• پنجشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062918930
  • خبرنگار : 30147

معاون فرماندار مطرح کرد

تقاضای انتقالی معلمان، معضل جدی آموزش و پرورش صالح‌آباد

تقاضای انتقالی معلمان، معضل جدی آموزش و پرورش صالح‌آباد

ایسنا/خراسان رضوی معاون فرماندار صالح‌آباد گفت: نبود زیرساخت‌ها و کمبودها موجب شده که ۴۰ درصد معلمان صالح‌آباد تقاضای انتقالی از شهرستان را داشته باشند.

مرتضی یوسفی، در گفت و گو با ایسنا، از صالح‌آباد به عنوان شهرستان تازه تأسیس اما کمتر برخوردار نام برد و گفت: اکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در ۱۵۷ مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه از ۱۵۷ مدرسه ۱۰۱ مدرسه ابتدایی و ۵۶ مدرسه دیگر نیز در مقطع متوسطه اول و دوم هستند، از وجود ۲۳ کلاس درس کانکسی در این شهرستان خبر داد و افزود: اکثر کلاس‌های درس کانکسی در مدارس توسعه‌ای هستند؛ یعنی مدرسه‌ای توسعه یافته اما به دلیل اینکه با کمبود یک کلاس مواجه بوده از کانکس استفاده شده است.

معاون فرماندار صالح‌آباد با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۳ پنج مدرسه جدید با کمک خیرین و نوسازی مدارس به بهره‌برداری رسیده است، اظهار کرد: دو مدرسه در روستای حاجی‌آباد، یک مدرسه در روستای یکه توت، یک مدرسه توسط بنیاد برکت در روستای خرم‌آباد و یک مدرسه نیز در روستای درازاب افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

وی همچنین از در حال احداث بودن ۱۰ کلاس خیرساز با پیشرفت ۳۰ درصدی در شهر صالح‌آباد خبر داد و اظهار کرد: همچنین دو پروژه دیگر از جمله آزمایشگاه مرکزی و یک خوابگاه از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه و نوسازی مدارس در حال ساخت هستند که اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

یوسفی با بیان اینکه وضعیت در یک روستا به نام پده جان‌مراد نامناسب‌تر است، افزود: این روستا سه کلاس درس کانکسی دارد که در هر کدام ۱۵ دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند.

مشکلات اساسی آموزش و پرورش شهرستان صالح‌آباد

وی در ادامه به مشکلات اساسی و جدی حوزه آموزش و پرورش شهرستان صالح‌آباد اشاره کرد و گفت: چون صالح‌آباد شهرستان کم برخورداری است، نیروها راحت‌تر استخدام می‌شوند اما از سویی پس از مدتی اکثر نیروها رغبتی به ماندن در این شهرستان ندارند و تقاضای انتقالی می‌کنند.

تقاضای انتقالی معلمان، معضل جدی آموزش و پرورش صالح‌آباد

معاون فرماندار صالح‌آباد با بیان اینکه کمتر برخوردار بودن صالح‌آباد موجب شده که بیشتر نیروهای آموزش و پرورش این شهرستان غیربومی باشند، اظهار کرد: استخدام نیروهای غیربومی در آموزش و پرورش صالح‌آباد موجب شده که بیشترین تقاضا را برای نقل و انتقال در این شهرستان داشته باشیم.

صالح‌آباد جزو ۳ شهرستان اول استان که نیروها تقاضای خروج دارند

وی با اعلام اینکه صالح‌آباد جزو سه شهرستان اول استان است که نیروهای آموزش و پرورش بیشترین تقاضا را برای خروج از شهرستان دارد، گفت: متأسفانه در زمان نقل و انتقالات ۴۰ درصد کل نیروهایی که در شهرستان صالح‌آباد حضور دارند تقاضای انتقالی از شهرستان را داشته‌اند.

یوسفی بیان کرد: قطعاً این وضعیت آسیب‌های بسیاری به همراه دارد که نبود نیروی باتجربه در شهرستان از آن جمله است، آن‌هایی که استخدام می‌شوند پس از مدتی تقاضای انتقال می‌کنند.

وی با اعلام اینکه استخدام نیروهای غیربومی به یک معضل جدی برای حوزه آموزش و پرورش شهرستان صالح‌آباد تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: گرچه به لحاظ تعداد نیرو مشکلی نداریم اما اکثراً متقاضی رفتن از شهرستان هستند و این موجب شده نیروی با تجربه خوبی که باید چند سال در شهرستان باشد را نداشته باشیم.

شهر صالح‌آباد به شدت با کمبود فضای آموزشی مواجه است

معاون فرماندار صالح‌آباد از به کارگیری مجدد ۶۰ نفر نیروی خرید خدمات در آموزش و پرورش این شهرستان خبر داد و گفت: همچنین به دلیل اینکه روستاها کم برخوردار هستند اکثر والدین متقاضی ثبت‌نام دانش‌آموزانشان در شهر هستند که این موجب شده در شهر صالح‌آباد برای فضای آموزشی به شدت با کمبود فضای آموزشی مواجه باشیم.

هنرستان‌ها و معضل کمبود فضا و امکانات

وی در همین خصوص از کمبود ۵ مدرسه در  شهر صالح‌آباد خبر داد و افزود: گرچه دولت و مجموعه نظام سیاستی را مبنی بر رفتن دانش‌آموزان به سمت هنرستان‌ها و فاصله گرفتن از رشته‌های نظری دنبال می‌کند، اما در این شهرستان علاوه بر اینکه به لحاظ فضای کارگاهی به شدت با کمبود مواجهیم در همان هنرستان‌هایی هم که داریم به جد با کمبود تجهیزات مواجهند.

یوسفی تأکید کرد: اگر قرار است دانش‌آموزان را به سمت رشته‌های هنرستانی سوق دهیم به فضای کارگاهی و تجهیزات به روز نیاز داریم، گرچه اکنون در شهرستان دو هنرستان داریم اما به عنوان مثال در رشته مکانیک خودرو برای ۴۰ دانش‌آموز فقط دو موتور خودرو وجود دارد که نیاز به پشتیبانی و تجهیزات و فضای کارگاهی بیشتر است.

فرسوده بودن فضاهای آموزشی

وی با بیان اینکه در خصوص تجهیزات آموزشی نیز در شهرستان کم برخوردار صالح‌آباد با کمبود جدی مواجهیم، از فرسوده بودن ۳۰ درصد فضاهای آموزشی در حوزه روستایی و ۲۰ درصد در حوزه شهری خبر داد و گفت: تمامی این مدارس نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی هستند.

 معاون فرماندار صالح‌آباد اظهار کرد: جمعیت قابل توجهی از شهرستان در روستاها سکونت دارند، اما بالغ‌ بر ۳۰ مدرسه نیز دیوارکشی نیست که خود این مسائل و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی گفت: به عنوان مجموعه اجرایی شهرستان از مدیرکل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس انتظار داریم توجه ویژه‌ای به مدارس شهرستان کم برخوردار صالح‌آباد داشته باشند.

صالح‌آباد عقب‌تر از بسیاری استانداردها

یوسفی با اشاره به اینکه شهرستان صالح‌آباد از بسیاری استانداردهایی که در استان داریم عقب است، ادامه داد: شهرستان صالح‌آباد در حوزه نیروی انسانی ظرفیت بسیار بالایی دارد که قبولی‌های کنکور اخیر گواه بر این ادعا است، اگر توجهی به این موضوع شود قطعاً بسیاری از مشکلات شهرستان رفع خواهد شد.

تقاضای انتقالی معلمان، معضل جدی آموزش و پرورش صالح‌آباد

وی اظهار کرد: خوشبختانه مدیر آموزش و پرورش شهرستان چون بومی منطقه هستند به خوبی در جریان مسائل و مشکلات شهرستان بوده و تاکنون در راستای رفع مشکلات اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

معاون فرماندار صالح‌آباد فضاها و وضعیت آموزشی موجود شهرستان صالح‌آباد را در شأن مردم منطقه ندانست و اظهار کرد: امیدواریم با تلاش مضاعف وضعیت موجود بهبود پیدا کند.

جمعیت قابل توجهی از نیروها هر روز به تربت‌جام رفت و برگشت دارند

وی ادامه داد: چون اکثر نیروهایی که داریم غیربومی هستند، هر روز جمعیت قابل توجهی از آنها پس از پایان مدارس به تربت‌جام رفته و صبح روز بعد به صالح‌آباد برمی‌گردند که عملاً مشکلات بسیار زیادی را به خصوص در زمستان ایجاد کرده است.

یوسفی از مشکلات بسیار در حوزه زیرساختی جاده خبر داد و گفت: مسیر کوهستانی صالح‌آباد به تربت‌جام به طول ۹۰ کیلومتر وضعیت بسیار نامناسبی دارد که این رفت و آمدها عملاً در کیفیت آموزش مؤثر است.

صالح‌آباد ۵ سالی هست که از شهرستان تربت‌جام جدا شده و از سال ۱۳۹۷ به شهرستان ارتقا یافته است. این شهرستان که در شمال شرق ایران واقع شده، مرکز آن شهر صالح‌آباد است.

این شهرستان مرزی از شمال با شهرستان‌های سرخس، از جنوب با تربت‌جام و از غرب با مشهد و با کشورهای ترکمنستان و افغانستان نیز همسایه است و با وجود استقلال و انتزاع از تربت‌جام به لحاظ برخورداری از امکانات زیرساختی با کمبود و نبود مواجه است. 

شهرستان صالح‌آباد با ۵۵ هزار نفر جمعیت تلفیقی مرکب از اهل سنت و اهل تشیع و ۹۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای ترکمنستان و افغانستان در ۲۵۱ کیلومتری جنوب شرق مشهد قرار دارد که ۱۰ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن شهرهای صالح‌آباد و جنت‌آباد هستند و بقیه نیز با کشاورزی دیم در ۹۱ روستای دارای بیش از ۲۰ خانوار زندگی می‌کنند و ضرورت دارد با نگاه ویژه مسئولان به این شهرستان تازه تأسیس و رفع کمبودهای زیرساختی آن، مردم منطقه از ارتقا و تبدیل آن به شهرستان منتفع شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha