• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403062616619
  • خبرنگار : 71342

هدف نمایش خلاق، اجرای تئاتر نیست

هدف نمایش خلاق، اجرای تئاتر نیست
عکس تزیینی است

یک کارگردان تئاتر با تاکید بر اهمیت نمایش خلاق در رشد و پرورش کودکان، خاطرنشان کرد: در نمایش خلاق دنبال اجرای تئاتر نیستیم بلکه در این شیوه، پروسه تمرین برای رشد کودکان اهمیت پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، بهرام بهبهانی، کارگردان تئاتر و عضو هیات انتخاب بخش نمایش خلاق جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تشریح اهمیت نمایش خلاق در رشد کودکان اضافه کرد: نمایش خلاق، نیازمند خلاقیت و ذهنی باز است که مربی بتواند ایده‌های خود را پیش ببرد و تسهیلگر نیز در حین ارائه کار، قابلیت این را داشته باشد که تغییر کند و بازی را ارتقاء دهد.

او با بیان این که کودک و نوجوان در نمایش خلاق به رشد اجتماعی می‌رسد، اضافه کرد: نمایش خلاق کار خود بچه‌هاست و تسهیلگر به‌عنوان کسی که بازی را برای بچه‌ها هدفمند می‌کند یا نقش راهنما و مربی را بر عهده دارد، حضور پیدا می‌کند. بچه‌ها در نمایش خلاق به خیلی نکات پی می‌برند. اولاً به رشد اجتماعی می‌رسند. روابط و ارزش‌ها را می‌شناسند و رشد صوتی و آوایی دارند.

بهبهانی با اشاره به دیگر ویژگی‌های نمایش خلاق افزود:کودکان در نمایش خلاق درست حرف زدن، تعامل‌کردن، مشارکت داشتن و گروهی کارکردن را یاد می‌گیرند. همه با هم هدفی را در پیش می‌گیرند و آن را جلو می‌برند که بسیار مهم است.

این کارگردان و مربی تئاتر با اشاره به اینکه نمایش خلاق مال بچه‌هاست، توضیح داد: در نمایش خلاق، ما به دنبال یک اجرای صِرف نیستیم بلکه به دنبال تغییر و پروسه تمرینی هستیم که می‌تواند بر رشد و پرورش کودکان موثر باشد.

او افزود: در واقع نمایش خلاق در جهت رشد عمل می‌کند و کودک و نوجوان به یک مفهوم درست، مثبت و خوب از خود دست می‌یابد. به‌ نوعی می‌توان گفت به خودباوری، همدلی، مشارکت و آگاهی اجتماعی دست پیدا می‌کنند. اگر دچار چالشی شوند این مهارت را پیدا می‌کنند تا بتوانند آن مسئله را حل کنند.

بهبهانی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف نمایش خلاق همین شناخت هنر نمایش است. در نمایش خلاق، بچه‌ها با هنر تئاتر آشنا می‌شوند که خود هنر تئاتر هم یک هنر جامع‌الاطراف از موسیقی، تجسمی، نقاشی، نور، رنگ و... است.

هدف نمایش خلاق، اجرای تئاتر نیست

عضو هیات انتخاب بخش نمایش خلاق نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری همچنین یادآوری کرد: هیچ یک از جشنواره‌های تئاتری ایران، بخش نمایش خلاق را در خود جای نداده‌اند و این نکته بارز و مثبت جشنواره هنرهای نمایشی کانون است.

بهبهانی با ارایه توضیحاتی درباره روند پذیرش آثار در این جشنواره اضافه کرد: در آثار منتخب تلاش شد تا استانداردهای نمایش خلاق رعایت شود اما به‌ هرحال یک سری نکات وجود دارد از جمله این که همچنان دوستان باید آموزش ببینند، مطالعه کنند، خوب ببینند و تجربه کنند.

کارگردان نمایش «چیزی شبیه برف» درباره برگزاری جشنواره هنرهای نمایشی کانون توضیح داد: کانون پرورش فکری به دلیل پیشینه هنری خود و بزرگانی که از دل آن بیرون آمده‌اند، جایگاه بسیار مهمی دارد. صاحب‌نظران باید برای این جشنواره یک هدف و برنامه‌ریزی مناسب داشته باشند تا با سایر جشنواره‌ها در این حوزه متمایز باشد و گسترش پیدا کند چرا که این قابلیت را دارد تا در همه‌جا اجرا شود. به ویژه که کانون در همه جای ایران مرکز دارد و می‌تواند با استفاده از این فرصت، این جشنواره را در همه ایران برگزار کند.

بهبهانی تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این جشنواره همین بخش نمایش خلاق است که هیچ یک از جشنواره‌های تئاتری ایران این بخش را در خود جای نداده است و این نکته بارز و مثبت جشنواره هنرهای نمایشی کانون است. به ‌نوعی می‌توان گفت نقطه قوت و کلیدی جشنواره است حالا باید برای آن برنامه‌ریزی داشت تا جشنواره اصلاً مال بچه‌ها باشد، در واقع بچه‌ها کارگزارش باشند، حتی دبیر آن می‌تواند از میان خود بچه‌ها انتخاب شود. این جشنواره را می‌توان از دل کانون بیرون آورد و گسترش داد. باید با توجه به اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه‌هایی پیدا کنیم که این جشنواره متفاوت از جشنواره‌های دیگر باشد.

او در پایان با ابراز امیدواری از تداوم جشنواره هنرهای نمایشی کانون گفت: این جشنواره متعلق به بچه‌های ایران و تمام پیشکسوتان و هنرمندانی است که از دل کانون بیرون آمده‌اند. کانون پایه‌گذار هنری شدن این افراد بوده است. بنابراین جشنواره مال همه و مال ایران است. امیدوارم همچنان گسترده و مداوم برگزار شود. 

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان روزهای ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز تئاتر کانون کانون پرورش فکری واقع در پارک لاله تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha