• شنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403063119992
  • خبرنگار : 30189

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور در مسکو مطرح کرد

«صلح» مانند «عدالت» و «آزادی» به سخره گرفته شده است

«صلح» مانند «عدالت» و «آزادی» به سخره گرفته شده است

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیستمین نشست مجمع بین المللی مسلمانان در مسکو با تاکید «صلح با آحاد بشر» و با اشاره به آنچه در غزه رح می‌دهد، گفت: رهبران ادیان در این برهه از زمان، بیش از هر زمانی مسئولیت دارند؛ اولا مسئولیت تبیین حقایق و ثانیا تلاش بی‌وقفه برای تحقق گفت‌وگو و صلح عادلانه.

به گزارش ایسنا، همزمان با ولادت پیامبر (ص) و هفته وحدت، بیستمین نشست مجمع بین‌المللی مسلمان با عنوان «مسیر صلح: گفت‌وگو مبنای همزیستی هماهنگ» در مسکو پایتخت روسیه برگزار شد و حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سخنرانان این رویداد دینی بود.

او با ابراز خرسندی از برگزاری بیستمین نشست مجمع بین‌المللی مسلمانان در مسکو و قدردانی از میزبانی شیخ راویل عین‌الدین، رئیس اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه و تبریک برای سی‌امین سالگرد تاسیس اداره دینی مسلمان روسیه و انستیتو اسلامی، ‌ اظهار کرد: خوشبختانه برادر عزیزم، آقای شیخ راویل عین‌الدین تلاش هوشمندانه و عالمانه‌ای برای مدیریت امور دینی مسلمانان روسیه در طول این سه دهه داشته‌اند و امیدوارم در ادامه نیز موفق‌تر از گذشته این مسیر را با یاری خداوند منان طی کنند.

ایمانی‌پور با ارجاع به سخنان رئیس اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه که از این گردهمایی با عنوان نشست تقریب مذاهب اسلامی در مسکو تعبیر کرده بود، به مفهوم «صلح» پرداخت و با بیان اینکه صلح ابعاد گسترده‌ای دارد و دامنه‌ی آن از صلح با خویشتن تا صلح با سایر موجودات و کائنات را در برمی‌گیرد، گفت: آنچه مسلمانان در سلام نمازهای پنجگانه می‌خوانند مصداقی از التزام مسلمین بر سلم و صلح با خود و دیگران است اما آنچه در این مجال به آن اشاره خواهم کرد مسئله‌ «صلح با آحاد بشر» است. بر اساس آموزه‌های دینی، تمام انسان‌ها مخلوق خداوند هستند و دارای حرمت و حقوق و باید حقوق آنها محترم شمرده شود. اولین گام در مسیر تحقق حقوق انسان‌ها  و برقرای صلح میان آنان، گفت‌وگو، همفکری، تعامل و همکاری جمعی برای همزیستی مسالمت‌آمیز است.

رییس دستگاه دیپلماسی فرهنگی ایران با طرح این سوال که صلح در چه شرایطی قابل تحقق و پایدار خواهد بود؟ اظهار کرد: این روزها کلمه «صلح» مانند بسیاری از واژگان با ارزش دیگر، نظیر «عدالت» و «آزادی» به سخره گرفته شده است. مگر می‌شود جمعی را بر جمع دیگر برتری داد و انتظار صلح داشت، مگر می‌شود ظلم را دید و سکوت کرد و به دروغ صلح را فریاد زد و انتظار تحقق آن را داشت؟ مگر می‌شود یک جامعه غنی و بهره‌مند را در کنار یک جامعه ضعیف و عقب نگه داشته شده قرار داد و انتظار صلح پایدار داشت؟ به اعتقاد ما مقدمه‌ هر صلحی، عدالت است و اساسا صلح غیرعادلانه پایدار نخواهد بود. برخی پا را فراتر می‌نهند و اساسا صلح را از مصادیق عدالت می‌دانند و اعتقاد دارند که عدل و عدالت یک اصل حاکم است و ملاک مقبولیت و پذیرش هر موضوعی است. این ملاک، باید «میزان و سنجه گفتگو» نیز قرار گیرد؛ گفت‌وگویی نتیجه بخش و موثر است که عادلانه باشد.

حمایت جهان اسلام از ملت مظلوم غزه و فلسطین

او همچنین بیان کرد: امروز مسئله اصلی و محوری جهان اسلام رنج و ستمی است که متوجه مردم مظلوم غزه و فلسطین است. نسل‌کشی و جنایتی که در غزه صورت می‌گیرد و سکوت و همراهی آمریکا و غرب بر این جنایات بی‌سابقه، پوشالی بودن مفهوم حقوق بشر آمریکایی و استانداردهای دو گانه غرب را به رخ جهانیان می‌کشد. علمای اسلام و رهبران ادیان در این برهه از زمان، بیش از هر زمانی مسئولیت دارند؛ اولا مسئولیت تبیین حقایق و ثانیا تلاش بی‌وقفه برای تحقق گفت‌وگو و صلح عادلانه.

ایمانی‌پور بیان کرد: امیدواریم گفت‌وگوهای سازنده در این نشست، زمینه صلح عاجل و عادلانه در سراسر گیتی به ویژه در «غزه‌ی مظلوم» را تسهیل کند.

محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری دینی و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان جمهوری اسلامی ایران به دعوت مفتی شیخ راویل عین‌الدین، رئیس شورای مفتیان روسیه برای شرکت در بیستمین مجمع بین‌المللی مسلمانان با عنوان «مسیر صلح: گفت وگو مبنای همزیستی هماهنگ» که ۳۰ و ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ با حضور نمایندگان ۴۸ کشور جهان درحال برگزاری است، به مسکو سفر کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha