• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403062616450
  • خبرنگار : 50981

مدیر ترافیک شهرداری یزد در گفت‌وگو با ایسنا؛

نواقص پل‌های مکانیزه عابر پیاده یزد رفع شد/قطعی برق و تخریب شایعترین مشکلات

نواقص پل‌های مکانیزه عابر پیاده یزد رفع شد/قطعی برق و تخریب شایعترین مشکلات

ایسنا/یزد مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد با اشاره به مکانیزه بودن ۹ پل عابر پیاده سطح شهر و افزوده شدن چهار پل دیگر، از رفع نواقص این پل‎ها به صورت روزانه خبر داد و گفت: قطعی برق و تخریب تجهیزات از شایعترین مشکلات این پل‌هاست.

به دنبال گسترش فرهنگ شهرنشینی و تردد روزافزون خودروها و ایجاد شبکه‌ای از معابر در شهرهای کوچک و بزرگ، حفظ ایمنی عابران پیاده که قصد عبور از معابر را دارند از اهمیت و ضرورت بیشتری برخوردار شده است؛ به همین منظور نیز طی سالهای اخیر، اهتمام ویژه‌ای از سوی شهرداری‌ها به موضوع ایجاد پلهای عابر پیاده بخصوص در معابری که عبور و مرور خودروها با سرعت بالایی انجام می‌شود، صورت گرفته است.

نصب پل‌های عابر پیاده در سطح شهرها علاوه بر حفظ سلامت شهروندان با تسهیل رفت و آمد آنها از عرض معابر، استفاده افراد سالخورده و ناتوان در مناطق پرتردد شهری را نیز سهل‌ترو ایمن‌تر برقرار می‌کند و موجب اطمینان خاطر رانندگان در ترددهایشان می‌شود.

با این حال یکی از گلایه‌های مکرر شهروندان به ویژه در این روزها که به ایام بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم، بی‌توجهی متولیان به بهسازی و تعمیر این پل‌های عابر پیاده شهر که بعضاً نیز در سالهای گذشته مکانیزه شده ولی دیگر کارآیی لازم را ندارند و در مقابل تنها اهتمام شهرداری‌ها به این سازه‌های آهنین به عنوان مکانی برای نصب تبلیغات شهری و کسب درآمد از این طریق، است.

شهرداری شهر میراث جهانی یزد نیز از چند سال قبل به بهانه تسهیل و ترغیب عابران پیاده به ویژه سالخوردگان، کودکان و دیگر افراد کم‌توان جامعه اقدام به نصب پل‌های عابر پیاده مکانیزه و مکانیزه کردن برخی پل‌های موجود در سطح شهر کرده ولی علی‌رغم صرف هزینه‌های سنگین، این روزها اغلب این پل‌ها به دلایل مختلف، تعطیل یا بلااستفاده هستند و عملاً شهروندان نمی‌توانند از این خدمات شهرداری بهره ببرند.

البته به گفته‌ی مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد، هم‌اکنون در سطح شهر یزد ۴۸ پل عابر پیاده وجود دارد که از این تعداد فقط ۹ دستگاه مکانیزه است و مابقی فاقد امکانات هستند.

«حمید دهقان بنادکی» در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر اهمیت استفاده عموم مردم از پل‌های عابر پیاده به عنوان یکی از ارکان اصلی دستیابی به حمل‌ و نقل پایدار، اظهار کرد: از آنجایی که امکان استفاده برخی اقشار مانند سالمندان، کودکان و معلولان از پل‌های عابر پیاده به دلیل پله‌های زیاد دشوار و گاهاً نامیسر است، شهرداری‌ها به تجهیز برخی از این پل‌ها به آسانسور و پله برقی اهتمام دارد.

این مسئول از رفع نواقص تمام پل‌های عابر پیاده مکانیزه سطح شهر طی سه سال گذشته از سوی پیمانکاران خبر داد و با بیان این که آسانسور و پله برقی پل‌های مکانیزه به صورت روزانه بازدید و در صورت نیاز تعمیر می‌شوند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز تعمیرات سازه و رنگ‌آمیزی ۱۵ پل عابر پیاده در شهر انجام شد.

وی با بیان این که در حال حاضر چهار دستگاه از پل‌های عابر پیاده سطح شهر مجهز به پله برقی هستند، یادآور شد: البته پله برقی پل میدان شهدای محراب به دلیل آتش سوزی هم اکنون خاموش و در حال تعمیر است.

مدیر ترافیک شهرداری در ادامه با اشاره به در حال ساخت بودن سه دستگاه پل عابر پیاده برای مسیر بی‌.آر.تی بلوار شهید دهقان از محل اعتبارات شهرداری، بیان کرد: قرارداد مشارکت در ساخت پل عابر پیاده برای چهار پل مکانیزه و ۱۲ دستگاه پل عابر پیاده غیرمکانیزه دیگر در سطح شهر نیز با پیمانکاران منعقد شده و در حال اجراست.

وی اصلی‌ترین دلیل تاخیر در راه‌اندازی پل‌های عابر پیاده را تخصیص نیافتن بودجه به شهرداری ذکر کرد و گفت: معارض بودن مغازه‌های رو به روی پل‌های عابر پیاده نیز در ایجاد و راه‌اندازی پل‌ها تاثیرگذار است.

دهقان در پایان با بیان این که قطعی برق از سمت شرکت توزیع برق و خاموش کردن پله برقی توسط مردم با فشار دادن دکمه ایمنی(STOP) آنها از مشکلات شایع پل‌های مکانیزه است، از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه خرابی و خاموشی پل‌های مکانیزه، موارد را از طریق شماره تلفن‌های نصب شده در آسانسور و پله برقی‌ها در محل پل‌ها، گزارش کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha