• پنجشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403062919186
  • خبرنگار : 50653

دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان:

المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران به هویت مستقل دست یافت

المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران به هویت مستقل دست یافت

ایسنا/اصفهان دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: همان‌طور که سال گذشته وعده دادیم المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران توانست به‌عنوان یک رویداد سینمایی فرهنگی، هویت مستقل پیدا کند تا نوجوانان بتوانند بیشتر آموزش ببینند و با فیلم‌سازان در ارتباط باشند و خلاقیت‌های خود را نیز بروز دهند.

مجید زین‌العابدین امروز (پنجشنبه ۲۹شهریورماه) در آیین اختتامیه هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران و رونمایی از پوستر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان، اظهار کرد: خوشحالیم که به همت همکاران فرهنگی‌مان در شهرداری اصفهان توفیق پیدا کردیم که هشتمین المپیاد فیلم‌سازی را برگزار کنیم. ما نوجوانان بااستعدادی داریم که می‌توانیم به‌واسطه آن‌ها به آینده ایران امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: المپیاد سال جاری از یک رویداد درون ساختاریِ متصل به جشنواره، به یک رویداد فرهنگی هنری ساختارمند و مستقل تبدیل شد. همان‌طور که سال گذشته وعده دادیم المپیاد توانست به‌عنوان یک رویداد سینمایی، فرهنگی هویت مستقل پیدا کند تا نوجوانان بتوانند بیشتر آموزش ببینند، با فیلم‌سازان در ارتباط باشند و خلاقیت‌های خود را نیز بروز دهند.

زین‌العابدین با بیان اینکه این المپیاد وارد دوره نوجوانی شده، در دوره رشد و بلوغ قرار گرفته و جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز در دنیا شناخته شده است و امیدواریم یک روز به رویدادی بین‌المللی و جهانی تبدیل شود، افزود: نوجوانان در این المپیاد از ۱۴ استان و ۱۷ شهر سراسر ایران حضور دارند و به معنای واقعی کلمه، این رویداد، المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران است. همچنین امیدواریم با همدلی موجود در بنیاد سینمای فارابی و شهرداری اصفهان برای سال آینده المپیاد بزرگتری برگزار کنیم و بتوانیم نوجوانان بیشتری را در کنار خودمان داشته باشیم و برای رشد و تعالی در سینمای ایران تلاش کنیم.

دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تصریح کرد: هنرمندان اصفهانی کمک کردند تا نوجوانان بتوانند فیلم بسازند و درواقع اگر همت و همکاری هنرمندان اصفهان نبود کار نوجوانان مشکل بود. همان‌طور که به المپیاد هویت مستقل و رشد یافته دادیم برای جشنواره نیز چنین تدبیری صورت گرفته است. جشنواره از یک رویداد چهار تا پنج روزه به یک رویداد ۲۰ روزه تبدیل خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در ادامه نیز برای بچه‌های اصفهان و با همراهی سینماگران، برنامه‌های آموزشی خواهیم داشت و نمایش فیلم‌ها را نیز چند روز پیش از تاریخ اعلام شده آغاز خواهیم کرد. برنامه اصلی و رسمی ما ۱۴ تا ۱۹ مهرماه خواهد بود، بنابراین هم المپیاد و هم جشنواره در مسیر رو به رشد قرار گرفته و امیدوار هستیم برای شما مفید باشد.

آثاری را خلق کنید که به لایه ادراکی و ناخودآگاه وارد شده و ماندگار شود

سپس علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان اظهار کرد: اثر هنری باید قدرت نفوذ داشته باشد و این مسئله بستگی دارد که کار شما وارد کدام لایه ادراکی انسان‌ها شود. بعضی آثار تنها در حد حواس باقی می‌ماند، اما فراتر نمی‌رود. لایه دوم نیز مربوط به احساسات است و بر این اساس هیجانات مخاطب را درگیر می‌کند که دارای قدرت بالاتری است.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه در لایه سوم فکر و ذهن درگیر می‌شود و بر این اساس به‌طور طبیعی اثری که ذهن را به چالش بکشد، قدرت تأثیر و ماندگاری آن بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: اثری ماندگار و مؤثر در اصلاح و تغییر رفتار خواهد بود که بتواند به لایه چهارم نفوذ کند و وارد جان بشر شود. در واقع اثری که بتواند جان و ناخودآگاه بشر را تحت تأثیر خود قرار دهد بسیار ماندگار خواهد بود.

وی با بیان اینکه گاهی هنگامی که اثر ماندگاری را می‌بینیم، وارد ناخودآگاه ما می‌شود و رفتار، کنش و واکنش‌های ما تا سال‌ها تحت تأثیر این اثر هنری قرار می‌گیرد، یادآور شد: بعضی فیلم‌ها در لایه حواس قرار دارند و تا وقتی که حواس‌ ما جمع باشد با فیلم ارتباط داریم اما بعد از آن، قصه را فراموش می‌کنیم. سعی کنید آثاری را خلق کنید که به لایه ادراکی و ناخودآگاه وارد شده و ماندگار شود. امیدواریم در جشنواره‌های مختلف شاهد ظهور و خلق آثار خوب و متنوع شما باشیم.

پرچم سینمای ایران قوی‌تر از قبل پیش می‌رود

در ادامه نیز وحید ملتجی، مدیر هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان بیان کرد: باید گفت که این روزها در کنار هم روزها و خاطرات خوبی داشتیم. المپیاد امسال صد درصد رقابتی نبود، هرچند شش گروه نوجوان نخبه دور هم بودند و باید تأکید کرد که همه مدال‌های ما طلا است چراکه تمام این ۳۰ نفر سال‌ها کار کرده بودند.

مدیر هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان با اشاره به اینکه ۳۰ نوجوان حاضر در المپیاد در زیست حرفه‌ای و هنری و فضایی سالم، آموختند که چطور باید فیلم بسازند، ادامه داد: این نوید را به مردم ایران و خانواده‌ها می‌دهم که سال‌های بعد فیلم‌سازانی خواهیم داشت که پرچم سینمای ایران را قوی‌تر از قبل پیش می‌برند و امید است گام‌دوم انقلاب اسلامی با حضور این نوجوانان ویژه‌تر خواهد بود.

المپیاد، یک رویداد آموزشی بود

در پایان این آئین نیز نادره ترکمانی، عضو هیئت داوران با خواندن بیانیه‌ای برای جوانان هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران، یادآور شد: شما نوجوانان علاقه‌مند و با استعداد سینما هستید که قصد ورود به عرصه هنر را دارید. ما درست‌تر می‌دانیم قبل از اینکه شما را فیلم‌ساز صدا کنیم هنرمند خطابتان کنیم، اما هنرمند شدن مسیر دشواری است که سلوکی بلند مدت می‌خواهد.

وی با بیان اینکه شما می‌توانید هنرمندِ فیلم‌ساز باشید و برای اینکه هنرمند بمانید باید همیشه از خودتان مراقبت کنید، اضافه کرد: باید با مسائل واقعی مردم و کشور آشنا شوید و با کسب معرفت، مطالعه، تحقیق و پرسش از بزرگان و همچنین هنرمندان تجربه‌ای از فیلم ساختن به دست بیاورید.

این هنرمند با بیان اینکه هر درسی مشق لازم دارد و شما باید در این مشق‌ها چیزهای لازم را یاد بگیرید، افزود: المپیاد یک رویداد آموزشی برای شما برگزیدگان بود. آنچه که اینجا آموختید را مراقبت کنید گاهی آموخته‌ها فراموش می‌شوند. از این‌رو، آموخته‌ها را باید مرور، تثبیت، مواظب و ارتقا داد. آگاه باشید که از فیلم‌ها مشخص بود که دغدغه‌مند هستید و می‌خواهید برای مخاطبانتان تاثیر خیلی داشته باشید.

ترکمانی در پایان با اشاره به اینکه که فیلم‌سازی شغل است اما مسئولیت بزرگی دارد، خاطرنشان کرد: البته تمام کارها همینطور است اما چه بسا که مسئولیتش سنگین‌تر است. المپیاد مانند والدین شما دغدغه‌مند و حامی شما است و برای شما آرزوی خیر و خوشی دارد. نوجوانان عزیز هنرمند فیلم‌ساز در این راه و همه راه‌های زندگی‌تان خدا یار و یاورتان.

به گزارش ایسنا، در پایان این آئین، گروه‌های مختلف المپیاد فیلم‌سازی به سرگروهی «لیلی عاج»، «زیورحجتی»، «مریم بحرالعلومی»، «مرتضی علی عباس میرزایی»، «محمد حمزه‌ای» برای دریافت مدال به روی جایگاه رفتند و در پایان با حضور فرزندان شهدا از پوستر سی‌وششمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران به هویت مستقل دست یافت

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha