• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403061709754
  • خبرنگار : 71588

هشدار سازمان ملل نسبت به تشدید بحران گرسنگی در جهان با بحران غزه و سودان

هشدار سازمان ملل نسبت به تشدید بحران گرسنگی در جهان با بحران غزه و سودان

سازمان ملل در گزارشی ضمن هشدار نسبت به تشدید بحران گرسنگی در جهان اعلام کرد که میلیون‌ها تن در سرتاسر جهان با فقدان امنیت غذایی حاد دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در گزارش سازمان ملل آمده است، درگیری‌ها و تغییرات آب‌وهوایی منجر به افزایش آمار و ارقام مربوط به گرسنگی به‌ویژه در مناطقی مانند سودان و نوار غزه شده است.

براساس گزارش وبگاه عربی ۲۱، درپی انتشار این گزارش سه تن از مسؤولان سازمان ملل در گفت‌وگویی ویدیویی با خبرنگاران در نیویورک، از به‌روزرسانی گزارش نیم سال نخست سازمان ملل درخصوص بحران‌های غذایی در سال ٢٠٢٤ خبر دادند که تا اواخر ماه اوت سال جاری میلادی را پوشش می‌دهد.

این مسؤولان سازمان ملل بر نیاز مبرم به افزایش حمایت مالی در زمینه تامین نیازهای انسانی و تلاش و همکاری برای حل دلایل ریشه‌ای بحران‌های غذایی مانند جنگ‌ها و تغییرات آب‌وهوایی به‌منظور ممانعت از وخامت اوضاع و جلوگیری از گسترده‌تر شدن دامنه گرسنگی‌ها تاکید کردند.

در همین راستا، ماکسیمو توریرو، یکی از کارشناسان برجسته مسائل اقتصادی در سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در جریان این تماس، تصویری کلی از نتایج اصلی این گزارش را ارائه کرد.

وی تاکید کرد، تشدید روند درگیری‌ها در غزه و سودان و همچنین خشکسالی ناشی از پدیده جوی «ال نینو» و نیز افزایش قیمت مواد غذایی محلی در ١٨ کشور باعث شده است تعداد اشخاصی که با فقدان شدید امنیت غذایی مواجه هستند در مقایسه با سال گذشته میلادی افزایش یابد.

طبق این گزارش، تعداد کسانی که با سطوح فاجعه‌بار عدم امنیت غذایی روبه‌رو هستند در پنج کشور و منطقه در سال ٢٠٢٣، ٧٠۵ هزار نفر بوده‌اند اما این آمار در سال ٢٠٢٤ در چهار کشور و منطقه به ۱.۹ میلیون نفر افزایش یافته است.

توریرو خاطرنشان کرد این بالاترین رقم ثبت شده درباره بحران‌های غذایی است و غالبا دلیل آن جنگ در نوار غزه و سودان است.

امنیت غذایی در پنج مرحله دسته‌بندی شده است و سطح «بحران» یا فقدان امنیت غذایی شدید، مرحله سوم این طبقه‌بندی است. مرحله چهارم، سطح اضطراری است و مرحله پنجم، فاجعه یا گرسنگی مطلق است.

غزه در شدیدترین پدیده گرسنگی در طول تاریخ

توریرو درخصوص اوضاع غزه گفت، به رغم اینکه حدود ٢.٢ میلیون نفر در غزه نیاز مبرمی به غذا و کمک دارند، این منطقه همچنان در شدیدترین بحران غذایی در تاریخ گزارش ‌سازمان ملل قرار دارد.

سطح این بحران شدیدتر شده است و حدود نیمی از ساکنان این منطقه طی دوره ماه مارس تا ماه آوریل از این بحران رنج بردند، درحالیکه از ماه دسامبر ۲۰۲۳ تا ماه فوریه ۲۰۲۴ این آمار، یک چهارم جمعیت منطقه را شامل می‌شد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این آمار به ٢٢ درصد جمعیت یعنی حدود ٤٩۵ هزار نفر در بازه زمانی ژوئن تا سپتامبر ٢٠٢٤ برسد.

گرسنگی در اردوگاه زمزم

این کارشناس اقتصاد در سازمان فائو درخصوص اوضاع سوان نیز تصریح کرد گرسنگی در اردوگاه آوارگان «زمزم» در نزدیک شهر «الفاشر» در ایالت دارفور شمالی ادامه‌ دارد و پیش‌بینی می‌شود تا اکتبر آینده تداوم یابد.

وی عنوان کرد، شماری از مناطق دیگر در سرتاسر خاک سودان نیز به دلیل تداوم خشونت و محدودیت کمک‌های بشردوستانه، در معرض خطر گرسنگی قرار گرفته‌اند. این درگیری همچنان باعث وخیم‌تر شدن سریع امنیت غذایی در سودان می‌شود و برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۲۶ درصد مردم با سطوح بالایی از ناامنی غذایی حاد مواجه خواهند شد.

حدود ۲۵.۶ میلیون نفر در سطح بحران یا بدتر طبقه‌بندی شده‌اند.

طبق گفته توریرو، درگیری در سودان بر امنیت غذایی کشورهای همجوار مانند چاد و سودان جنوبی نیز سایه افکنده است.

از سوی دیگر، مایکل فخری، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حق غذا اعلام کرد که مقامات رژیم صهیونیستی درجریان جنگ در نوار غزه کمپین «گرسنگی دادن» را علیه فلسطینیان اجرا می‌کنند.

مایکل فخری در گزارشی که این هفته صادر شد، گفت این بحران ۲ روز پس از عملیات طوفان الاقصی و همزمان با اینکه رژیم صهیونیستی در واکنش به این عملیات اقدام به ممانعت از ورود تمامی مواد غذایی، آب، سوخت و سایر کمک‌های امدادی به غزه کرد، آغاز شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این اظهارات مدعی شد: اتهامات درخصوص ممانعت اسرائیل از ورود کمک‌های بشردوستانه «دروغ محض» است.

پس از فشارهای بین‌المللی گسترده به‌ویژه اعمال فشار ازسوی آمریکا، دولت نتانیاهو اقدام به گشایش تدریجی شماری از گذرگاه‌های مرزی تحت کنترل شدید کرد.

فخری خاطرنشان کرد این کمک‌های محدود در ابتدا غالبا روانه جنوب و مرکز غزه می‌شد که رژیم صهیونیستی به فلسطینیان دستور داده بود به این مناطق بروند نه به سمت شمال.

این کارشناس سازمان ملل همچنین گفت تا دسامبر ۲۰۲۳ فلسطینیان ۸۰ درصد ساکنان جهان را تشکیل می‌دادند که از گرسنگی و قطحی شدید رنج می‌بردند.

فخری ادامه داد، از آغاز جنگ غزه گزارش‌هایی را درخصوص انهدام و تخریب سیستم غذایی در این باریکه از جمله اراضی کشاورزی و ماهیگیری به‌طور مستقیم دریافت کرده و رژیم صهیونیستی از کمک‌های بشردوستانه به‌عنوان یک سلاح سیاسی و نظامی برای آسیب رساندن به ملت فلسطین در غزه و آزار و اذیت آنها استفاده کرده است.

در همین راستا، رژیم اشغالگر مدعی شد دیگر محدودیتی بر ورود کامیون‌های کمک‌رسانی از جمله مواد غذایی به غزه اعمال نمی‌کند.

بنیامین نتانیاهو در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود در روز چهارشنبه به ارقام نهاد نظامی اسرائیلی که بر ورود کمک‌ها به غزه نظارت می‌کند، اشاره کرد و مدعی شد که از زمان آغاز جنگ به غزه اجازه ورود ۷۰۰ هزار تن مواد غذایی به غزه داده شده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز در کنفرانس مطبوعاتی به نقل از دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) اعلام کرد: در دوره بین ۱۹ اوت تا پایان آن ۴۵۰ هزار وعده غذایی در میان خانواده‌های سرتاسر نوار غزه توزیع شد اما در مقایسه با ماه ژوئیه به دلیل دستورات مکرر تخلیه مناطق نوار غزه از سوی ارتش اسرائیل حدود ۳۵ درصد کاهش داشته است. بیش از یک میلیون نفر طی ماه اوت در جنوب و مرکز نوار غزه به هیچ سهمیه غذایی دست نیافتند.

وی گفت: انبارهای مواد غذایی برای برآورده کردن نیازهای شهروندان غزه کافی نیست. حملات مکرر، ناامنی، جاده‌های تخریب شده و محدودیت‌های اعمال شده منجر به کاهش شدید کمک‌های لازم برای ادامه عملیات کمک رسانی شده است و به دلیل گرم بودن هوا امکان فاسد شدن برخی مواد غذایی نیز وجود دارد.

رژیم صهیونیستی از هفت اکتبر جنگی خونین و ویرانگر را علیه نوار غزه به دنبال عملیات طوفان الاقصی به راه انداخت که تاکنون ده‌ها هزار شهید و مجروح بر جای گذاشته است. قطعنامه‌های شورای امنیت درباره لزوم آتش بس و احکام دیوان بین‌المللی دادگستری درباره لزوم ممانعت از نسل‌کشی در غزه این رژیم را از ادامه جنایت‌های خود باز نداشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha