• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403062515853
  • خبرنگار : 50590

افزایش یازده برابری تامین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان همدان

افزایش یازده برابری تامین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان همدان

ایسنا/همدان مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان گفت: طی دوسال گذشته بیش از ۲۳۰مگاوات برق برای شهرک ها و نواحی صنعتی استان همدان تامین شده است؛ همچنین برای تولید کنندگان و صنعتگران ۱۱۵ هزار متر مربع آسفالت ایجاد شده است.

مصطفی حقیقی  روز یکشنبه ۲۵ شهریور در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از ابتدای تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان تا سال ۱۴۰۱، دو هزار و ۸۰۰ هکتار زمین تامین شده بود؛ طی ۲۶ ماه گذشته ۴۶۰ هکتار زمین صنعتی ثبت شده، تملک و خریدار شده و ۷۰۰هکتار زمین که در سنوات گذشته خریداری و دچار مشکل شده بودند، تعیین تکلیف شدند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه همدان پیشرو در استفاده از پساب برای واحدهای صنعتی است، گفت: قیمت پساب از آب گران تر و حدود ۱۵ برابر رشد کرده و هم اینک صنعت فولاد در ویان از پساب استفاده می کند و استان همدان جز هفت استان پیشرو در این بخش است.
وی با بیان اینکه با توجه به محدودیت منابع آبی و ضرورت صرفه جویی در مصرف آب، رویکرد استفاده از پساب در بخش صنایع در دستور کار قرار داده شد، تصریح کرد : طی ۲۶ ماه گذشته، ۹۰ لیتر آب بر ثانیه از منابع متعارف و غیر متعارف تامین شده است.

حقیقتی ادامه داد: در حال حاضر آب مورد نیاز همه صنایع فولادی مستقر در شهرک صنعتی ویان همدان از پساب تامین می شود و کارخانجات فولاد مستقر در این شهرک از آب سطحی و زیرسطحی برای تولید استفاده ای ندارند.
وی به کمبود آب در استان اشاره و بیان کرد: شهرک صنعتی بوعلی نیز در ۴۵ روز اخیر مشکل آب داشت و شرکت سحر که در این شهرک مستقر است و اشتغال زیادی ایجاد کرده، با مشکل مواجه شد که با تلاش و پیگیری های لازم خط انتقال آب در مدت ۴۸ ساعت برطرف شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه در سنوات گذشته هفت تصفیه خانه ایجاد شده بود، اضافه کرد: طی دو سال گذشته، دو تصفیه خانه برای شهرک های صنعتی استان ایجاد شده و سه تصفیه خانه نیز مراحل پایانی را سپری می کند.

این مسئول اظهار کرد: علاوه بر رشد ۱۱ برابری برق رسانی به شهرک های صنعتی همدان، در این دوران گازرسانی به پنج شهرک و ناحیه صنعتی استان نیز انجام شد.
حقیقی مطرح کرد: در راستای جذب سرمایه گذاری نیز ۷۴۵ قرارداد برای ساخت واحدهای تولیدی با سرمایه گذاران در دو سال گذشته منعقد شده و ۵۹۴ طرح در شهرک های صنعتی استان به بهره برداری رسیده است.

وی از ایجاد ۸۰۰۰ شغل در شهرک های صنعتی استان طی دو سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه آن که ۱۵۰۰ نفر بود، جهش چشمگیری داشته است.
حقیقی با بیان اینکه ایجاد خوشه های صنعتی به عنوان صنایع کوچک و موتور پیشران مورد توجه و در اولویت قرار دارد،گفت: تا سال ۱۴۰۱، شش خوشه صنعتی در استان فعال بود که در دو سال گذشته خوشه صنعتی فرش، چرم و پوشاک ایجاد و در حال اتمام است و استارت ۲ خوشه جدید نیز به عنوان سیر و سنگ های قیمتی نیز زده شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان حمایت از ۵۲۰ واحد و طرح صنعتی در نمایشگاه ها داخلی، حمایت از ۵۰ طرح در نمایشگاه خارجی و برگزاری ۶۹۳ دوره آموزشی را از دیگر برنامه های این شرکت طی دو سال گذشته برشمرد.

حقیقی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد تا پیش از دولت سیزدهم برای سالها مسکوت بود اما اکنون آماده حضور سرمایه گذاران شده است، افزود: ۱۰۰ هکتار این منطقه ویژه اقتصادی با ۱۰۳۰ هکتار مساحت، به احیای پتروشیمی ابن سینا اختصاص یافته و ۱۰۰ هکتار دیگر نیز آماده واگذاری به سرمایه گذاران شده است.
وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد فامنین ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری دارد، گفت: قطعه اول این منطقه پس از یازده سال آماده واگذاری به سرمایه گذاران شده است.

حقیقی با اشاره به محدودیت زمین دولتی برای توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی همدان، اظهار کرد: در همدان به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن و کمبود زمین دولتی با مشکلاتی در زمینه تامین اراضی برای ایجاد یا توسعه شهرک های صنعتی روبرو بودیم.

وی ادامه داد: باید زمین ها را از مستثنیات یا اراضی متعلق به مردم تامین و خریداری می کردیم و با توجه به اینکه برای هر منطقه نیاز به تامین و تملک ده ها هکتار زمین وجود داشت و با مالکان متعدد مواجه بودیم، کار سختی داشتیم.

حقیقی با بیان اینکه اجرای "شهرک صنعتی مشارکتی" همان مردمی سازی اقتصاد است که در این زمینه موفق عمل کردیم، افزود: فرایند ایجاد شهرک‌های صنعتی مشارکتی در برنامه استان گنجانده و دستورالعمل آن ابلاغ شده و دومین شهرک آن نیز به زودی به نتیجه می رسد.

وی ادامه داد: به منظور حل این مشکل و کمک به تحقق شعار سال با حمایت های استاندار، نخستین شهرک صنعتی-صنفی مشارکتی (دولتی-خصوصی) در همدان احداث شد که آورده بخش دولتی ایجاد امکانات زیربنایی و آورده بخش خصوصی نیز زمین است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی همدان با بیان اینکه پیش از این شهرک های صنعتی در کشور و استان، دولتی یا خصوصی بودند و شهرک مشارکتی نداشتیم، ادامه داد: این شیوه و ابتکار به عنوان یک دستورالعمل در سایر استان ها نیز اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
حقیقی با بیان اینکه با رویکرد دولت سیزدهم شاهد توسعه صنعتی و رشد جذب سرمایه گذار در شهرک های صنعتی همدان بودیم، افزود: در همین رابطه بزرگترین شهرک صنفی کشور در همدان احداث شد و شاهد توسعه فاز دوم و سوم و حتی بیشتر در برخی شهرک های صنعتی استان هستیم.

وی اظهار کرد: با تملک اراضی و آماده سازی آنها در نواحی و شهرک های صنعتی در قالب توسعه یا ایجاد شهرک‌های جدید در نقاط مختلف استان همدان بستر لازم برای جذب سرمایه گذاران بخش صنعت فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان خاطرنشان کرد: در یکی از این شهرک ها میدان بار جدید همدان که سالها مشکل داشت، مستقر خواهد شد و به زودی این شهرک کلنگ زنی می شود.
حقیقی از راه اندازی سومین شهرک صنفی و صنعتی استان همدان خبر داد و خاطرنشان کرد: دو شهرک نیز در دو سال گذشته در استان به بهره برداری رسیده است
وی با بیان اینکه ۳۲ شهرک صنعتی در استان فعال است، یادآور شد: بزرگترین شهرک مربوط به ویان با ۳۴۰ هکتار مساحت است و به زودی بزرگترین شهرک صنعتی استان در ملایر با ۳۷۰ هکتار احداث می شود که یک زیرساخت ایده آل برای استقرار صنایع و حضور سرمایه گذاران خواهد شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha