• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403070100378
  • خبرنگار : 50560

مدیرکل بهزیستی استان:

۵ هزار معلول شنوایی از خدمات بهزیستی قزوین استفاده می‌کنند

۵ هزار معلول شنوایی از خدمات بهزیستی قزوین استفاده می‌کنند

ایسنا/قزوین مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ۴۹۹۷ معلول ناشنوا و کم‌شنوا از خدمات بهزیستی استان قزوین استفاده می‌کنند که از این تعداد ۲۱۲۹ نفر آنان بانو و ۲۸۶۸ نفر آنان آقا هستند.

علی دهباشی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا ضمن گرامیداشت هفته ناشنوا اظهار کرد: در استان قزوین، یک مرکز روزانه شنوایی به نام «پرنیان» وجود دارد که به ارائه خدمات گفتاردرمانی و تربیت شنیداری می‌پردازد، در حوزه معلولیت شنوایی، اولین اقدام بحث پیشگیری و کنترل شنوایی افراد از بدو تولد است، طرح غربالگری شنوایی نوزادان در استان قزوین هم‌زمان با سراسر کشور، در حال اجراست که کمک قابل توجهی به کاهش معلولیت‌های شنوایی کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد:  برنامه غربالگری شنوایی به‌منظور شناسایی و پیشگیری نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی هم‌اکنون در سطح بیمارستان‌هایی که تولد نوزاد در آن اتفاق می‌افتد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجش‌گران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان سنجش می‌شوند و در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی‌سنجی ارجاع شده و در آنجا پس از انجام آزمایش‌های تشخیصی تحت درمان قرار گرفته و در صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع می‌شوند.

دهباشی‌پور بابیان اینکه غربالگری کودکان این گروه سنی برای اولین بار در سال ۹۴ در شهر قزوین اجرا شد، خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه نخست امسال در طرح غربالگری شنوایی نوزادان ۶۸۰۰ نوزاد در بیمارستان‌ها استان قزوین سنجش شدند که از این تعداد ۲۰ نوزاد مبتلا به اختلالات شنوایی شناسایی شد.

وی با اشاره به کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا تصریح کرد: کاشت حلزون درواقع استفاده از یک وسیله کوچک الکترونیکی است که می‌تواند برای فردی که دچار کم‌شنوایی شدید و یا ناشنوایی کامل است، حس شنیدن صدا ایجاد کند.

دهباشی‌پور بیان کرد: این دستگاه، شنوایی طبیعی را بازنمی‌گرداند، ولی به فردی که دچار ناشنوایی است، صورت جدید و کارآمدی از صداهای موجود در محیط می‌دهد و او را قادر می‌سازد گفتار را به‌درستی درک کند. دستگاه کاشت حلزون با سمعک تفاوت زیادی دارد. سمعک‌ها درواقع صداها را تقویت می‌کند، درحالی‌که دستگاه کاشت حلزون، بخش‌های آسیب‌دیده گوش را دور می‌زند و به‌صورت کاملاً مستقیم عصب شنوایی را تحریک می‌کند.

وی گفت: کودکان و بزرگسالانی که از کم شنوایی و یا ناشنوایی کامل رنج می‌برند، می‌توانند کاشت حلزون را دریافت کنند. از ابتدای سال تاکنون، اعتباری برای انجام کاشت حلزون به بهزیستی استان قزوین ابلاغ نشده است. در حال حاضر کاشت حلزون برای استفاده در کودکان واجدالشرایط، از سن ۱۲ ماهگی نیز موردپذیرش قرار می‌گیرد و بهترین دوره برای یادگیری گفتار در این روش، از بدو تولد تا سه‌سالگی است که کودک بتواند به‌خوبی مهارت‌های گفتاری و زبانی خود را توسعه دهد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل کمک‌های مالی سال ۱۴۰۳، سقف کمک‌هزینه کاشت حلزون ۱۲ میلیون تومان و کمک‌هزینه تعمیر و یا تعویض قطعات کاشت، تا سقف ۸ میلیون تومان است؛ که از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۲، در بهزیستی استان قزوین تعداد ۱۶۱ نفر از کمک‌هزینه کاشت حلزون بهره‌مند گردیدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha