امور اداری استخدامی به آموزش و پرورش میدهد تناسبی با تراکم مطلوب نداشته باشد و صرفاً به میانگین دانش آموز توجه کنند، اشکالاتی پیش میآید ادامه داد: نکتهای که همیشه وزارت آموزش پرورش تاکید داشته این است که به دلیل ماموریت اصلی که جذب حداکثری است، مجبور هستیم در مناطق روستایی و عشایری حتی مدارس یک نفره داشته باشیم؛ ما هزاران کلاس داریم که زیر پنج نفر دانش آموز دارند اما قطعا این کلاسها در مکانهای خود برگزار میشوند و اگر فرمولی را که در مصوبه ۸۸۶ گفته شده و اجتناب از محاسبه میانگین برای تعیین تعداد نیروی مورد نیاز برای آموزش و پرورش است را رعایت نکنیم، حتما در محاسبات اشتباه خواهد شد.
حکیم زاده با بیان اینکه در گذشته خیلی سعی شده که سازمان امور اداری استخدامی مطابق قانون مصوب شورای عالی برآورد نیروی انسانی را داشته باشد گفت: عملاً دانش آموزانی که در یک کلاس زیر ۵ نفر هستند باید حتما یک معلم داشته باشند و دانش آموزانی هم که تعداد آنها زیاد است باید در یک تراکم مطلوب درس بخوانند، روی کاغذ با همدیگر جمع میشوند اما در واقعیت دو کلاس مجزا هستند که یکی از این کلاسها قطعاً تراکم بالای استاندارد خواهد داشت لذا در یادگیری و ایجاد فرصتها و زمان عادلانه آموزش اختلال ایجاد می شود؛ بنابراین امیدوار هستیم که این بار سازمان امور اداری استخدامی دقیقا با در نظر گرفتن مصوبات قانونی بالا دستی که برای همه لازم الاجراست و با همکاری وزارت آموزش و پرورش بر اساس استانداردهای مطلوب، نیروی انسانی مورد نیاز را برآورد کند.
انتهای پیام
نظرات