• چهارشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403062818334
  • خبرنگار : 71415

نهادهای امدادرسان: ۸۳ درصد از کمک‌های غذایی وارد غزه نشده‌ است

نهادهای امدادرسان: ۸۳ درصد از کمک‌های غذایی وارد غزه نشده‌ است

داده‌هایی که از سوی بیش از ۱۲ گروه امداد بشردوستانه گردآوری شده‌اند، نشان می‌دهند رژیم صهیونیستی جلوی تحویل بیش از ۸۰ درصد محموله‌های کمک‌های غذایی به مردم گرفتار گرسنگی در نوار غزه را گرفته است.

به گزارش ایسنا، وبگاه آمریکایی «هافینگتون پست» نوشت همچنان که بمباران‌های بی‌وقفه رژیم صهیونیستی محله‌های نوار غزه را با خاک یکسان کرده و فلسطینی‌ها را به شهادت می‌رساند، تداوم مانع‌تراشی‌های این رژیم در قبال تحویل کمک‌های غذایی، دارویی،‌ سوخت و آب به غزه دارد هر چه بیشتر به فاجعه انسانی در این باریکه دامن می‌زند و سایه گرسنگی و بیماری بر سر ۲.۲ میلیون نفر فلسطینی ساکن این باریکه هر چه گسترده‌تر می‌شود.

«جولین ولدویک» مدیر امور غزه و کرانه باختری در سازمان امدادرسان بین‌المللی «کر» (CARE) اظهار کرد: «وضعیت نوار غزه خیلی قبل‌تر از تشدید جنگ در اکتبر گذشته غیر قابل تحمل شده بود اما حالا از فاجعه نیز فراتر رفته است.»

ولدویک ادامه داد: «ما در ۱۱ ماه گذشته به سطح شوک‌آوری از درگیری، آوارگی، بیماری و گرسنگی رسیده‌ایم. با این حال هنوز کمک‌ها را وارد نمی‌کنند و امدادگران در حالی که حملات و نقض قوانین بین‌المللی تشدید می‌شوند دارند بر سر جانشان ریسک می‌کنند.»

سازمان «کِر» یکی از ۱۵ سازمان امدادرسان فعال در غزه است که داده‌ها را در مورد تبعات محاصره رژیم صهیونیستی بر این باریکه تحلیل می‌کنند.

در ماه اوت در نتیجه محاصره رژیم صهیونیستی علیه غزه کاهش ورود محموله‌های کمک‌ها به این باریکه رکورد جدیدی را ثبت کرده و میانگین آن به ۶۹ کامیون در روز رسید و حدود نیمی از فلسطینی‌های ساکن جنوب و مرکز غزه هیچ جیره غذایی دریافت نکردند. این در حالی است که در اوت ۲۰۲۳ در هر روز کاری ۵۰۰ کامیون از کمک‌ها به این باریکه وارد می‌شد که همان زمان هم گروه‌های امدادرسان این میزان را ناکافی اعلام می‌کردند.

«محمد السقا» یک امدادرسان سازمان بین‌المللی آکسفام در غزه در ویدیویی در روز دوشنبه اظهار کرد: «در شمال نوار غزه سبزیجات تازه، میوه و گوشت دام و طیور نایاب است. ما به عنوان امدادرسان هم نمی‌توانیم کمک‌های کافی تحویل بدهیم چون با چالش‌های خیلی زیادی مواجهیم. ما شاهد کمبود گاز برای پخت و پز و سوخت که باعث مشکل پیدا کردن نانوایی‌ها، آشپزخانه‌های و و نقل و انتقال کمک‌ها شده است، هستیم.»

او ادامه داد: «وضعیت در هر روز تغییر می‌کند. گذرگاه‌ها یک روز بسته هستند و یک روز باز هستند. و حتی یک روز اجازه به ورود کالاها داده و روز بعد جلوی آن را می‌گیرند. امدادرسان‌ها در زمان حضور در نوار غزه یک مسیر مرگبار را برای تحویل دادن کالاها به مقاصد مورد نظر باید طی کنند. آنها هر روز دارند بر سر جانشان خطر می‌کنند.»

داده‌هایی که گروه‌های امدادرسان به غزه منتشر کرده‌اند نشان می‌دهند ۸۳ درصد کمک‌های غذایی ضروری وارد غزه نشده‌اند و این نسبت به سال گذشته میلادی ۳۴ درصد افزایش نشان داده است. گروه‌های امدادرسان هشدار می‌دهند این وضعیت به این معنی است که فلسطینی‌های ساکن این منطقه حالا به جای ۲ وعده غذایی در روز به یک وعده غذایی در روز دسترسی دارند.

به نوشته هافینگتون پست، برآورد می‌شود حدود ۵۰۰۰۰ کودک فلسطینی در رده سنی شش ماهه تا ۴ ساله نیازمند درمان فوری از بابت سوءتغذیه هستند. این آمار بر هشدار پزشکان مبنی بر اینکه کودکان بیشترین آسیب را از گرسنگی می‌بینند، اشاره دارد.

دکتر تامی ابوغنیم، پزشک اورژانس آمریکایی که اخیرا داوطلب امدادرسانی در غزه شد، ماه گذشته میلادی به هافینگتون پست گفت: «آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که حتی در جنوب غزه مقادیر بسیار محدودی از کمک های بشردوستانه وارد می شود و مردم به شدت دچار سوء تغذیه هستند. مردم در ضمن گرفتار شدن به گرسنگی نمی‌توانند از صدمات تروماتیک به خود بهبود یابند. رشد کودکان به دلیل گرسنگی برای سال‌ها مشکل پیدا می‌کند. مادران شیرده گرسنه نمی‌توانند فرزندان خود را سیر کنند. همه اینها نتیجه مستقیم محاصره غزه توسط اسرائیل است.»

اوایل ماه جاری میلادی «مایکل فخری» گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حق غذا در گزارشی گفت اسرائیل عمدا دارد به فلسطینی‌ها غزه و کرانه باختری گرسنگی می‌دهد تا با این سیاست جمعیت را از بین برده و اراضی را الحاق کند. فخری در گزارش خود نوشت: «شناخته‌شده‌ترین اقدامی که برای اعمال گرسنگی صورت گرفته سواستفاده از کمک‌های بشردوستانه چه با جلوگیری از ورود این کمک‌ها و چه با اهرم قرار دادن کمک‌ها در مذاکرات سیاسی مرتبط با جمعیت آسیب دیده، است.»

فخری در گزارش خود ضمن آنکه هدف اقدامات رژیم صهیونیستی علیه غزه را رقم زدن یک نسل‌کشی دانست، نوشت: «اسرائیل با از بین بردن و مسموم کردن زمین‌های کشاورزی و از بین بردن بنادر و کشتی‌های ماهی‌گیری تقریبا ۹۳ درصد اقتصاد کشاورزی، جنگلبانی و بخش شیلات غزه را از بین برده است.»

او ادامه داده است: «نمی‌توان به هیچ وجه به بهانه الزامات نظامی یک چنین نابودی را توجیه کرد چون در نتیجه آن تولید محصولات کشاورزی به صورت کامل متوقف و باعث می‌شود کل جمعیت به کمک‌های بشردوستانه برای تامین غذا وابستگی پیدا کنند. در مقابل اسرائیل از کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینی به عنوان یک سلاح سیاسی و نظامی استفاده کرد تا به فلسطینی‌های نوار غزه آسیب زده و آنها را بکشد.»

فخری قرار است ماه آینده میلادی گزارش خود را در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کند. گروه‌های امدادرسان فعال در غزه تاکید کردند اعضا باید از تل‌آویو بخواهند به همه موانعی که برای کمک‌رسانی ایجاد کرده پایان داده و فورا یک آتش‌بس دائمی را برقرار کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha