• شنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403063119870
  • خبرنگار : 71442

به بهانه پخش سریال‌هایی که نیمه‌کاره از شبکه سه پخش شدند

وضعیتی که سریال‌های کمدی تلویزیون با آن مواجه‌اند

وضعیتی که سریال‌های کمدی تلویزیون با آن مواجه‌اند

شبکه سه سیما بعد از انتخاب دو سریال کمدی «بدل» و «دربندون» که هرکدام نیمه‌کاره پخش و رها شدند، به طور غیرمنتظره‌ای به پخش سریال «غریبه» اقدام کرد؛ درامی پلیسی که این روزها در حال پخش است و البته توضیحی هم درباره علت پخش نشدن دو سریال قبلی داده نشد. هرچند اظهارات اخیر معاون سیما درباره‌ی ماجرای تولید و پخش این سریال‌های کمدی نیمه‌کاره، حکایت از وضعیتی دارد که بیش از همه لزوم توجه بیشتر بر کیفیت آثار به‌ویژه در ژانر طنز را طلب می‌کند.

به گزارش ایسنا، مدتی است ساخت گونه‌ کمدی و طنز در تلویزیون با کاهشی قابل ملموس روبه‌روست و هر از گاهی هم که سریال‌هایی تولید و پخش شدند، همچون سال‌های دور، با اقبال روبرو نبودند و همین اندک سریال‌هایی هم که تولید می‌شوند با مشکلاتی از قبیل کمبود کیفیت مواجهند.

با این حال تلویزیون غیر از سریال‌های مناسبتی همچون «زیرخاکی» و «نون خ»، در یکی دو سال گذشته سریال‌هایی چون «چرخ گردون»، «پلاک ۱۳»، «چشم‌بندی» و... را ساخت؛ سریال‌هایی که با اقبال مواجه نشدند و حتی واکنش‌های نه چندان مثبتی به آنها صورت گرفت.

تلویزیون اخیرا هم دو سریال «بدل» و «دربندون» که اتفاقا برای پخش از شبکه سه سیما تدارک دیده شده بودند، روی آنتن برد اما به دلایلی پخش آن‌ها نیمه‌کاره رها شد. هر چند اعلام شده بود قرار است بعد از ماه صفر به پخش برسند، با این حال شبکه سه سیما سریال دیگری را در دستور پخش قرار داد و هنوز تلکیف پخش آن دو سریال مشخص نشده است.

«بدل» به کارگردانی علی مسعودی ساخته شد. او پیش از این «نوروز رنگی» را برای نوروز ساخته بود. این سریال با داستان زندگی افراد ساکن در یک محله و خانواده‌ای با نام شخصیت اصلی رضا عطاران، به شبکه سه آمد اما تنها سه قسمت این سریال روی آنتن رفت و شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش باعث شد تا این سریال همچون دیگر برنامه‌ها و مجموعه‌های طنز تلویزیون چند روزی جایِ خودش را به مستندها و برنامه‌های مربوط به شهدای خدمت داد.

با این وجود، در ادامه خبری از پخش سریال بدل نشد و با اینکه از سوی عوامل تاکید شد این مجموعه ادامه خواهد داشت، این اتفاق نیفتاد و در ادامه اینگونه عنوان شد که تلاقی ساعت پخش سریال با مسابقات فوتبال یورو ۲۰۲۴ در شبکه سه سیما و در پیش بودن ماه‌های محرم و صفر، ادامه پخش این مجموعه تلویزیونی را به زمانی مناسب در ماه‌های آینده موکول کرد.

هر چند کارگردان توضیح داد که «تنها به علت اینکه سریال ما از یک نظم در پخش بهره ببرد این اتفاق افتاد که خوشایند ما هم هست و تصمیم‌گیری درباره پخش برعهده مدیران تلویزیون خواهد بود که فکر می‌کنم شاهد پخش سریال «بدل» در فصل پاییز باشیم.»

توضیحات رئیس مرکز سیمافیلم

رئیس مرکز سیمافیلم پیش‌تر در گفت‌وگویی با ایسنا باتایید اینکه یکی دو سال اخیر سریال‌های طنز در تلویزیون کم شده‌اند، درباره‌ی ماجرای «بدل» این چنین گفته بود: «حاشیه حذف «بدل» از کنداکتور پخش به دوره‌ای باز می‌گردد که اتفاق دلخراشی برای رئیس جمهور افتاد و ایشان به شهادت رسیدند و کشور پنج روز عزای عمومی بود. به همین دلیل نشد که سریال پخش شود. از ابتدا سریال «بدل» را طوری در کنداکتور گذاشتیم که تا قبل از جام ملت‌ها به پایان برسد اما یک هفته به دلیل عزای عمومی پخش نشد. هفته دوم هم به دلیل اینکه طنز جدی بود به احترام بازماندگان به پخش نرسید. هفته سوم هم به ۱۴ـ ۱۵ خرداد خورد و در نهایت با مذاکره‌ای که با مدیر شبکه داشتیم، به دلیل نامنظمی در پخش فوتبال‌ها، سریال «بدل» برای پخش به زمان دیگری موکول شد.

نقویان همچنین گفت: ‌خبرهایی که مبنی بر نداشتن کیفیت کار منتشر شد و حتی برخی رسانه‌های رسمی هم به آن دامن زدند، اخباری بود که هیچ منبعی نداشت. در مورد طنزهای جدید هم حتما اینطور نیست که بگویم با مخاطب ارتباط برقرار کند، حتی در مورد سریال‌های موفق مثل «پایتخت» هم که ساخته شد کسی به فکر نبود که فصل‌های دیگر آن ادامه‌دار باشد و یا حتی سریال‌های ۹۰ قسمتی مدیری هم زمان می‌بُرد تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.»

با این حال شبکه سه سیما «دربندون» را به طور ناگهانی جایگزین سریال «بدل» و روانه آنتن کرد اما بعد از پخش حدود ۱۸ قسمت پایان این سریال را اعلام کرد، در حالی که به این سریال با وجود بهره گرفتن از بازیگران مطرح طنز به کیفیت پایین آن نقدهایی وارد شد و ادامه آن بعد از ایام محرم و صفر به پخش نرسید و این شب‌ها سریال «غریبه» از این شبکه پخش می‌شود.

اظهارات معاون سیما/ «دربندون» کار قابل قبولی نبود

معاون سیما در پاسخ به پرسشی درباره‌ پخش ناقص سریال‌های کمدی «بدل» و «دربندون» به ایسنا این‌چنین توضیح داده بود: «سریال «دربندون» تا جایی که تولید شده بود پخش شد. پخش «بدل» هم به شهادت شهید رئیس جمهور خورد و عملا نمی‌توانستیم پخش کنیم، این سریال قطعا پخش می‌شود. اما سریال «دربندون» تولید سازمان صداوسیما نبود. ما پخش‌کننده بودیم. از طرفی هم تشخیصمان این بود که سریال، کار قابل قبولی نیست؛ یعنی کیفیت لازم را ندارد. بنابراین قطعی نیست ممکن است اصلاحاتی انجام شود و دوباره ادامه پیدا کند و فعلا متوقف است.»

اظهارات کارگردان «دربندون»: ناگهانی به وادی پخش افتادیم! / سریال نابود شد

حسن لفافیان هم در گفت‌وگویی با ایسنا درباره دلایل توقف پخش این سریال در شبکه سه سیما این چنین گفت: اینکه سیاست مدیران شبکه سه چیست، نمی‌دانم. قبل از تعطیلی کار صحبت از این بود که ۸۰ قسمت کار ادامه پیدا کند اما متاسفانه این کار را به وادی پخش انداختند که لطمه زیادی خورد وقتی آمادگی نبود، به ویژه کارهایی از جنس کمدی و طنز که لازم است چند قسمت تولید و دیده شود و عیب‌های آن برطرف شود و بعد  روانه آنتن شود. یادم است آن موقع در مورد سریال «پاورچین» آقای مدیری هم حتی بعضی از قسمت‌های آن قبل از پخش دیده می‌شد و درمورد آن نظر داده می‌شد تا اگر خوب نبود شخصیت و قصه را عوض کنند و طبیعی است وقتی یک کار ۸۰ و ۹۰ قسمت دارد باید ایرادگیری کرد و بعد پخش شود اما «دربندون» ناگهانی به وادی پخش افتاد آن هم به آن شکل.

او بیان کرد: فیلمنامه ۱۴ قسمت آماده شده بود اما به دلیل وضعیت پخش و صرفا پر کردن آنتن در ۲۰ دقیقه و ۲۵ دقیقه به ۱۸ قسمت رسید، تکه تکه شد و در واقع رسما کار نابود شد و در واقع کار اصلا شروع نشد که پایان داشته باشد. به دلیل فشاری که اتفاق افتاد انتهای قسمت را پایان فصل اول نوشتیم. چه فصلی؟ در ۱۳ قسمت که فصلی وجود نداشت!

کارگردان «کلبه‌ای در مه» و «حک رشد» همچنین گفت: «دربندون» چند ماهی است که تعطیل شده است و دلیل آن را تهیه‌کننده نبود بودجه اعلام کرد. دکوری با آن عظمت در شهرک پلیس ساخته شد، آن هزینه‌ مثل کارخانه‌ای که  آماده تولید محصول بود اما ما آن را رها کردیم و بودجه‌ی آن از بین رفت، کار تحویل داده شد و حالا عوامل دنبال پولشان هستند.

او در پاسخ به انتقادها به کیفیت پایین «دربندون» اظهار کرد: منکر این نیستیم که کار ضعیف نبود، اما فاجعه هم نبود که کار اینطور تعطیل شود. من کار «کلبه‌ای در مه» و «حکم رشد» را در تلویزیون داشتم. فشار پخش یکی از دلایل ضعف کار بود به طوری که کاری که در روز گرفته می‌شد شب پخش می‌شد و این برای ما خنده‌دار بود! اما من هنوز به عنوان کارگردان نمیدانم چرا کار خوابیده است اگر بحث کیفیت بود که باید می‌گفتند. کاش می‌گفتند کارت آنقدر ضعیف است که ما نمی‌توانیم کار را پخش کنیم. بارها این اتفاق افتاده در آثار دیگر اما، دلیل داشته‌اند و بعد از آن نشستی با سازندگان می‌گذارند و توضیحاتی را هم مطرح می‌کنند اما هیچ توضیحی به ما ندادند. ما ۲۳ قسمت از کار را زخمی کردیم و برخی قسمت‌ها هم در حال حاضر موجود است و ناقص مانده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha