• چهارشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403062818235
  • خبرنگار : 50038

شهر جهانی انگور در تب و تاب برداشت از تاکستان‌های پُربار

شهر جهانی انگور در تب و تاب برداشت از تاکستان‌های پُربار

ایسنا/همدان امروز ملایر در بحث تولید انگور و برداشت محصول از تاکستان‌های خود در سطح دنیا حرف اول را می‌زند و این روزها برداشت انگور از باغات سرسبز ملایر آغاز شده است.

انگور و کشمش ملایر امروز یک پای ثابت توسعه و تحول در این شهرستان است، طلایی سبزی که برند بهترین کشمش دنیا را از نظر ارزش غذایی یدک می‌کشد.

تاکستان‌های ملایر در سال 1397 به عنوان نظام میراث کشاورزی مهم در سازمان جهانی فائو ثبت شد، سطح باغات انگور ملایر 13 هزار هکتار است که بخش عمده‌ای از محصولات آنها تبدیل به انواع کشمش‌های مختلف شده و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 305 هزار تُن محصول از باغات انگور ملایر برداشت شود، طی سال‌های اخیر طرح فراز و داربستی‌کردن باغات انگور در ملایر کلید خورده و پیشرفت چشمگیری داشته است.

شهر جهانی انگور در تب و تاب برداشت از تاکستان‌های پُربار

مدیر جهاد کشاورزی ملایر در این رابطه گفت: سطح زیر کشت باغات انگور ملایر حدود 13 هزار هکتار بوده که شامل سطح زیر کشت باغات انگور بارور 12 هزار و 410 هکتار و غیر بارور 451 هکتار است.

علی رضا زنگنه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه پیش‌بینی میزان کل تولید انگور امسال بیش از 305 هزار تن در سال است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی درصد تولید 70 درصد از کل انگور تولید شده، تبدیل به انواع کشمش می‌شود، 30 درصد تولید کل انگور هم تبدیل به سایر محصولات فرآوری شده از انگور می‌شود.

این مقام مسئول توضیح داد: 70 درصد انگور تولیدی شهرستان با توجه به ضریب چهار به یک (یعنی چهار کیلو انگور و یک کیلو کشمش، تبدیل به تن انواع کشمش شامل آفتابی تیزابی تن، آفتابی غیرتیزابی تن، آفتابی دانه دار تن، کشمش کالیفرنی  تن و سایه خشک تن، می شوند.

زنگنه با بیان اینکه 12.5 درصد انگور تولیدی (با نسبت پنج کیلوگرم انگور به یک کیلوگرم) به هفت هزار و 601 تن شیره انگور تبدیل می شود، گفت: 4.5 درصد معادل 13 هزار و682 تن انگور به 3420 تن آبغوره تبدیل شود.

شهر جهانی انگور در تب و تاب برداشت از تاکستان‌های پُربار

مدیر جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: سه درصد انگور تولیدی معادل 9 هزار و122 تن انگور تبدیل به 1521 تن سرکه، شربت، باسلق و...10 درصد از انگور تولیدی معادل 30 هزار و 404 تن به صورت تازه خوری و ارائه انگور تازه به بازارمصرف می‌شود.

این مقام مسئول در رابطه با طرح فراز اظهارکرد: در کل داربستی کردن باغ‌های انگور موجب افزایش کیفیت و جلوگیری از اتلاف محصول می‌شود، کنترل علف هرز، شخم زمین، سم‌پاشی و هرس محصول از جمله ویژگی‌های مهم است که با کشت با روش داربستی می‌توان بدست آورد در صورتی که با کشت سنتی تمام این مراحل نیاز به نیروی انسانی و ‌در نتیجه صرف هزینۀ بیشتر دارد.

شهر جهانی انگور در تب و تاب برداشت از تاکستان‌های پُربار


زنگنه با بیان اینکه مزیت دیگر در روش داربستی عبور راحت‌تر ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی و ماشین‌های حمل و نقل است، افزود: اجرای طرح فراز در باغات انگور ملایر مجدانه پیگیری می‌شود و تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

جایگاه شاخص انگور ملایر در سازمان جهانی فائو

به گزارش ایسنا، جرقه ثبت جهانی نظام تولید انگور ملایر در درّه جوزان سال ۱۳۹۵ و در جهاد کشاورزی این شهرستان زده شد و پیرو آن موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان حامی و پشتیبان شهر جهانی انگور، آغازگر راهی بود که موجب شد تاریخ ۱۲ هزار ساله کشاورزی ایران در سازمان فائو به رسمیت شناخته شود؛ دستاوردی مهم که در مسیر پُر فراز و نشیب در عرصه جهانی، دولت تسهیل‌گر آن بود.

شهر جهانی انگور در تب و تاب برداشت از تاکستان‌های پُربار

پس از تایید مراحل مختلف پرونده ثبت جهانی انگور ملایر، نماینده سازمان فائو به همراه تعدادی از متخصصان و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی از سایت درّه جوزان بازدید کرد که در همین چارچوب ۲۵ مهر سال ۱۳۹۷ ملایر میزبان کارشناس فائو در امور جیاس (نظام‌های میراث کشاورزی مهم جهانی) و معاون پژوهشی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاروزی بود و این بازدید به مدت دو روز انجام و در تمامی حوزه‌های مدنظر گزارش‌های لازم تهیه و به فائو ارسال شد.

پیرو توافق‌های وزیر وقت جهاد کشاورزی و مدیرکل فائو درباره گسترش شناسایی جهانی پیشینه تاریخی و تنوع زیستی کشاورزی در کشورمان و همچنین تکمیل پرونده‌های مربوطه، نظام تولید انگور شهرستان ملایر در استان همدان به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان و دومین میراث کشاورزی مهم ایران پس از قنات کاشان، در دهم آذرماه سال ۱۳۹۷ در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) به ثبت رسید.

شهر جهانی انگور در تب و تاب برداشت از تاکستان‌های پُربار

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha