• شنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403063119935
  • خبرنگار : 50088

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست مطرح کرد

کوخه‌ها در تایباد محلی برای شکارچیان غیرمجاز

کوخه‌ها در تایباد محلی برای شکارچیان غیرمجاز
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست تایباد گفت: هر سال از روزهای پایانی شهریور ماه تا ابتدای آذر ماه با خنک ‌شدن هوا، پرندگان شکاری سرزمین‌های شمالی از گونه‌های شاهینیان به تایباد سفر می‌کنند و در همین بازه زمانی، شکارچیان متخلف در کوخه‌ها به انتظار شکارشان می‌نشینند.

یوسف اربابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه کوخه‌ها در این شهرستان محلی برای شکارچیان غیرمجاز شده‌اند، اظهار کرد: کوخه (کوخت) گودالی است به عمق بیش از یک متر که شکارچیان متخلف در زمین حفر می‌کنند و سقفی قوسی‌شکل با سوراخ‌هایی برای دیدن اطراف روی آن می‌زنند.

وی ادامه داد: شکارچیان متخلف ساعت‌های طولانی از روز را در این کوخه‌ها به انتظار شکار می‌نشینند و طنابی بلند به‌ پای دلیجه‌ای (شاهینک) می‌بندند و پری از پای او آویزان می‌کنند، طعمه در بند به این سو و آن سو پرواز می‌کند، پرنده‌های شکاری مانند بحری، بالابان و شاهین در فرازی بالاتر آن را می‌بینند و به گمان اینکه شکار پیدا کرده‌اند به سمت طعمه پرواز می‌کنند.

اربابی بیان کرد: زمانی که پرنده به سمت طعمه پرواز می‌کند، کوخه‌نشین طناب را آهسته به سمت زمین می‌کشد تا طعمه و در پی آن، شاهینیان تیز پر پایین و پایین‌تر بیاید، هنگامی که پرنده شکاری به گمان صید طعمه در نزدیکی کوخه به زمین نشست، دامی را که از قبل پنهانی جاگذاری شده، گسترده تا این بار شکارچی، خود را در دام صیاد ببیند.

وی با اشاره به اینکه این قبیل دام برای شکار پرنده‌هایی گسترده می‌شود که در میان گونه‌های در معرض انقراض قرار دارند و با کاهش شمار جمعیت روبه‌رو هستند، اظهار کرد: این پرندگان به‌صورت غیرقانونی به کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس از جمله امارات و قطر قاچاق می‌شوند.

وی گفت: این پرندگان پس از اینکه تغذیه دستی و دست‌آموز شدند، دوباره از معبری غیرقانونی به ایران بازمی‌گردند تا به‌عنوان ابزاری مناسب برای شکار پرندگانی مانند هوبره، قرقاول، کبوتر وحشی و دیگرگونه‌ها توسط قوش‌بازان به کار گرفته شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست تایباد بیان کرد: برای مقابله با شکارچیان متخلف در راستای جلوگیری از قاچاق پرندگان اطلاع‌رسانی و جذب همکاری مردم از بهترین راهکارها به‌شمار می‌رود و از شهروندان تقاضا داریم در صورت مشاهده صیادان متخلف و کوخه‌نشین‌ها، با شماره ۰۹۱۵۸۲۸۰۳۴۱ تماس بگیرند و اطلاع‌رسانی کنند.

وی با اعلام نرخ جریمه شکار غیرمجاز افزود: جریمه شکار غیرقانونی هر قطعه شاهین، بحری و بالابان طبق اصلاحیه مصوبه شماره ۴۴۲ شورای عالی حفاظت محیط‌ زیست ۷۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و دلیجه ۵۹ میلیون و ۲۱۹ هزار تومان تعیین شده است و در صورتی ‌که پرنده شکارشده ماده باشد، این جریمه‌ها سه برابر محاسبه می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha