• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403062515688
  • خبرنگار : 71567

در اولین اجلاس روسای دانشگاه‌های دولت چهاردهم چه گذشت؟

در اولین اجلاس روسای دانشگاه‌های دولت چهاردهم چه گذشت؟

وضعیت دانشجویان و اساتید دارای پرونده‌های تعلیق یا اخراج همچنین ماندن یا نماندن و شرط انتصاب روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دو موضوعی بود که بر محتوی اولین اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی دولت چهاردهم سایه افکند.

به گزارش ایسنا، همزمان با قرار گرفتن در آستانه شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه، اولین اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی روز گذشته با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر علوم، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، روسای دانشگاه ها، پارک ها و مراکز پژوهشی و برخی دیگر از مسئولان اجرایی و دانشگاهی به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این مراسم یک روزه حسین سیمایی صراف وزیر علوم که دو ماهی از انتصابش در سکان آموزش عالی نگذشته است به همراه مدیران جدید خود سیاست ها، اهداف، برنامه ها و خط مشی مدیران دانشگاه ها در سال جدید را تببین و بسیاری از سئوال ها و نگرانی روسای دانشگاه ها، دانشجویان و اعضای هیات علمی به ویژه کسانی که با مشکل (اخراج یا تعلیق) مواجه شده بودند را با صراحت اعلام کرد.

در حالی که انتظار می رفت مباحث اجلاس به میزان آمادگی رفاهی و آموزشی دانشگاه ها همزمان با بازگشایی سال تحصیلی متمرکز شود، حدود ۱۱ مسئول دانشگاهی و اجرایی کشور در اولین اجلاس روسای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی سخنرانی کردند که بیشترین محتوی این اجلاس به تغییر یا عدم تغییر مدیریت دانشگاه ها متمرکز شد. بسیاری از روسای دانشگاه های کشور که اغلب از غایبان اجلاس های قبلی به شمار می رفتند در این اجلاس حاضر شدند و نگرانی خود را برای ماندن یا نماندن در جایگاه مدیریت خود مطرح کردند و به نوعی دنبال گرفتن قول از وزیر علوم برای ادامه مدیریت خود بودند.

در اولین اجلاس روسای دانشگاه‌های دولت چهاردهم چه گذشت؟

بررسی وضعیت اساتید و دانشجویان تعلیقی یا اخراجی از دیگر موضوعاتی بود که بیشتر محتوی سخنرانی اجلاس فوق را به خود اختصاص داد و معاون اول رییس جمهور به همراه وزیر علوم رویکرد دولت وفاق ملی در این زمینه را به طور روشن تبیین نمودند.

در افتتاحیه اجلاس روسای دانشگاه ها محمد رضا عارف پشت میکروفن رفت و سخنرانی خود را با اعلام یک خبر خوش دانشگاهی آغاز کرد و با اشاره به درخواست رئیس دانشگاه شهید بهشتی برای احیای مصوبه واگذاری زندان اوین به این دانشگاه به دلیل مشکل کمبود فضای فیزیکی این دانشگاه گفت: در دوره قبل این تصمیم گرفته شد که با توجه به فرهنگی بودن انقلاب ما، مخوف ترین زندان قبل از انقلاب را تبدیل به دانشگاه کنیم و جمع بندی خوبی داشتیم. در دولت هم تصویب شد که زندان اوین به داشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شود.

وی در ادامه تاکید کرد: البته این تصمیمات اگر با پیگیری جدی همراه شوند، حل می‌شوند. مصوبه دولت قانونی بود و منابعی برای آن گذاشتیم اما اجرایی نشد و ما آمادگی احیای آن مصوبه را داریم. این اقدام پیام خوبی به دنیا می‌دهد که زندان را به دانشگاه تدیل می‌کنیم. از عمر آن مصوبه ۲۱ سال گذشته است و از نوجوانی خود عبور کرده است. انشالله به پیری نرسد و اجرایی شود.

ضرورت توجه به کرسی های آزاداندیشی، آزادی عقیده، انتقاد از برخوردهای امنیتی در دانشگاه ها، محافظه کاری روسای دانشگاه ها طی سال های اخیر و بی توجهی آنها به مطالبات اجتماعی، انتقاد از شیوه های جذب اعضای هیات علمی و ذهنیتی که از گزینش ها شکل گرفته است، اهمیت جایگاه هیات امنای دانشگاه ها، جایگاه علمی ایران در منطقه و انتقاد از افت جایگاه ایران، ضرورت توجه به اسناد بالادستی و اجرای قانون برنامه هفتم توسعه، احیای شورای عتف در وزارت علوم، توجه به استقلال دانشگاه ها، معیشت اعضای هیات علمی، مسکن دانشگاهیان، توسعه پارک های علم و فناوری، تغییر مدیریت دانشگاه ها، بازنگری پرونده دانشجویان و اساتید دارای مشکل و برخی موارد دیگر از مهم ترین مباحثی بود که معاون اول رییس جمهور در اولین حضور خود در جمع دانشگاهیان مطرح و خواستار تحقق بسیاری از این موارد توسط مدیران جدید آموزش عالی شد. که می توانیم مشروح این صحبت ها را در اینجا بخوانیم.

در اولین اجلاس روسای دانشگاه‌های دولت چهاردهم چه گذشت؟

پس از او حسین سیمایی صراف وزیر علوم از دیگران سخنرانان این اجلاس بود که وزیر علوم به شرط ماندن روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی در کشور اشاره کرد و گفت: شرط تداوم و انتخاب مدیران جدید این است که قدرت اجماع‌سازی و گفت و گو با سلایق و علایق مختلف را داشته باشند. 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه باشگاه احزاب نیست که هر کسی با حزب مقابل خود مقابله کند، اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم این دیدگاه را محقق کنیم در این زمینه با نهادهای ذی‌ربط جلسه گذاشتیم و تلاش می‌کنیم مسئولان دانشگاه‌ها و آموزش عالی تنوع و تکثر فکری سیاسی را بپذیزند تا بتوانیم به یک تفاهم برسند.

تشکیل کارگروه رسیدگی به وضعیت اساتید و دانشجویان دارای مشکل، توجه به رفاهیات دانشجویان، برخورد همراه با رافت اسلامی با دانشجویان، شرط تغییر و ماندن در مدیریت دانشگاه ها، مهاجرت نخبگان و راهکارهای ممانعت از آن، اصل رعایت وفاق ملی در دانشگاه ها، حواشی تغییر روسای دو دانشگاه تهران و تربیت مدرس، وضعیت دانشجویان دارای پرونده های قضایی، دخالت مجلسی ها برای ماندن روسای فعلی برخی دانشگاه ها و..... از جمله مواردی بود که وزیر علوم طی در ابتدا و انتهای سخنرانی خود به صراحت به آن اشاره کرد که می توانیم اینجا بخوانیم.

در اولین اجلاس روسای دانشگاه‌های دولت چهاردهم چه گذشت؟

منادی سفیدان، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به عنوان مجلسی ها در این اجلاس نیز در سخنرانی خود به صورت تلویحی به نگرانی روسا از ماندن یا نماندن در جایگاه مدیریت اشاره کرد و گفت: الان همه مدیران دانشگاه‌ها می‌ترسند که می‌مانیم یا می‌رویم. باید به آنها گفت شما کار خود را پیگیری کنید. من  دوره انتخابات خیلی از روسای دانشگاه‌ها را صدا زدم گفتم اگر از پزشکیان حمایت کنید ضرر نمی‌کنید اگر رای نیاورد من پشتتان هستم.

سعید حبیا به عنوان معاون وزیر و رئیس جدید سازمان امور دانشجویان نیز از سخنرانان اصلی این مراسم پشت میکروفون رفت و در ابتدای صحبت های خود خطاب به روسای دانشگاه ها گفت: مدیران دانشگاه ها بررسی کنند تا اگر خطایی از سوی دانشجویان پیش آمده است با آنها به عنوان فرزندان این مرز بوم با اغماض رفتار شود. همچنین اگر لازم بود از اهرم های قانونی که در این زمینه وجود دارد، به سازمان امور دانشجویان معرفی تا همراهی لازم صورت بگیرد.

در اولین اجلاس روسای دانشگاه‌های دولت چهاردهم چه گذشت؟

پس از سخنرانی های دیگر که توسط سایر معاونان وزیر علوم اغلب بر مسایل رفاهی، بودجه ای، علمی و دانشجویی دانشگاه ها متکی بود احمدرضا خضری دبیر این اجلاس و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم بیانیه پایانی اجلاس را قراعت کرد در این بیانیه تاکید شد؛ شرکت‌کنندگان در نشست رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در آستانه‌ی آغاز سال تحصیلی جدید، فرارسیدن فصل شکوفایی محیطِ معرفت و دانایی و حضور امیدبخش و نشاط‌آفرین دانشجویان در سپهر علم و فناوری و نوآوری و در آستانه سالروز میلاد مسعود پیامبر رحمت ( ص )و امام جعفر صادق (ع) ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های بلند امام راحل ره و تجدید بیعت با رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی دام‌عزه بر موارد زیر به عنوان بیانیه اجلاس تأکید نمودند:

هم راستا با شعار راهبردی و گفتمان رئیس جمهور محترم و دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر وفاق ملی، به منزله راهبرد حکمرانی کارآمد در این برهه از زمان، شرکت‌کنندگان در اجلاس بر استفاده از همه ظرفیت‌های علمی- پژوهشی، مدیریتی و سرمایه انسانی جامعه دانشگاهیان کشور تاکید نمودند.

براساس آموزه‌های وحیانی و به مصداق آیه شریفه قرآن کریم " وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا " حفظ کرامت و احترام جامعه دانشگاهی، استادان، دانشجویان و کارکنان گرامی را ارکان اصلی زیست دانشگاهی و حضور و فعالیت در محیط علمی می‌دانیم و برای تحقق ابزار و لوازم آن همه مساعی خود را به کار خواهیم گرفت.

در اولین اجلاس روسای دانشگاه‌های دولت چهاردهم چه گذشت؟

محیط دانشگاه، کلاس درس، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، فضای فرهنگی تربیتی و ورزشی و سراهای دانشجویی به معنای واقعی خانه دوم دانشجویان عزیز است. از این رو با همکاری بخش‌های مختلف از جمله سازمان محترم برنامه و بودجه و استفاده از ظرفیت‌های داخلی از جمله سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه دانشجویان تلاش خواهیم نمود تا محیطی درخور و شایسته  برای دانشجویان عزیز و استقرار نظام آموزش و پژوهش با کیفیت، فراهم آوریم.

از جمله احکام بسیار مهم و اثربخش قانون برنامه هفتم توسعه، تبصره ماده ۹۹ قانون برنامه است، از این رو در ماه‌های آغازین اجرای این قانون و در آستانه آغاز سال تحصیلی بر ضرورت تحقق سهم ۱۵% امور پژوهشی و ۵% امور فرهنگی، مازاد بر اعتبارات جاری در دانشگاه‌ها تأکید می‌نماییم.

با توجه به تاکید اکید ریاست محترم جمهور مبنی بر پایبندی به سیاست‌های کلی نظام، ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه هفتم توسعه و بر اساس ابلاغیه اخیر وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، مطابق تقویم زمان‌بندی و برنامه عملیاتی‌سازی مفاد و احکام برنامه مزبور، امور مربوط به مؤسسه تحت مدیریت خود را به گونه‌ای راهبری خواهیم کرد که به تحقق حداکثری قانون برنامه منجر شود.

شرکت کنندگان در اجلاس ضمن قدردانی از تلاش‌های ارزشمند وزیر محترم سابق وزارت علوم، جناب آقای دکتر محمدعلی زلفی‌گل، حضور اندیشمندِ فرهیخته و برآمده از نظام علمی کشور، جناب آقای دکتر حسین سیمایی را در رأس وزارت علوم، تحقیقات وفناوری ارج نهاده و آمادگی خود را برای تحقق همه اجزای برنامه تقدیمی ایشان به مجلس شورای اسلامی و استقرار گفتمان مسئولیت اجتماعی اعلام می‌دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha