• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403062616531
  • خبرنگار : 71625

دبیر جشنواره ملی موسیقی جوان:

هر سال با شرمساری داوران را به جشنواره جوان دعوت می‌کنیم!

هر سال با شرمساری داوران را به جشنواره جوان دعوت می‌کنیم!

حمیدرضا اردلان در نشست خبری جشنواره موسیقی جوان گفت: ما هر سال با شرمساری داوران را به جشنواره موسیقی جوان دعوت می‌کنیم؛ چراکه دستمزد خاصی به آنها نمی‌دهیم. از طرفی بودجه آنقدری نیست که بتوانیم جایزه‌ای به شرکت‌کنندگان بدهیم که گرهی از کار آنها باز کند.»

به گزارش ایسنا، نشست خبری «هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان» امروز ـ‌دوشنبه ۲۶ شهریورماه ـ   در دفتر موسیقی با حضور حمیدرضا اردلان (دبیر جشنواره) و محمدعلی مرآتی (مدیر اجرایی) برگزار شد. 

حمیدرضا اردلان (دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان) در ابتدای این نشست رسانه‌ای گفت: بنده از دوره شانزدهم مسئولیت برگزاری این جشنواره را به عهده گرفتم و با توجه به اینکه در دوره‌های قبلی هم به عنوان مشاور حضور داشتم در جریان مباحث و چالش‌های مربوط به این رویداد قرار داشتم. باید بگویم مدیریت این رویداد کار بسیار سختی است؛ چون در مواجهه با معرفت موسیقاییِ جامعه موسیقی است. این موضوع خیلی مهم است که می‌توانیم در حوزه «موسیقی» به آن اشاراتی داشته باشیم. تم موسیقی واقعا پیچیده‌تر از این حرف‌هاست و این فستیوال به عنوان جشنواره ملی موسیقی جوان هم در این چارچوب قرار دارد. به اعتقاد من این رویداد یک جشنواره نیست؛ بلکه یک «آزمون» است که در دوره اول می‌توانست به همین نام پیش روی مخاطبان قرار گیرد.

او ادامه داد: این جشنواره عنوان «ملی» دارد که من آن را گسترده‌تر از فرهنگ تمدنی ایران می‌دانم؛ چون می‌تواند فراتر از این مسائل مورد بحث و بررسی قرار گیرد. وقتی این عبارات در کنار کلیدواژه «جوان» قرار می‌گیرد، ماجرا بسیار گسترده می‌شود. شرایطی که وابسته به تعاریف زمان، مکان و هویت هستند، نسل جوان می‌تواند آنها را به راهی ببرد که یا به گذشته وابسته است و یا به غیر از این موضوع ربط دارد. مفاهیم جشن، ملی، موسیقی و جوان را من به خاصیت رسانه مرتبط می‌دانم؛ چرا که معتقدم این رسانه است که می‌تواند امکانی برای موسیقیدان نسل جوان فراهم کند تا بتواند حقیقت نسل خود را بروز دهد. رسانه حتی می‌تواند در سرنوشت جشنواره تغییرات اساسی ایجاد کند.

این استاد دانشگاه افزود: بحث جوان‌گرایی در اداره جشنواره، بحث مهم دیگری است که در جشنواره ملی موسیقی جوان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. 

برنامه و بودجه باهم معنا پیدا می‌کنند

اردلان همچنین درباره علت حمایت نشدن برگزیدگان جشنواره پس از اتمام هر دوره گفت: برنامه، واژه‌ای همراه آن است. برنامه محض وجود خارجی ندارد. حتی می‌توان گفت در این عرصه اجرایی بی‌معنی است. برنامه و بودجه با هم هستند. متاسفانه بودجه فرهنگی در جامعه ما در اولویت نیست؛ یا باید مسئولیتی را در جشنواره ملی بپذیریم که حذف نشود یا باید بگوییم تا بودجه کافی نباشد کاری نمی‌کنیم.

این یک سیاست کلان فرهنگی است که باید در اسناد بالا دستی موضوع معرفت شنیداری جامعه برای آنها مهم باشد تا بتوانیم به عنوان متخصصان نقش ایفا کنیم. رسانه‌ها باید روی این موضوع کار کنند که بودجه جشنواره چقدر است. 

صدا و سیما جشنواره موسیقی جوان را پوشش دهد

او در ادامه صحبت‌هایش به الزام حمایت صدا و سیما از جشنواره پرداخت و گفت: صدا و سیما در حوزه موسیقی خوب عمل نکرده است و بنابرین یک آشفتگی در گوش معاصر ما وجود دارد. صدا و سیما باید به خودش بیاید و به سمت مباحث آکادمیک و تخصصی برود. از صدا و سیما می‌خواهم جشنواره را پخش زنده کند. اگر به لحاظ تصویر پخش اجراها مشکل دارد حداقل از رادیو بیایند و این جشنواره را به گوش مردم برسانند. مسئولین محترم صدا و سیما! به جشنواره بیایید و زحمات فرزندان این مرز و بوم را که در گرما و سرما تمرین کرده‌اند، به سمع مردم برسانید. 

این هنرمند درباره علت نبود دبیرخانه دائمی برای این جشنواره گفت: برنامه‌ریزی برای این جشنواره یک سال کار است. به محض اینکه این فستیوال تمام می‌شود، دوباره شروع می‌شود. ۲۱۱۷ نفر در عرصه سازهای فراوان شرکت می‌کنند. تماس با ۹۰ داور، هماهنگی با آنها، اطلاع‌رسانی کاری یک ساله و سخت است. این دبیرخانه به طور محتوایی وجود دارد اما اینکه چرا تا کنون یک دبیرخانه ثابت و محتوایی نداشته است جای سوال است!

جشنواره موسیقی جوان بهترین کنکور موسیقی کشور است 

همچنین محمدعلی مرآتی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) در سخنانی گفت: مفتخرم به عنوان مسئول انجمن موسیقی ایران، مسئولیتی در فاخرترین جشنواره موسیقی کشور داشته باشم. جشنواره موسیقی جوان از فردا در سالن رودکی برگزار می‌شود. ۲۱۱۷ نفر متقاضی داشته‌ایم که نشان دهنده استقبال هنرمندان جوان است تا به فرهنگ اصیل خود بازگشت داشته باشند. این جشنواره همچون یک کنکور و مسابقه با داور همراه است. امسال ۹۰ نفر داور داریم؛ ۴۴ داور در بخش دستگاهی، ۱۰ داور در بخش کلاسیک غربی و ۲۷ داور در بخش نواحی فعالیت دارند.

او ادامه داد: با تفکیک موسیقی نواحی و کلاسیک در ۳۱ استان نماینده داریم. در تنوع سازی حدود ۸۵ نوع ساز و در آواز ۱۲ نوع آواز داریم. جشنواره از فردا ۲۷ شهریور از ساعت ۹ صبح با تفکیک بخش‌های مختلف آغاز می‌شود. پنجم مهر ماه در تالار وحدت نیز اختتامیه جشنواره را خواهیم داشت.

مرآتی درباره نکات مثبت حضور جوان‌ها در جشنواره گفت: من در فرانسه شهر به شهر در جشنواره‌های مختلف کنسرت داده‌ام ولی هیچ‌گاه نبوده که دولت سراغ هنرمندان برود و به آنها حقوق بدهد. رفتن به این مسیرها به عهده بازوهای خصوصی کشور است. 

جشنواره بهترین کنکور موسیقی کشور است و جوان‌ها می‌توانند با حضور در آن خود را محک بزنند و بسنجند. حضور ۲۱۱۷ نفر در جشنواره موسیقی جوان یک دستاورد است. افت نکردن هر ساله آن یک موفقیت است. بزرگترین اساتید موسیقی در این جشنواره هستند که حضور در مقابل هر کدام از آنها یک کنکور است. 

او درباره حمایت از این استعدادها و بودجه این دوره گفت: قرار است پدیده‌های درجه یک در مناطق مختلف اجرا کنند. بودجه نسبت به سال گذشته دو برابر و نیم بیشتر شده ولی رقم آن هنوز نهایی نشده است. سال گذشته برندگان تا سه میلیون و نیم جایزه می‌گرفتند ولی امسال احتمالا رقم قابل توجهی خواهیم داشت. 

این هنرمند همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره نبود دبیرخانه دائمی برای جشنواره گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره، انجمن موسیقی است. در جهان امروز دیگر نیازی به یک مکان ثابت نیست. این جشنواره بر اساس تصادف پیش نمی‌رود و براساس یک ساز و کار خیلی منسجم پیش می‌رود و کارمندان انجمن بدون خطا سیستم دبیرخانه را پیش برده‌اند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha