• پنجشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403062918900
  • خبرنگار : 30189

استقبال شهریاری از روابط عربستان و ترکیه و بیان چند توصیه به اتحادیه اروپا

استقبال شهریاری از روابط عربستان و ترکیه و بیان چند توصیه به اتحادیه اروپا

دبیرکل مجمع جهانی تفریب مذاهب اسلامی در افتتاحیه سی‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی گفت: گفت‌وگو یگانه راه برای دستیابی به صلحی پایدار در منطقه است و از اینکه کشورهای پیشتاز اسلامی همچون پادشاهی سعودی و ترکیه ایجاد پل‌هایی بین مذاهب اسلامی را در مکه و استانبول در دستور کار خود قرار دادند و ارزش‌های مشترک را به دور از تکفیر و افراطی‌گری دنبال می‌کنند، استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری -دبیرکل مجمع جهانی تفریب مذاهب اسلامی- در مراسم افتتاحیه سی‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی که صبح امروز پنج‌شنبه (۲۹ شهریورماه) در سالن اجلاس سران اسلامی برگزار شد ضمن تبریک میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تأکید بر مسئله فلسطین» به هدف پیگیری دیپلماسی تقریب و گفتمان امت واحده، برای تأسیس اتحادیه کشورهای اسلامی آغاز می‌شود. 

وی ادامه داد: از آقای پزشکیان کمال تشکر را دارم که در سفر خود به کشور عراق به این مفهوم بنیادین اشاره کردند و آن را به عنوان مطالبه‌ای اساسی یادآور شدند. این اندیشه عمیق که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (قدس سره) پایه‌گذار آن بودند، شایسته توجهی جدی و ویژه است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: هدف اصلی و بنیادین ما در کنفرانس‌های وحدت در چهار دوره اخیر این بوده است که جوامع اسلامی به سمت این مفهوم قرآنی آرمانی حرکت کنند و آن را به منصه ظهور برسانند تا مرزهای کشورهای اسلامی کمرنگ شود، پول واحد اسلامی رواج یابد و مجلس واحدی که بتواند قوانین و مقررات مشترک و اجتماعی را به تصویب برساند، در این اتحادیه فعال شود.

شهریاری تاکید کرد: در این برهه حساس تاریخی که جهان درگیر دو جنگ مخاطره‌آمیز و خانمان‌سوز است، باید به نکاتی اشاره کنم، ابتدا اینکه قرآن کریم یگانه راهنمای وحیانی حفاظت‌شده برای بشریت است. صلح و دوستی با مسلمانان و هم‌پیمانان و مقاومت در برابر طاغوت و ظلم مستکبران از آموزه‌های حیات‌بخش آن است و سه ارزش مشترک در جامعه انسانی یعنی کرامت انسان، عدالت و امنیت از جمله اهداف مشترک اسلامی برای توسعه پایدار در منطقه است. 

وی افزود: کرامت انسانی، عطیه‌ای الهی است که به طور یکسان و بدون ملاحظه افکار و عقاید هر انسانی از آن جهت که انسان است، از ناحیه خداوند به بشر اعطا شده است. مجموعه‌ای از خصوصیات این کرامت انسانی که اندیشه‌ورزی و خداجویی در رأس آنهاست، بشر را از بقیه موجودات عالم متمایز می‌کند. همچنین حق زیستن و حق دسترسی به آب و غذا و مسکن از بدیهی‌ترین حقوقی است که با اعطای کرامت به انسان متبلور گشته است.

رییس سی‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که هر نوع تعرض به این حقوق مصداق بارز ظلم است و عدالت، دستوری عقلی و الهی است برای اینکه بشر بتواند دولتی پایدار تأسیس کند که در آن حقوق تمامی انسان‌ها به طور یکسان فارغ از وابستگی‌های قومی، مذهبی و دینی محترم شمرده شده و زمینه‌ای برای تعاملات منصفانه اجتماعی به دست ‌دهد. 

شهریاری بیان کرد: زیاده‌خواهان و مستکبران عالم همواره با ابزارهای زر و زور و تزویر بر آن هستند که حقوق دیگران را به نفع خود مصادره کنند و برای دستیابی به منافع بیشتر از هیچ ظلمی دریغ ندارند، طوری که اینک در غزه و سرزمین‌های اشغالی دست‌شان به خون بی‌گناهان، کودکان، زنان و سالخوردگان آلوده گشته و بازخوانی تاریخ تلخ گفته ملکوتیان «اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء» را به خاطر آورده است. 

وی ابراز کرد: توبیخ الهی شامل حال آنانی شد که همانند بنی‌اسرائیل علیرغم اینکه پیمان بسته بودند که خون بی‌گناهان را نریزند و کسی را از خانه‌اش بیرون نکنند ولی نقض عهد کردند و «وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ لَا تَسْفِکُونَ دِمَاءَکُمْ وَلَا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ// ثُمَّ أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِیقًا مِنْکُمْ مِنْ دِیَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَیْهِمْ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ یَأْتُوکُمْ أُسَارَیٰ تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْکُمْ إِخْرَاجُهُمْ».

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: این وعده الهی در قرآن است که شما بنی اسرائیل علیرغم تعهد قبلی، دست‌تان را به خون بی‌گناهان آلوده و بسیاری را از خانه و کاشانه خود آواره کرده‌اید. خداوند به شما وعده داده که جزای این کار شما در دنیا خزی، خواری و رسوایی و در آخرت شدیدترین عذاب الهی است و بدانید که خداوند از کرده شما غافل نیست. «فَمَا جَزَاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذَٰلِکَ مِنْکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا ۖ وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یُرَدُّونَ إِلَیٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ».

شهریاری ادامه داد: ما امروز این وعده الهی یعنی این خذلان رژیم غاصب صهیونیستی را مشاهده می‌کنیم. در حوزه‌ نظامی با شکستی بدون دستاورد، در حوزه سیاسی با اختلاف درونی، در حوزه اجتماعی با تظاهرات علیه جنگ در خیابان‌ها، در حوزه فرهنگی با از دست دادن وجاهت جهانی و ترک گردشگران و در حوزه اقتصادی با بی‌اعتباری و توقف سرمایه‌گذاری خارجی به وضوح این ذلت، خسارت و خذلان نزد همه آشکار و مشاهده می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته سوم این است که امنیت جهانی در گرو پیشگیری از زیاده‌خواهی و منفعت‌طلبی مستکبران عالم است. کشورهای اسلامی منطقه و همسایگان ما بدانند که اهداف توسعه پایدار نیازمند امنیت جهانی و منطقه‌ای است و این امر بدون همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به این ارزش مشترک امکان‌پذیر نیست. 

همکاری‌های منطقه‌ای عاملی برای جلوگیری از جنایات جنگی در غزه است

رییس سی‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار کرد: ما می‌توانیم با همکاری‌های منطقه‌ای از جنایات جنگی که در غزه واقع شد و در کرانه باختری و فلسطین اشغالی و لبنان در حال وقوع است، پیشگیری کنیم و توقف این جنایات را در میدان عمل رقم بزنیم. 

شهریاری تاکید کرد: تأمین امنیت منطقه در گرو وحدت عملی کشورهای اسلامی در مقابله با رژیم غاصب و در تأمین امنیت برای مردم فلسطین است. ایجاد تمدن نوین اسلامی در گرو تأمین امنیت منطقه با استفاده از عقلانیت حاکمان کشورهای غرب آسیاست.

وی افزود: جنگ روسیه و اوکراین را نه تقابل اروپا با روسیه بلکه تقابل ناتو به سرکردگی آمریکا با روسیه می‌دانیم و به اتحادیه اروپا توصیه می‌کنیم که منافع خود را به منافع آمریکا گره نزند و بازخوانی منافع مشترک با روسیه را در دستور کار قرار دهد. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و انگلیس تمایلی به تقویت اتحادیه اروپا ندارند و منافع خود را در فروپاشی اتحادیه اروپا و سقوط ارزش یورو در این منطقه می‌دانند. اروپا باید با هوشیاری از این دام خطرناک جهانی فرار کند.

دولت‌های بیگانه نمی‌توانند صلح پایدار را در منطقه ایجاد کنند

شهریاری نکته چهارم خود را اینگونه تشریح کرد که مایه امید است که جهان اسلام رو به صلح عادلانه نهاده و تلاش می‌کند گفتمان ستیزه‌جویی را از منطقه حذف کند. ما از توقف جنگ‌های بی‌حاصل در یمن و سوریه استقبال کردیم و از بازگشایی سفارت کشورهای عربی در سوریه اظهار خشنودی می‌کنیم. 

به گفته وی، گفت‌وگو یگانه راه برای دستیابی به صلحی پایدار در منطقه است و از اینکه کشورهای پیشتاز اسلامی همچون پادشاهی سعودی و ترکیه ایجاد پل‌هایی بین مذاهب اسلامی را در مکه و استانبول در دستور کار خود قرار دادند و ارزش‌های مشترک را به دور از تکفیر و افراطی‌گری دنبال می‌کنند، استقبال می‌کنیم و این دو دولت کریم را به توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران دعوت می‌کنیم و از این که فراملی‌گرایی با محوریت افراطی‌گری قومی و مذهبی را به حاشیه می‌رانند، تشکر می‌کنیم. 

رییس سی‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی گفت: این حرکت می‌تواند الگویی برای دیگر کشورهای واگرای منطقه شده و این تنبه را ایجاد کند که هرگز دولت‌های بیگانه نمی‌توانند تأمین کننده صلح پایدار در منطقه باشند.

شهریاری یادآور شد: این حرکت دوجانبه به سوی یکدیگر، نویدبخش صلحی پایدار و همکاری‌ بادوام در منطقه است.امیدواریم همکاری کشورها گسترش یابد و به هم‌افزایی در حوزه دانش و فناوری، امنیت منطقه‌ای، قدرت سیاسی و مبادلات سودمند اقتصادی و فرهنگی منجر شود و هم‌گرایی رسانه‌ای جای واگرایی تبلیغات مذهبی را بگیرد و زمینه مساعدی برای تأسیس اتحادیه کشورهای اسلامی به دست دهد.

وی خاطرنشان کرد: نکته پنجم بنده این است که تأسیس امارت اسلامی افغانستان فرصتی تکرارناپذیر برای خدمتی عادلانه و صادقانه به همه اقوام و مذاهب مختلف برای طالبان به دست داده است. امیدواریم امارت اسلامی افغانستان با رعایت حقوق همه شهروندان و ایجاد فرصت‌های برابر برای آنها، اتهام قومیت‌گرایی و تبعیض را از خود بزداید. 

مجمع تقریب از دستیابی امارت اسلامی افغانستان به همه‌جانبه‌گرایی استقبال می‌کند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: تعصبات قومی و زبانی، جز بازگشت خسارات سابق و درگیری و نزاع ملی، پیامد دیگری در بر نخواهد داشت. در کنار آن، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آمادگی خود را برای ایفای نقش سازنده برای دستیابی امارت اسلامی افغانستان به همه‌جانبه‌گرایی اعلام می‌کند.

شهریاری در خصوص نکته ششم خود ابراز کرد: مدارس اسلامی و مؤسسات آموزشی و تعلیمی در سراسر جهان اسلام به خصوص در کشور پاکستان را دعوت می‌کنیم که تعلیمات افراطی‌گری و تکفیرگرایی را از درون خود بزدایند و اینک که کشورهای اسلامی بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده‌اند، طلابی تربیت کنند که نوک تیز پیکان و قلم خود را متوجه مستکبران عالم و طواغیت زمان بگیرند و از ایجاد تفرقه و تنازع درون جهان اسلام که دامی از سوی دشمنان جهان اسلام است، پرهیز کرده و محبت و رحمت را در بین مسلمانان ترویج دهند. وعده الهی به مغفرت و اجر عظیم در گرو دوستی با مسلمانان از همه اقوام و ملل و مذاهب اسلامی است.

وی در پایان گفت: نصرت الهی به حول و قوه الهی نزدیک است و "اخری تحبونها نصرٌ من الله و فتحٌ قریب و بشر المؤمنین.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha