• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403070201234
  • خبرنگار : 50214

مدیر کل میراث یزد در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

افتتاح ۳۳ طرح در استان به مناسبت هفته گردشگری/گردشگری یزد متاثر از ضعف زیرساخت‌های حوزه ریلی

افتتاح ۳۳ طرح در استان به مناسبت هفته گردشگری/گردشگری یزد متاثر از ضعف زیرساخت‌های حوزه ریلی

ایسنا/یزد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با تاکید بر تاثیر منفی کاستی‌‎های حوزه حمل و نقل ریلی بر گردشگری استان و لزوم تقویت آن، به تشریح ویژه برنامه‎های هفته گردشگری در استان پرداخت.

«سید محمد رستگاری» به مناسبت فرا رسیدن هفته گردشگری در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به متاثر شدن حوزه گردشگری از ضعف زیرساخت‌های حوزه حمل و نقل استان، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته یزد تنها در یک شب حدود دو هزار گردشگر را از طریق زیرساخت حمل و نقلی قطار جابجا می‌کرد ولی اکنون به رغم پیگیری‌های مسئولان استان، تنها یک روز در میان، قطار به مبدا و مقصد یزد وجود دارد و زیرساخت ضعیف استان در این حوزه به صورت کاملاً محسوس بر حوزه گردشگری استان تاثیرگذار بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد؛ به دنبال تغییر دولت، یزد همانند حوزه حمل و نقل هوایی و ایجاد شرکت هواپیمایی، به سمت و سوی ایجاد یک شرکت ریلی سوق یابد و بتواند به طور مستقل در زمینه تامین قطار و توسعه حمل و نقل ریلی فعالیت داشته باشد.

رستگاری با بیان این که حتی پروازهای استان باید بیشتر از تعداد فعلی شود، گفت: قطعاً برای توسعه گردشگری استان نیازمند تقویت زیرساخت‌های حوزه حمل و نقل خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان این که هم اکنون طرح‌های در دست اقدام حوزه گردشگری استان ۲۹۸ مورد با پیشرفت ۱۰ درصد تا مرز تکمیل است، گفت: در این هفته ۳۳ طرح گردشگری با سرمایه‌گذاری نزدیک به یک هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی ۲۴۰ نفر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این مسئول گفت: به مناسبت هفته گردشگری حدود ۵۹ ویژه برنامه در استان پیش بینی شده و شهرستانها در برگزاری رویدادهای متنوع با همکاری شهرداری‌ها پررنگ دیده شده است.

افتتاح ۳۳ طرح در استان به مناسبت هفته گردشگری/گردشگری یزد متاثر از ضعف زیرساخت‌های حوزه ریلی

رستگاری از برنامه‎های شاخص این هفته را برگزاری برنامه نکوداشت «روز گردشگری» با تلفیق گردشگری در دسترس با سایر حوزه‌های گردشگری مانند گردشگری‌های خانواده، خوراک، کودک و غیره با همکاری ارگانهای مختلف در روز پنجشنبه پنجم مهرماه در محل بوستان وحشی بافقی یزد از ساعت ۱۹ تا ۲۲ ذکر کرد.

وی دیگر برنامه‎های این هفته را بافت‌گردی در شهرستانها با محوریت ادارات و فعالان گردشگری، رونمایی از اقدامات انجام شده در روستای فهرج که به عنوان یکی از هشت نامزد انتخاب روستای نمونه گردشگری جهان از ایران معرفی شده است، برگزاری یکسری برنامه‌های مشترک متناسب با مناسبتهای دیگر این هفته، انجام یکسری برنامه‌ها با موضوع همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در یزد، برگزاری نشست‌های ادبی و نشست با فعالان گردشگری استان، برشمرد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان همچنین از برگزاری تورهای گردشگری قنات، همایش دوچرخه‌سواری همگانی پنجشنبه‌ها با نگاهی متفاوت در هفته گردشگری، برگزاری جشنواره بادبادکها در بافت تاریخی یزد، بازدید از موزه دفاع مقدس و تعیین محورهایی برای گردشگری دفاع مقدس را از دیگر ویژه برنامه‌های هفته گردشگری اعلام کرد.

افتتاح ۳۳ طرح در استان به مناسبت هفته گردشگری/گردشگری یزد متاثر از ضعف زیرساخت‌های حوزه ریلی

«هما خورشیدی» معاون گردشگری استان نیز با اشاره به فعالیت بالغ بر ۸۰۰ واحد تاسیسات گردشگری در استان، از نظارت جدی بر فعالیت این مراکز خبر داد و گفت: واحدهای اقامتی و تورهای غیرمجاز بیشترین تخلفات حوزه گردشگری در استان است که طی فصل بهار امسال ضمن انجام یک هزار و ۵۰۰ بازدید از واحدهای اقامتی و تاسیسات گردشگری استان، تعداد ۱۴ خانه مسافر غیرمجاز پلمب شده است.

وی با بیان این که در پنج ماهه امسال تعداد هفت هزار و ۳۷۵  نفر گردشگر خارجی به یزد سفر کرده‎اند، ابراز امیدواری کرد؛ با توجه به کاهش دما و آغاز فصل گردشگری استان شاهد افزایش این آمار تا پایان سال جاری باشیم.

خورشیدی خاطرنشان کرد: سال گذشته استان یزد با ورود بیش از ۴۰ هزار گردشگر خارجی شاهد رشد هفت برابری نسبت به سال ۱۴۰۱ بود.

به گفته وی، بیشترین ملیت گردشگران خارجی استان یزد در سال گذشته از کشورهای چین، روسیه، ترکیه، اسپانیا و عراق بوده است.

معاون گردشگری استان با بیان این که بعد از کرونا شاهد کاهش نیروی انسانی در حوزه گردشگری بودیم، از برگزاری دوره‎های آموزش تخصصی برای بازگشت این نیروها خبر داد و گفت: امسال یکسری آموزش‌ها را نیز در قالب توانمندسازی شاغلین این صنعت، بعد یک وقفه طولانی در قالب پنج دوره برگزار کردیم.

افتتاح ۳۳ طرح در استان به مناسبت هفته گردشگری/گردشگری یزد متاثر از ضعف زیرساخت‌های حوزه ریلی

«محمد میرشمسی» معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان هم با بیان این که از سال ۱۳۹۲ تاکنون حدود یکهزار جواز تاسیس برای واحدها و مراکز گردشگری استان صادر شده است، گفت: هم اکنون ۳۰۲ طرح سرمایه گذاری در صنعت گردشگری استان با حجم سرمایه گذاری ۳۱ هزار میلیارد تومان(همت) با پیش بینی اشتغالزایی ۱۰ هزار نفر در دست اقدام است که شامل انواع هتل‌ها، اقامتگاه‎های سنتی و بوم گردی‌ها، رستورانها و غیره می‌باشد.

وی مشکل اصلی در این حوزه را محدودیت منابع مالی خواند و ابراز امیدواری کرد؛ با سیاستگذاری در دست اقدام کشور برای تامین منابع به روشهای نوین شاهد رفع این مشکل باشیم.

میرشمسی با اشاره به کمبود مجموعه‌های گردشگری و تفریحی در استان به ویژه مراکز تفریحات آبی و ایجاد پل‌های معلق در مناطق کوهستانی ییلاقی استان با وجود ظرفیت‌های غنی در این حوزه، گفت: در حال حاضر رتبه استان در حوزه سرمایه گذاری بخش گردشگری در سطح کشور، خوب ارزیابی می‌شود که امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط با حوزه گردشگری بهتر از گذشته شود.

این مسئول در پایان یادآور شد: گردشگری استان در حوزه اعتبارات زیرساخت که از سوی دولت جهت تشویق سرمایه‌گذاران تخصیص می‌یابد، طی سال گذشته ۲۲ میلیارد تومان جذب و در قالب پیمان به طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان تزریق کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha