• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403070201230
  • خبرنگار : 50225

در روز تلخ بمباران اداره آموزش و پرورش آبادان چه گذشت؟

در روز تلخ بمباران اداره آموزش و پرورش آبادان چه گذشت؟
ساختمان اداره آموزش و پرورش آبادان پس از بمباران

ایسنا/خوزستان دوم مهرماه سال ۱۳۵۹، سه روز پس از آغاز جنگ تحمیلی اداره آموزش و پرورش آبادان توسط نیروهای متجاوز بعثی مورد حمله قرار گرفت و معلمان مظلوم این شهر اولین شهدای فرهنگی کشور شدند.

۲۵ نفر از کارکنان آموزش و پرورش آبادان در حالی که جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره شروع یا تعطیلی سال تحصیلی دانش‌آموزان گرفته بودند، تنها دقایقی بعد از شروع جلسه با بمباران دشمن شهید شدند. هواپیماهای جنگنده رژیم بعث عراق این اداره و بخش‌هایی از شهر را ناجوانمردانه بمباران کردند و در پی آن، نیروهای فرهنگی و مردم بی‌گناه آبادان جان باختند.

هر چند سال‌ها از شهادت فرهنگیان آبادان گذشته است اما هنوز مهرماه که می‌رسد مردم خوزستان یادشان هست که در آن روز چگونه معلمان بی‌گناه آبادان به خاک و خون کشیده شدند؛ حالا خوزستانی‌ها انتظار دارند حداقل روزی در تقویم به نام این معلمان شهید در نظر گرفته شود.

روز «شهدای بمباران آموزش و پرورش آبادان» در انتظار تصویب شورای فرهنگ عمومی

سیدمحمد مولوی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بمباران اداره آموزش و پرورش آبادان در ابتدای جنگ تحمیلی یک رخداد و فاجعه فراموش نشدنی برای مردم آبادان است، اظهار کرد: مهرماه برای مردم شریف آبادان یادآور روزهای جانفشانی، از خودگذشتگی و عروج مردان بزرگ به سوی عرش الهی است؛ همکاران فرهنگی‌ام در دومین روز از مهر سال ۱۳۵۹ با حمله ناجوانمردانه دژخیمان بعثی، در محل اداره آموزش و پرورش آبادان به خاک و خون کشیده شدند تا نام معلم با شهادت پیوندی دیگر پیدا کند.

وی افزود: معلمان شهید آبادان که به عنوان نخستین معلمان شهید تاریخ دفاع مقدس شناخته می‌شوند تنها پس از چند روز از آغاز حمله بعثیان به میهن، با شهادت خود الگویی بزرگ برای فرهنگ ایثار و شهادت شدند تا راهشان توسط ۵ هزار معلم شهید و ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید از سراسر کشور ادامه پیدا کند.

مولوی گفت: موضوع ثبت دوم مهر به عنوان روز «شهدای بمباران اداره آموزش و پرورش آبادان» را دنبال کرده‌ایم. این پیشنهاد پس از تصویب در شورای فرهنگ عمومی شهرستان آبادان و استان خوزستان، اکنون در انتظار تصویب در شورای فرهنگ عمومی کشور است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم وزارت آموزش و پرورش برای تسریع در ثبت این روز پیگیری داشته باشد. این معلمان شهید باید توسط وزارت آموزش و پرورش بیش از پیش به جامعه به عنوان الگوهای تعلیم و تربیت شناسانده شوند.

وی با اشاره به برگزاری آیین‌های بزرگداشت این روز در آبادان، گفت: تکریم خانواده شهدای بمباران و بزرگداشت یاد شهدا باید به عنوان یک اولویت مورد توجه باشد.

در روز تلخ بمباران اداره آموزش و پرورش آبادان چه گذشت؟
دبیرستان دخترانه شاهد خدیجه کبری(س) که در محل اداره سابق آموزش و پرورش آبادان ساخته شده است

شهادت مظلومانه فرهنگیان خوزستان در جنگ

همچنین عبدالله حبیبی مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با گرامیداشت یاد شهدای اداره آموزش و پرورش آبادان اظهار کرد: در بمباران نیروهای بعثی در دوم مهرماه سال ۱۳۵۹، تعدادی از همکاران مظلوم ما شهید شدند و اکنون هر ساله مراسم گرامیداشت آن‌ها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به شهادت مظلومانه فرهنگیان در جنگ افزود: در جنگ تحمیلی حدود ۳۱۰ همکار فرهنگی و ۲ هزار و ۸۸۰ دانش‌آموز خوزستانی شهید شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص حمله ناجوانمردانه دشمن به اداره آموزش و پرورش آبادان گفت: زمانی که افراد نظامی یک حکومت تعهدی نداشته باشند، در بمباران‌ها به محلی که نشانه می‌گیرند دقتی نمی‌کنند و ملاک‌شان، صرف پیروزی است و برایشان مهم نیست که کودک، زن و اداره‌ها یا مدرسه‌ها را هدف قرار می‌دهند یا نه.

حبیبی عنوان کرد: اکنون در جهان نیز چنین چیزی مشاهده می‌شود و می‌بینیم اسرائیل دارد همین کار را با غزه انجام می‌دهد این در حالی است که اگر انسان، تعهد داشته باشد حتی در جنگ هم اصول اخلاقی و انسانی را رعایت می‌کند.

وی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی در جنگ با عراق، ضمن دفاع به تعهدات اخلاقی، اسلامی و انسانی عمل کرد و مناطق مسکونی، ادارات دولتی، مدارس و بیمارستان‌ها را مورد هدف قرار نداد اما وقتی افرادی تعهدی به انسانیت، اخلاق و دین خود نداشته باشند این نکات را رعایت نمی‌کنند که حادثه بمباران اداره آموزش و پرورش آبادان به دلیل بی‌تعهدی رژیم بعثی اتفاق افتاد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha