• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۵
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403062616964
  • خبرنگار : 50189

طرح «مسجد؛ پایگاه قرآن» در کرمان افتتاح شد

طرح «مسجد؛ پایگاه قرآن» در کرمان افتتاح شد

ایسنا/کرمان طرح «مسجد؛ پایگاه قرآن» به همراه رونمایی از کرسی‌های تلاوت قرآن کریم مساجد افتتاح شد.

حجت‌ الاسلام والمسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان عصر امروز، ۲۶ شهریورماه در مراسم افتتاح رسمی طرح « مسجد؛ پایگاه قرآن» به همراه رونمایی از کرسی‌های تلاوت قرآن کریم مساجد که توسط ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در محل دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان انجام شد؛ آن را اقدامی بسیار زیبا، جذاب و همراه با فکر نو در رابطه با ترویج کتاب هدایت انسان دانست.

به گفته وی، امیدواریم این کاری بسیار ماندگار و موثر باشد و باعث روی آوردن جوانان و نوجوانان به مسجد و قرآن و همچنین رونق مسجد شود.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه طرفداران قرآن کریم در مشرق زمین بسیار زیاد و قرآن در راس همه کتب آسمانی قرار دارد و در ادامه با تاکید بر اثرگذاری جاذبه‌های معنوی از جمله قرآن کریم، به مسلمان شدن یکی از اندیشمندان اهل فرانسه اشاره کرد که گفته است از متن کتاب‌های متعدد ادیان، با مطالعه به قرآن رسیدم و محتوای قرآن آنقدر من را تحت تاثیر قرار داد که یقین پیدا کردم حق با قرآن است و مسلمان شدم و بعد با مطالعه شخصیت‌های اسلام به شخصیت علی علیه السلام رسیده و الان شیعه ۱۲ امامی است.

امام جمعه کرمان ضمن قدردانی از دست‌اندکاران کرسی تلاوت مساجد تصریح کرد: قاریان شهر کرمان توانمند و برجسته‌اند و هم حرف برای گفتن دارند و هم برنامه قابل ارائه؛ ان‌شاءالله هیئت امنا بستر را فراهم کنند تا کرسی تلاوت تبدیل به یک جریان پررنگ در مساجد شود و این مهم گسترش یابد و همه مساجد شهر را پوشش دهد و هر کس در هر نقطه‌ای از این کرسی‌ها بهره ببرد.

همچنین در این مراسم محسن روحی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در تشریح این طرح گفت: در گام نخست ۲۵ کرسی تلاوت در ۲۵ مسجد برای اجرای هفتگی جانمایی می‌شود و امیدواریم تا پایان سال مساجد بیشتری در این طرح شرکت کنند و به تدریج کل مساجد را در برگیرد.

وی امام جماعت، هیئت امنا، قاری قرآن و کانون مسجد را از ارکان مهم در راستای اجرای این طرح دانست و در ادامه مرحله دوم کار را ارتباط‌گیری مساجد با یکدیگر اعلام کرد و افزود: توان ارشاد در مرحله اول برای ۲۵ مسجد بود.

آیت‌الله احمد شیخ‌بهایی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان بیان کرد: قرآن یک زبان هنری دارد و در زمانی که شعر در جامعه عرب جاهلی مورد توجه بود، متنی ارائه شد که از شعر بالاتر بود.

به گفته وی، به تعبیر حضرت امام(ره) هنر صیقل دهنده است که مردم باید جذب آن شوند و از هنرهای شنیداری و دیداری به هنر معرفت، هنر انسان‌سازی کتاب دنیا و آخرت برسیم.

آیت‌الله شیخ‌بهایی با اشاره به نهادینه شدن طرح تلاوت نور مساجد، گفت: تلاوت مجلسی در مساجد کم‌رنگ است و یک هنر می‌خواهد تا دلها جذب شوند و به یک ترجمه تفسیری برسند تا مردم نسبت به آیه‌های قرآنی و ترجمه آن بیگانه نباشند.

به گزارش ایسنا، علی مهدی‌خانی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان گفت: المان‌های این طرح از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به ۲۵ مسجد در شهر کرمان اهدا می‌شود.

طبق اعلام مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان، طرح مذکور هر هفته طی یک جلسه نیم ساعته با قرائت مجلسی‌ اجرا می‌شود.

 وی از ثبت‌نام ۶۲ نفر قاری قرآن استانی، کانونی و محله‌ای تاکنون برای شرکت در این طرح خبر داد و گفت: ارتباط مساجد با یکدیگر و برگزاری مسابقات قرآن محله‌ای یکی از اهداف اجرای این طرح است و مبنای این طرح فرمایشات رهبری در محفل انس با قرآن در فروردین ماه ۱۴۰۱ است.

مهدی‌خانی ترویج و تبیین قرآن، تفسیر، مفاهیم قرآنی و ترغیب جوانان و نوجوانان به این مهم را از دیگر اهداف این طرح دانست و بیان کرد: سعی در گسترش اجرای طرح، ارتقا و افزایش تعداد مساجد داریم.

مجید طالبی‌زاده از قاریان شاخص استان و کشور هم تاکید رهبری بر راه‌اندازی کرسی تلاوت را مورد اشاره قرار داد و انگیزه و استمرار را در این رابطه مهم خواند و اظهار کرد: در برخی جلسات عزاداری و جشن‌ها متاسفانه قرائت قرآن جزو فرعی‌ترین کارها قرار گرفته است در حالیکه ارزش و حرمت قرآن باید رعایت  شود و این به تشریفات نیست باید با انگیزه و به صورت مستمر جلسات قرآن برگزار کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha