• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403070100877
  • منبع : نمایندگی اصفهان

اورژانس اصفهان بیش از ۵۰۰ نفر کمبود نیرو دارد

اورژانس اصفهان بیش از ۵۰۰ نفر کمبود نیرو دارد

ایسنا/اصفهان رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان اصفهان گفت: هم‌اکنون در اورژانس، ۵۵۴ نفر کمبود نیرو داریم. برای جذب نیرو تفاهم‌نامه‌ای میان بخش اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امضا شده است. اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مساعدت کند تا دو ماه آینده این مهم محقق می‌شود.

محمد زمانی، روز یکشنبه (۱مهرماه) در نشست خبری اورژانس واقع در مرکز مدیریت حوادث، بلایا و پایش مراقبت‌های درمانی ملک‌شهر اصفهان که به مناسبت روز «فوریت‌های پزشکی» (۲۶شهریورماه) برگزار شد، اظهار کرد: اورژانس اصفهان ۱۶۲ پایگاه جاده‌ای و شهری دارد. ۸۱ پایگاه آن شهری و مابقی آن جاده‌ای محسوب می‌شود. همچنین از یک اورژانس امداد هوایی و چند پایگاه مجهز به موتورلانس هم برخوردار است. هم‌اکنون در اورژانس اصفهان ۲۸۷ آمبولانس در حال بهره‌داری است که ۵۰ درصد آن‌ها عمری بیش از ده سال دارند.

وی ادامه داد: اورژانس اصفهان در ۶ ماه نخست امسال حدود ۵۸۰ هزار تماس تلفنی با اورژانس داشته است. درواقع، به‌طور روزانه بین حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تماس برقرار و بیش از یک‌سوم آن‌ها به فرستادن اورژانس منجر شده است. البته نباید فراموش کرد که در تمامی تماس‌های تلفنی، مشاوره‌ پزشکی ارائه می‌شود.

این مقام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: ۱۹زایمان در ۵ ماه اول امسال با مساعدت اورژانس انجام شد. همچنین در این مدت، ۳۲ مورد احیای قلبی ریوی (CPR) در زمان قبل از اعزام بیمار به بیمارستان به‌کوشش اورژانس صورت گرفت. امسال در مقایسه با سال گذشته میزان غرق‌شدگی بیشتر بود و در ۶ ماه نخست سال به ۷۵ مورد رسید. هر چند تاکنون در مقایسه با سال پیش تصادفات جاده‌ای کمتری رخ داده است.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان اصفهان با تأکید بر اینکه در فرآیند امدادرسانی، اورژانس فقط یکی از تیم‌های کمک‌کننده محسوب می‌شود، بیان کرد: اورژانس پیش‌بیمارستانی، هلال‌احمر، پلیس، آتش‌نشانی مجموعه‌ای از تیم‌های امداد و نجات هستند که هرکدام زودتر به محل حادثه برسد، باید به وظایف خود عمل کند.  

زمانی درباره کوتاه‌ترین مدتی که اورژانس وظیفه دارد خود را به محل حادثه برساند، توضیح داد: براساس تعاریف انجام‌شده، اورژانس در امدادرسانی حوادث جاده‌ای باید زیر ۴ دقیقه و در حوادث شهری باید زیر ۱۰ دقیقه در محل وقوع سانحه حاضر شود. هم‌ اکنون بیش از ۸۸درصد امدادرسانی‌ها در این بازه زمانی محقق می‌شود.

کلان‌شهر اصفهان به موتورلانس نیاز دارد

وی با نظر به این موضوع که ارائۀ خدمات به بیماران سکته مغزی، سکته قلبی، کودکان، مادران، باردار و افراد مسن جزو خطوط قرمز اورژانس و دارای اهمیت حیاتی است، یادآور شد: در اورژانس براساس امکاناتی که در اختیار داریم، موظفیم که ابتدا شرح‌حال گروه‌های مذکور را به‌طور دقیق دریافت و سپس به مراکز درمانی منتقل کنیم. در انتقال به مرکز نیز لزوماً نزدیک‌ترین مکان مدنظرمان نیست، بلکه بنا بر اقتضائات مناسب‌ترین مراکز درمانی را مدنظر می‌گیریم و بیمار را منتقل می‌کنیم.

این مقام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه امروزه در وضعیت تماس با اورژانس تحولات اساسی صورت گرفته است، تصریح کرد: امروزه سراسر استان به‌طور یکپارچه با سامانه ۱۱۵ تماس می‌گیرند. این مسئله یک مزیت داشته است و آن افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی امدادخواهی و امدادگیری است. در واقع، یک تجمیع مثبت هم صورت گرفته و سرویس‌دهی نیز افزایش یافته است. برخی تماس‌ها نیز اصلاً ضروری نیست و در این زمینه به فرهنگ‌سازی نیاز داریم.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان اصفهان با تأکید بر اینکه به تقویت تمام زیرساخت‌ها نیازمندیم، گفت: در این مسیر تلاش می‌کنیم، اما همچنان منتظر تأییدیه‌ها و حمایت‌های امنیتی هستیم. اگر این حمایت‌ها محقق شود، یک انقلاب در امدادرسانی اورژانس اصفهان صورت می‌گیرد، آنگاه اگر تماس‌گیرنده یا امدادخواه فقط نام شهرستانش را بگوید، کافی است. مابقی آدرس به‌طور کامل بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود. از وزیر بهداشت قول گرفته‌ایم که این موضوع در هیئت‌وزیران مطرح و پیگیری شود.

زمانی باتوجه‌به کلان‌شهر بودن اصفهان افزود: شهرهایی مانند اصفهان به موتورلانس یا اعزام تیم‌های موتورآمبولانس نیاز دارند. این دستگاه‌ها به عبور در تمام مسیرها مجاز هستند و راحت‌تر و سریع‌تر به مقصد می‌رسند. شهر اصفهان هم‌اکنون دارای ۴ موتورلانس است و ۴ دستگاه دیگر نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی با ذکر این نکته که در ۵ ماه اول سال ۳ پایگاه امدادرسانی به اورژانس اصفهان اضافه شده است، ادامه داد: طبق آمایش و اسناد، ما هم‌اکنون ۴۲ پایگاه از سرانه مدنظر عقب هستیم. حداقل ۴۰ پایگاه نیز به‌صورت شهری و جاده‌ای در سراسر استان باید اضافه شود تا به سرانه جمعیت و آمایش سرزمینی دست پیدا کنیم. یک پایگاه امداد هوایی نیز به‌زودی اضافه می‌شود.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان اصفهان با اشاره به اینکه ۱۲۴۰ نیرو در اورژانس مشغول به خدمت‌اند، اظهار کرد: هم‌اکنون در اورژانس ۵۵۴ نفر کمبود نیرو داریم. برای جذب نیرو تفاهم‌نامه‌ای میان بخش اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امضا شده است. اگر وزارت بهداشت مساعدت کند تا دو ماه آینده این مهم محقق می‌شود.

زمانی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا درخصوص سرانجام مطالبه‌گری نیروهای اورژانس در اصفهان که چندی پیش مطرح شده بود، بیان کرد: پس از طرح مطالبات، گفت‌وگوهای لازم با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و اورژانس کشوری صورت گرفت. هم‌اکنون درخواست کرده‌ایم که حقوق پایه این نیروها اصلاح شود. ماه گذشته نیز تمام معوقاتی را که قابل‌پرداخت بود، پرداخت کردیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha