• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070100539
  • خبرنگار : 71415

پالتیکو: آمریکا حضور نظامی در آلاسکا را تقویت می‌کند

پالتیکو: آمریکا حضور نظامی در آلاسکا را تقویت می‌کند
ناوشکن آمریکایی یو.اس.اس استرت در حال استقرار در بندر داچ هاربر آلاسکا

روزنامه آمریکایی گزارش داد ارتش این کشور یک روند پیوسته تقویت حضور نظامی خود در نزدیکی آلاسکا را در پیش گرفته و به بهانه افزایش فعالیت‌های نظامی چین و روسیه در منطقه، دست به استقرار یک ناوشکن و یک سامانه موشکی دوربرد خود در آنجا زده است.

به گزارش ایسنا، واشنگتن در راستای تقویت حضور نظامی خود در منطقه آلاسکا در طول یک ماه گذشته ناوشکن آمریکایی «یو.اس .اس استرت» را در پاسخ به اجرای عملیات از سوی کشتی‌های نیروی دریایی روسیه در حوالی آلاسکا، به این منطقه فرستاده است.

همچنین در این مدت گروهی از سربازان ارتش آمریکا به روی یک جزیره دوربرد منطقه آلاسکا فرود آمده‌اند و اسکادران‌های جنگنده‌ها و دیگر نیروهای هوایی آمریکایی که در آلاسکا مستقر هستند در حالت آماده‌باش بالا قرار گرفته‌اند.

پالتیکو می‌نویسد تقویت حضور نظامی آمریکا در آلاسکا بعد از اجرای عملیات‌هایی از سوی نیروی هوایی روسیه با دور زدن حریم هوایی آلاسکا و اجرای مانورهای نظامی مشترکی از سوی کشتی‌های جنگی چین و روسیه در اقیانوس آرام و در نزدیکی ژاپن به وقوع می‌پیوندد.

این نشریه آمریکایی ادعا می‌کند مسکو به سراغ قدرت‌نمایی در حوزه هند-اقیانوسیه و شمالگان رفته در حالی که روابطش با چین به لطف جنگ اوکراین تعمیق می‌شود. کشتی‌ها و هواپیماهای ارتش روسیه که دست به یک سری رزمایش‌ها در ابعاد گسترده در حوزه اقیانوس آرام زده، در حالی که پکن و مسکو به هم نزدیک‌تر شده و روابط اقتصادی خود را نیز در زیر سایه تحریم‌هایی که علیه آن‌ها اعمال شده تقویت می‌کنند.

اخیرا «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد: «مسکو برای جنگی با ناتو در حوزه شمالگان کاملا آمادگی دارد.»

بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی روسیه، لاوروف در اظهارنظرهایش در یک مستند که نخستین بار روز جمعه انعکاس یافت، گفت: «ما شاهدیم ناتو در حال تشدید مانورهای نظامی خود در ارتباط با بحران‌های ممکن در حوزه شمالگان است. کشور ما کاملا برای دفاع از منافعش به طور نظامی،‌سیاسی و از نقطه نظر فن‌آوری های دفاعی آماده است.»

حوزه شمالگان دارای مناطقی متعلق به هشت کشور شامل نروژ، سوئد، فنلاند، دانمارک، کانالا، آمریکا،‌ایسلند و روسیه بوده و همه آن‌ها به جز روسیه از اعضای ناتو هستند.

لاوروف تاکید کرد: «منطقه شمالگان خاک ائتلاف آتلانتیک شمالی نیست. کشورهای دیگری همچون چین و هند که در حوزه شمالگان قرار ندارند هم منافعی را در آنجا دارند.»

در ماه ژوئیه یک فرماندهی نظامی مشترک بین آمریکا و کانادا موسوم به «فرماندهی دفاع هوا-فضای آمریکای شمالی» (نوراد) اعلام کرد بمب‌افکن‌هایی از چین و روسیه را در فاصله ۲۰۰ مایل مانده به سواحل آلاسکا رهگیری کرده است. به نوشته پالتیکو این اولین بار بوده که هواپیماهای نظامی روسیه و چین در ضمن اجرای عملیات مشترک در آنجا مورد رهگیری قرار گرفته‌اند و آنها از یک پایگاه هوایی روسیه برخاسته بودند.

«دن سالیوان»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی ایالت آلاسکا گفت که «وضعیت به دلیل افزایش تکرر و ابعاد فعالیت‌های نظامی روسیه و چین در این منطقه نگران کننده است».

او با اشاره به اینکه برای تقویت زیرساخت و حضور نظامی در آلاسکا با رهبران ارتش آمریکا لابی گری کرده اظهار کرد: «جنگنده‌های آمریکایی از یک پایگاه هوایی در فاصله تقریبا ۱۰۰۰ مایل دورتر پاسخ دادند و لازم است که زیرساخت‌هایی در آلاسکا برای سریع‌تر کردن واکنش‌ها و پاسخ‌ها وجود داشته باشد».

به نوشته پالتیکو، استقرار نیروهای نظامی جدید ایالات متحده در آلاسکا و آماده باش آن‌ها در بحبوحه رهگیری مکرر هواپیماهای تجسس و شناسایی روسیه در نزدیکی حریم هوایی ایالات متحده و آغاز یک رزمایش بزرگ چین و روسیه در دریای ژاپن موسوم به «اقیانوس ۲۰۲۴»  با شرکت ده‌ها کشتی جنگی و بیش از ۱۲۰ هواپیمای نیروی دریایی صورت می گیرد.

حدود ۱۳۰ سرباز لشگر یازدهم هوابرد ارتش ایالات متحده و تیپ اول و سوم نیروهای ضربت چند دامنه ای این ارتش واحدهایی را به منطقه شمیا در جزایر آلیوتی آلاسکا به عنوان بخشی از یک مانور از پیش برنامه ریزی شده فرستاده اند.

ارتش آمریکا همچنین دست به استقرار یک سامانه موشکی «هایمارس» که از پایگاه مشترک لوئیس-مک‌کورد در واشنگتن منتقل کرده و رادارهایی برای ردیابی تهدیدات هوایی در آلاسکا زده است..

ناوشکن یو.اس.اس استرت هم اوایل ماه جاری میلادی بندر محل استقرار خود در سن دیگو را ترک کرد  وچند روز پیش بعد از گشت زنی در دریای برینگ در بندری منطقه داچ هاربر در حدود ۱۱۰۰ مایلی جنوب غربی انکوریج در جزایر آلوتی آلسکا که به ندرت مورد استفاده قرار می گرفت مستقر شد.

سخنگوی فرماندهی شمالی ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت این ناوشکن «برای حمایت از ماموریت دفاع وطنی دریایی فرماندهی شمالی ایالات متحده و در پاسخ به رزمایش شناخته شده روسیه در آن منطقه مستقر شده است.»

مقامات آمریکایی گفتند که به همکاری نزدیک با متحدان ناتو در زمینه تبادل اطلاعات و پاسخ های هماهنگ به فعالیت های روسیه در منطقه ادامه می دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha